Gå til innhold

Verdier?

bigbom

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som ikke er som den skal, lurte på om det hvar skjermkortet (se topick for skjermkort og skjermer). OG nå har jeg gjort noen målinger.

Hovedkortet er et Abit IS7-M. Og jeg hvet ikke hvordan jeg skal tolke de måleverdiene som jeg får i PC-Health.

Dette er verdiene jeg får etter maskina har stått på i 15-20 minutter i BIOS

Sys temp 39C

CPU temp 50C

Pwm temp 39C (hva Pwm er hvet jeg ikke, men jeg tar det med)

CPU core voltage 1,46V

Er dette høye, normale eller lave verdier? jeg hvet ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aller først, for å finne ut om det er CPU varme (trodde ikke p4 hk/cpuer skulle ta en direkte restart ved for mye varme, først skal de redusere "hastigheten"):

søk på download.com etter "Hot CPU Tester Pro 4.0 pop " (har ikke testet det, men navnet sier "litt"), last ned dette og prøv

dersom dette ikke er et "stress" program så søk enter her eller på google etter CPUtest programmer, gi tilbakemelding på hvordan det får 

lykke til

tror ikke du fikk med deg det siste jeg skrev i din tidligere tråd.

Intel sine prosessorer tåler mye, de er lagd for å tåle mye, og er også lagt slik at "de reduserer hastigheten fremfor å restarte".

Derfor er jeg litt usikker. Det virker til at 54C var "punktet" hvor den restarta,

det kan være pga. varme, eller det kan være den får for lite strøm. (spenning)

sjekk under guider --> benchmarks hos hw.no, her finner du program for å teste.

eks. prime95 tror jeg (om jeg bare husker rett) tester stabiliteten på prosessoren.

Still opp kjernespenningen ("CPU core voltage") litt, da vil prosessoren sannsynligvis bli endel varmere, men den skal takle dette.

om du kommer inn i windows, kjør "stress" program eller stabilitets program for å se om den kjører stabilt over 54C. Om den ikke gjør det, eller restarter, kjør spenninga enda litt mer opp (ved dette punktet bør du vurdere å sende den i retur til der du kjøpte den, ettersom slik "overklokking" som dette skal være unødvendig) og ser om du kjøerer stabilt over 54C.

Om du ikke noengang kommer over 54C og inn i windows, vurder å retur, eller ny kjøleløsning.

For å være sikker, hold deg unna temperaturer over 64C.

kom med tilbakemelding(er).....

Og,ja, oppdater bios.

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Derfor er jeg litt usikker. Det virker til at 54C var "punktet" hvor den restarta,

det kan være pga. varme, eller det kan være den får for lite strøm. (spenning)

Og,ja, oppdater bios.

Pc-Health viste 54C, da jeg re-boota etter den slo seg av. Jeg gjorde dette direkte da skjermen ble svart.

Så CPU fikk ingen mulighet til å kjøle seg ned.

Og ja, oppdaterer BIOS i morra, etter skolen og et par timer med maple8.

Endret av bigbom
Lenke til kommentar

Jeg har bytta BIOS og nå viser temp CPU 45C.

Jeg har også kjørt Aquamark, for å stresse systemet. fikk 25,835 poeng.

Kjørte testen 2 ganger, andre gangen slo maskina seg av. Og hadde en CPU temp på 56C, ca 15 sekunder etter shut-down i PC-Health. Så jeg må nokk ha noe sprekere kjøling.

Men hva er det "PWM" betyr. den viser nå 36C (WinbondHardware Doctor).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...