Gå til innhold

Pensjon - Innskuddspensjon

Anbefalte innlegg

Hei, var arbeidssøker en god stund etter jeg mistet jobben i nordsjøen inntil jeg fikk tilbud om en ny jobb innen et helt nytt fagfelt på land.

Jeg må igrunn bare akseptere jobben uansett grunnet markedet, men jeg trenger litt råd angående pensjonsordningen (Innskuddspensjon).

Det er 2% av lønn mellom 1G til 12G, noe jeg mener er veldig ugunstig med tanke på at jeg bare er i tyveårene. 

Lønnen er forøvrig på 540.000.

Det jeg trenger hjelp til da er gode argument jeg kan ta opp med ledelsen for å få en bedre pensjonsordning, jeg har prøvd å søke en del rundt, men jeg er ingen økonom så derfor lurer jeg på om det er noen som kunne ha hjulpet meg litt.

Setter pris på alle svar. 

Anonymous poster hash: 59d66...71d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2% er ikke bra, men det er minimumssatsen så jeg tør tippe at veldig mange bedrifter går etter denne. 

Jeg tør også tippe at grunnen til at du ikke finner så mange gode argumenter rundt dette er at ikke så mange tenker på å forhandle denne. Enten så tenker de ikke over det eller så fokuserer de heller på selve lønnen og sparer kanskje utenom. Ett argument jeg kan komme på (som sikkert er litt tynt) er at du med en bedre pensjonsavtale vil være mer lojal mot bedriften (altså jobbe der lenge®). 

Lenke til kommentar

To ting rundt denne pensjonsordningen:

1. Den er felles for alle i bedriften, så med mindre du er eneste ansatt, eller del av nøkkelkompetanse, så er det lite de vil gjøre med det uansett tror jeg.

2.Du kan be om lønnsøkning basert på tap fra nivået til forrige arbeidsgiver, eller en form for privat sparing i ditt navn som bedriften betaler (du fordelsbeskattes for dette). Eventuelt noe du kan forhandle om over tid, hvis de ikke øker sparingen for alle.

Lenke til kommentar

To ting rundt denne pensjonsordningen:

1. Den er felles for alle i bedriften, så med mindre du er eneste ansatt, eller del av nøkkelkompetanse, så er det lite de vil gjøre med det uansett tror jeg.

2.Du kan be om lønnsøkning basert på tap fra nivået til forrige arbeidsgiver, eller en form for privat sparing i ditt navn som bedriften betaler (du fordelsbeskattes for dette). Eventuelt noe du kan forhandle om over tid, hvis de ikke øker sparingen for alle.

Tok det opp med den tillitsvalgte personen i bedriften, han mente det var bedre at jeg som var ny tok det opp med ledelsen. Virket igrunn som det var lite interesse rundt tema, har vel noe med at snittalderen er rundt 50 her i bedriften. 

Jeg sitter på en sertifisering bedriften er svært avhengig av, så den veier jo litt. 

Kan du utdype punkt to litt? Er det noe som blir ofte praktisert, altså en privat sparing igjennom bedriften som fordelsbeskattes?

Nok en gang, takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Det kan og tenkes at de eldre arbeidstakerne sitter på gamle (og bedre) ytelsesbaserte pensjoner, og derfor ikke har den store interessen av temaet. Nye arbeidstakere kan ikke velge denne hvis bedriften har gått over til en innskuddsbasert ordning. Er for så vidt ikke noe nytt at det er mange som ikke bryr seg om pensjonsordningen på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...