Gå til innhold

Vi fikk se AMDs entusiastprosessor «Zen» i aksjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper den har det, fordi grunnleggende grafikk prinsipielt bør inn i alle prosessorer, slik at det går an å tilby fungerende grunnkonfigurasjoner (servere, stasjonære, bærbare) uten et plasskrevende kjipt grafikkort. Vil man ha noe ekstra så er det valgfritt hvilken grafikk til hvilken pris og om man vil ofre et PCIe-spor på det. Det gir også muligheter for feilsøking om man mistenker defekt grafikkort eller PCIe-slot. AM4-sokkelen skal i hvert fall støtte integrert grafikk så håpet er ikke helt urealistisk.

Lenke til kommentar

Det kjipeste PCIe grafikkortet du klarer å finne (nytt) koster sikkert 20-50 ganger mer enn den kjipeste integrerte. Skal man snu så til de grader på kronestykkene må man for all del huske å ta med tøypose om man skal handle dette i en fysisk butikk. Sånn at man slipper å betale 1 kr for engangsposen. Og spar en tier på å kjøpe kjølepasta på ebay i stedet for i den fysiske butikken. Kjip integrert grafikk bør være et minste felles multiplum for alle prosessorer. Det koster så utrolig lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kjipeste PCIe grafikkortet du klarer å finne (nytt) koster sikkert 20-50 ganger mer enn den kjipeste integrerte. Skal man snu så til de grader på kronestykkene må man for all del huske å ta med tøypose om man skal handle dette i en fysisk butikk. Sånn at man slipper å betale 1 kr for engangsposen. Og spar en tier på å kjøpe kjølepasta på ebay i stedet for i den fysiske butikken. Kjip integrert grafikk bør være et minste felles multiplum for alle prosessorer. Det koster så utrolig lite.

Støtte for integrert grafikk kommer tidligere i Linux kernelen også i forhold til nVidia og AMD GPU'er. Dårlig spill ytelse, men holder til å drive brukergrensesnittet mm.

Lenke til kommentar

På den andre siden, så er integrert grafikk bortkastede penger for de som vil ha et eksternt kort.

Hadde det vært økonomisk gunstig for Intel å produsere en desktop-utgave av quad-core Skylake uten grafikkprosessor og en laptop-utgave av quad-core Skylake med grafikkprosessor hadde de gjort det. De pengene Intel "taper" per salg som ikke trenger grafikkprosessor er i dag en vesentlig mindre sum enn det hadde kostet å utvikle en brikke uten grafikkprosessor der Intel ikke kastet transistorer.

Kostnadene for å validere designet til en integrert krets har gått fra et par arbeidsdager på 70-tallet til flere hundre (potensielt tusen) årsverk i 2016.

Lenke til kommentar

Jeg synes AMD bør kverne ut det beste av det beste som de har arkitekturmessig på skjermkortfronten. For det er jo der de virkelig kan score noen poeng. De fleste er vel godt fornøyd med en kurant Intel CPU enn så lenge tror jeg. Jeg gidder ihvertfall ikke å kaste meg på entusiasttoget bare for at AMD skal bli en verdig konkurrent igjen.

Det har jeg gjort en gang før, og AMD ble til slutt parkert av Intel likevel, selv om de tok noen markedsandeler omkring Athlon, Duron, Athlon MP og kanskje noen lot seg lure til å kjøpe Opteron framfor Pentium 4 og Intels neste CPU'er.

Lenke til kommentar

Jeg synes AMD bør kverne ut det beste av det beste som de har arkitekturmessig på skjermkortfronten. For det er jo der de virkelig kan score noen poeng. De fleste er vel godt fornøyd med en kurant Intel CPU enn så lenge tror jeg. Jeg gidder ihvertfall ikke å kaste meg på entusiasttoget bare for at AMD skal bli en verdig konkurrent igjen.

Det har jeg gjort en gang før, og AMD ble til slutt parkert av Intel likevel, selv om de tok noen markedsandeler omkring Athlon, Duron, Athlon MP og kanskje noen lot seg lure til å kjøpe Opteron framfor Pentium 4 og Intels neste CPU'er.

AMD ligger bak både Intel og Nvidia for øyeblikket, de bør heller fokusere på å lage produkter de kan selge enn glorieprodukter som dekker en promille av markedets verdi. AMD kan for eksempel lage en laptop med ytelse på linje med PS4 Pro om de lager en APU med et par Zen-kjerner, en Polaris-basert GPU, og kombinerer det med HBM2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper den har det, fordi grunnleggende grafikk prinsipielt bør inn i alle prosessorer, slik at det går an å tilby fungerende grunnkonfigurasjoner (servere, stasjonære, bærbare) uten et plasskrevende kjipt grafikkort. Vil man ha noe ekstra så er det valgfritt hvilken grafikk til hvilken pris og om man vil ofre et PCIe-spor på det. Det gir også muligheter for feilsøking om man mistenker defekt grafikkort eller PCIe-slot. AM4-sokkelen skal i hvert fall støtte integrert grafikk så håpet er ikke helt urealistisk.

Så denne har ikke innebygd grafikk?

Vi håper den ikkje har det :)

Jeg har et håp om R7 eller bedre. Kjekt hvis en ikke har bruk for noe mer enn at den klarer hd materiale.

Lenke til kommentar

Håper det kommer flere utgaver sånn at man kan velge:

1. god CPU + god GPU <- typisk for mellomklasse spilleprosessorer og bærbare

2. god CPU + dårlig GPU <- typisk for servere og high end spilleprosessorer

3. dårlig CPU + god GPU <- typisk for GPGPU servere og mediebokser

4. dårlig CPU + dårlig GPU <- typisk for low end bærbare og kontormaskiner for enkelt bruk

.. og mange mellomting

Lenke til kommentar

Hvis AMD kommer med mange valg er utviklingskostnadene høye. Så da kommer de til å slite med å dekke dem, og de går bare enda mer i minus. Så blir neste generasjon i forhold til Intel bare enda dårligere. Jeg håper AMD går for produkter som selger mye og tjener mye penger.

Lenke til kommentar

Utviklingskostnadene (til APU) går hovedsaklig på utvikling av én mer effektiv kjerne og alt tilbehøret som må være med uavhengig av prosessor. Resten er stort sett ganske billig copy paste. Det koster litt ekstra å lage flere masker til litografien, men det er ikke store biten sammenlignet med resten av utviklingsbudsjettet.

Jeg ser for meg 3-4 forskjellige brikker og at disse blir til 20-30 ulike APUer (sortering etter klokking, disabling av cache/kjerner etc). Pluss en Opteron-serie som bruker to fysiske brikker på samme sokkel.

Lenke til kommentar

Utviklingskostnadene (til APU) går hovedsaklig på utvikling av én mer effektiv kjerne og alt tilbehøret som må være med uavhengig av prosessor. Resten er stort sett ganske billig copy paste. Det koster litt ekstra å lage flere masker til litografien, men det er ikke store biten sammenlignet med resten av utviklingsbudsjettet.

Jeg ser for meg 3-4 forskjellige brikker og at disse blir til 20-30 ulike APUer (sortering etter klokking, disabling av cache/kjerner etc). Pluss en Opteron-serie som bruker to fysiske brikker på samme sokkel. 

Jeg synes ikke 3-4 forskjellige brikker er mye, så hvis du med de punktene du listet opp mente 1 modell for hvert punkt, så er jeg enig med deg. Jeg trodde du mente langt flere forskjellige brikker (altså fysisk forskjellige).

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...