Gå til innhold

Vi fikk se AMDs entusiastprosessor «Zen» i aksjon

Anbefalte innlegg

Det er fortsatt den samme arkitekturen på 14nm, så jeg tviler på at den blir så mye mindre enn Sky Lake...

Den heter Skylake, ikke Sky Lake.

Du svarte heller ikke på spørsmålet. Hvordan har det seg at du vet arealet på disse brikkene? Fordi AMD har ikke fortalt noe.

Her må man også sammenligne epler med epler...

Zen blir i første omgang en 8-kjerners prosessor, og på AM4 vil den få to minnekanaler.

Kaby Lake vil i første omgang bli en 4-kjerners prosessor med GPU og to minnekanaler.

Broadwell-E er en 10-kjerners prosessor med fire minnekanaler.

Intel sin 14nm prosess klarer også å pakke transistorene tettere enn Samsung/GF sin proses. Så selv om en Zen-kjerne høst sannsynlig er mindre i kompleksitet enn Intel sine Desktop eller Servere Core-arkitektur så ville jeg nok ikke solgt skinnet enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt den samme arkitekturen på 14nm, så jeg tviler på at den blir så mye mindre enn Sky Lake...

Du svarte heller ikke på spørsmålet. Hvordan har det seg at du vet arealet på disse brikkene? Fordi AMD har ikke fortalt noe.

Zen blir i første omgang en 8-kjerners prosessor, og på AM4 vil den få to minnekanaler.

Kaby Lake vil i første omgang bli en 4-kjerners prosessor med GPU og to minnekanaler.

Intel sin 14nm prosess klarer også å pakke transistorene tettere enn Samsung/GF sin proses. Så selv om en Zen-kjerne høst sannsynlig er mindre i kompleksitet enn Intel sine Desktop eller Servere Core-arkitektur så ville jeg nok ikke solgt skinnet enda.

Broadwell-e er  både 6-8 og 10 kjerner :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Håper de lykkes, lenge siden jeg har hatt en AMD rigg gående. De siste åra har jeg bare benyttet AMD APU'ene, til folk som ikke hadde behov for annet.

Dog, jeg er litt skeptisk, har hørt store ord fra den kanten tidligere uten at leveransene ble noe særlig å skryte av.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kjære deg HKS :) Det var du som har postet et innlegg her på forumet som sier at Zen er ca 30% mindre enn Skylake^^

Lenke til kommentar

Broadwell-E er en 10-kjernet prosessor. Noen av prosessorene som selges har "fuset" av 2 eller 4 kjerner, inkludert L3 cache partisjoner.
Lenke til kommentar

Broadwell-E er en 10-kjernet prosessor. Noen av prosessorene som selges har "fuset" av 2 eller 4 kjerner, inkludert L3 cache partisjoner.

Aha, det du mente ja :)

Samme som 5 serien der alle er 8 core...

Lenke til kommentar

Kjære deg HKS :) Det var du som har postet et innlegg her på forumet som sier at Zen er ca 30% mindre enn Skylake^^

Stemmer, jeg snakket om transistorer per kjerne, du kan ikke bare ekstrapolere det opp til størrelse (areal) på hele brikken.

Jeg sammenlignet vel også med Haswell/Brodwell mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Stemmer, jeg snakket om transistorer per kjerne, du kan ikke bare ekstrapolere det opp til størrelse (areal) på hele brikken.

Jeg sammenlignet vel også med Haswell/Brodwell mener jeg å huske.

Du sammenlignet med Skylake, og du skrev Die...

Lenke til kommentar

Har jeg sagt det så må jeg endre utsagnet mitt.

Fysisk die-størelse vil variere veldig på cache konfigurasjon og andre elementer som er i "uncore".

Som nevnt tidligere så er det også forskjell på Intel og Samsung/GlobalFounderies (GF) sin 14nm prosess.

Ville ikke hengt meg så mye opp i fysisk størrelse nå. Husk at Intel har produsert 14nm en god stund nå, og har høyst sannsynlig gode yields, men for GF er det første CPU-design som er så komplisert.

Så blir det spennende å se hvordan AMD plasserer de første Zen-produktene. Jeg tror (og håper) at de kommer til å rette seg mot high-end "Kaby Lake" desktop produkter (oppfølger til i7-6700K.

Lenke til kommentar

så hvis man regner 10 + 15 + 40 = 65.

Så IPC er 65 høyere en piledriver?

Muligens Excavator er raskere per kjerne.

Men FX 8350 har flere kjerner\omtrent som hypertreading så under belasting vil den muligens være raskere.

For hvis jeg har forstått regnestykket rundt 50-60% raskere en FX 8350?

I så fall burde den kunne fint konkurere mot overklokket i7 6700k.

Da jeg lurer på om det er særlig vits å kjøpe i7 6700k nå eller om jeg burde vente et halv år til.

Hvis jeg skal få full utbytte av 10 gigabit ethernet\ usb 3.1 og GTX titan SLI.

For det sies AMD Crossfire funger best med AMD hovedkort.

Hvis du skal ha/har Titan i SLI har du for mye penger i utgangspunktet så da kan du like gjerne kjøpe 6700k nå og bytte hvis ZEN blir så mye bedre.

Lenke til kommentar

så hvis man regner 10 + 15 + 40 = 65.

Så IPC er 65 høyere en piledriver?

Muligens Excavator er raskere per kjerne.

Men FX 8350 har flere kjerner\omtrent som hypertreading så under belasting vil den muligens være raskere.

For hvis jeg har forstått regnestykket rundt 50-60% raskere en FX 8350?

I så fall burde den kunne fint konkurere mot overklokket i7 6700k.

Da jeg lurer på om det er særlig vits å kjøpe i7 6700k nå eller om jeg burde vente et halv år til.

Hvis jeg skal få full utbytte av 10 gigabit ethernet\ usb 3.1 og GTX titan SLI.

For det sies AMD Crossfire funger best med AMD hovedkort.

Hvis du skal ha/har Titan i SLI har du for mye penger i utgangspunktet så da kan du like gjerne kjøpe 6700k nå og bytte hvis ZEN blir så mye bedre.

Han har Titan første generasjon, som er en del år gamle ;)

Lenke til kommentar

Selv om de ikke har ytelsen til å matche Intel, så kan de ta dem på pris. Jeg er ikke veldig optimistisk og tror egentlig dette blir Bulldozer om igjen, men vi vet aldri. Er fortsatt håpefull.

Vi trenger dette, AMD. De har muligens bruk opp alle sjanser de har for et comeback.

Lenke til kommentar

Selv om de ikke har ytelsen til å matche Intel, så kan de ta dem på pris. Jeg er ikke veldig optimistisk og tror egentlig dette blir Bulldozer om igjen, men vi vet aldri. Er fortsatt håpefull.

Vi trenger dette, AMD. De har muligens bruk opp alle sjanser de har for et comeback.

Det er så mye intelcpuer ute hos forbrukerene, at AMD kanskje må konkurrere med bruktpriser på Intelcpuer :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg sagt det så må jeg endre utsagnet mitt.

Fysisk die-størelse vil variere veldig på cache konfigurasjon og andre elementer som er i "uncore".

Som nevnt tidligere så er det også forskjell på Intel og Samsung/GlobalFounderies (GF) sin 14nm prosess.

Ville ikke hengt meg så mye opp i fysisk størrelse nå. Husk at Intel har produsert 14nm en god stund nå, og har høyst sannsynlig gode yields, men for GF er det første CPU-design som er så komplisert.

Så blir det spennende å se hvordan AMD plasserer de første Zen-produktene. Jeg tror (og håper) at de kommer til å rette seg mot high-end "Kaby Lake" desktop produkter (oppfølger til i7-6700K.

Det er ikke noe High End på DT, ulåst eller ikke så regnes alt som mainstream.

Lenke til kommentar

Det er så mye intelcpuer ute hos forbrukerene, at AMD kanskje må konkurrere med bruktpriser på Intelcpuer :p

Heh... Ja...  :ermm:

Er vi maks uheldige så er brikkesettet utdatert etter en uke... Du AMD, du AMD... Hvordan skal dette ende...

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...