Gå til innhold

Innfører bompenger for elbiler


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det verste i dag er svevestøv og el-biler lager like mye eller mer av det

Bompengene inn til byene må brukes på subsidiering av kollektiv transport og ikke avgiftslettelser for e-biler

Ikkje putt kollektivtransport i ein sekk. Du kan køyre 100 Tesla (utan piggdekk) etter ein buss, sjølv ein elektrisk buss, og bussen lagar meir svevestøv enn alle dei 100 bilane til saman. Dei einaste transportmidla som ikkje lagar svevestøv i særleg grad er tog, trikk bane og fly. Buss og taxi gjer problemet større.

 

Tror du må kutte ut den rødspriten..

 

 

Det er mye mer effektivt å motbevise påstander enn å påstå at andre har alkoholproblemer pga de har andre meninger enn deg. 

 

Det er vel heller sånn at han må bevise det, når det er han som kommer med påstander om at 100 Teslaer er bedre for miljøet enn 1 buss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste i dag er svevestøv og el-biler lager like mye eller mer av det

Bompengene inn til byene må brukes på subsidiering av kollektiv transport og ikke avgiftslettelser for e-biler

 

Selvfølgelig lager ikke el-biler like mye eller mer av noe som blant annet består av sot og uforbrent drivstoff - har det rablet for deg? Elbiler mangler forbrenningsmotor, sist jeg sjekket, ergo produserer de ikke like mye pm 10 og ikke pm 0,1 i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel heller sånn at han må bevise det, når det er han som kommer med påstander om at 100 Teslaer er bedre for miljøet enn 1 buss

 

Svevestøvet kjem frå asfaltslitasje og eksos. Tesla har ikkje eksos. Asfaltslitasjen er avhengig av akseltrykket i fjerde. Tesla Model S har eit akseltrykk på 1 tonn. Ein typisk buss har akseltrykk på 6 tonn. Då kan du rekne ut sjølv.

 

Sjå her for referansar: https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=38978

Lenke til kommentar

 

Nebuchadnezzar, nå gjelder det å redusere på lokal forurensing også. Så kan du jo huske at supplybåtene har utslippene sine for å gi biler drivstoff. Skip dekker 90 % av verdens fraktbehov og står for noen få prosent av andelen CO2.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-3045186.html

 

Så du mener artikler som dette er ren løgn?

Nei, jeg mener at du ikke klarer å se totalen. De skipene forurenser for å holde biler på veien. Uten biler ville det ikke vært behov for de. Og om det ikke er behov for de litt til nå så forsvinner de fra byen. Mange ligger allerede i opplag. Nå er det jo heller ikke så veldig vanlig med det antallet skip til kai i Bergen.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke overskriften på dene artikkelen: "dobbel bomringavgift for diesel", eller "nesten dobbel bomringavgift for bensinbiler", eller "rushtidsavgift innføres for alle, også elbiler" ?

 

Forskjellen mellom elbil og resten blir jo bare enda større, mer penger å "spare".

 

Vil nå si at den store nyheten her er at det blir bompenger for elbiler. Det er nytt og dermed en nyhet. At en kan spare penger med elbil er ikke en nyhet.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er ikke overskriften på dene artikkelen: "dobbel bomringavgift for diesel", eller "nesten dobbel bomringavgift for bensinbiler", eller "rushtidsavgift innføres for alle, også elbiler" ?

 

Forskjellen mellom elbil og resten blir jo bare enda større, mer penger å "spare".

 

Vil nå si at den store nyheten her er at det blir bompenger for elbiler. Det er nytt og dermed en nyhet. At en kan spare penger med elbil er ikke en nyhet.

Det er dog en nyhet at det blir langt dyrere for folk flest...

Lenke til kommentar

 

Kjører elbil og kanskje den mest forhatte av alle. Jeg syns ikke 10 kroner i bompenger er så ille når de andre som forurenser mest må betale mye mer, men jeg er egentlig i mot bompenger. Jeg syns det er tull å ha bompenger annet enn for å regulere trafikken for miljøet sin del. Å bruke bompenger som betaling for veier er egentlig bare å melke bileiere. Hele samfunnet har nytte av infrastruktur, og jeg syns veiprosjekter burde blitt dekket av vanlig skatt - ikke bare av bilistene. Om du tar bussen, om du bare går til og fra butikken - så bruker fortsatt du eller tjenestene og produktene du kjøper veien for å komme seg fram.

 

Du betaler faktisk indrekte for dette. Det å transportere varer i Norge er ikke billig. Bussen er dog fritatt for bompenger i Oslo, men det skulle bare mangle. Det er ikke bussene som fyller opp veien i byene. Kollektivtrafikk er eks. belagt med 10 % moms, mens elbilførere fortsatt nyter godt av momsfritak. Hva er mest miljøvennlig og skaper minst kostnader for samfunnet?

Norge er større enn Oslo og omegn. Selv bor jeg et par mil utenfor Bergen sentrum, men kollektivtilbudet er så dårlig at jeg bruker 1,5 timer hver vei til jobb, og på kvelden må jeg vente i 45 minutter på bussen pluss reisetid. For meg er elbil det sol fungerer uten om de dagene jeg har bedre tid. Da tar jeg i stedet sykkelen. Kollektivtransport er for mange ikke et alternativ på grunn av ekstra reisetid og ulemper når man skal kjøre i barnehage og gjerne skal rundt i møter på dagtid. Man kan derfor aldri klare seg uten privatbiler. Det er vel mye bedre at de som kjører privatbil kjører en som bruker strøm i stedet for å spy ut illeluktende eksos.

 

Incentiver til elbiler er der fordi politikere ønsker at folk skal bytte ut bilen sin med en som er miljøvennlig. Dårlig miljø koster samfunnet mer i problemer enn det incentiver til elbiler gjør. Dagen elbiler vil betale mva og annet er rundt hjørnet, for staten ønsker ikke å tape inntekter. Det bør likevel lønne seg å satse på miljø. Vanlige biler vil forsvinne etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mest urettferdig at el-biler ikke betaler for veien de kjører på

De har alt for mange fordeler og betaler alt for lite til fellesskapet, noe som har ført til at trafikken har økt, for hvem gidder å kjøre kollektivt når en kan kjøre tilnærmet gratis med egen bil..

Grunnen er enkel. Forurensing koster samfunnet mer enn det koster å subsidiere miljøvennlige biler. For hver elbil som selges sparer man safunnet for penger. Er det ikke riktig å belønne de som velger miljø da? Hadde alle kjørt elbil ville luftforurensingen vært kraftig redusert. Lavere forurensing gir mindre sykehusopphold for de som sliter med luftveier. Et gjennomsnitts døgn på sykehus koster for eksempel rundt 8000 kroner. Landsforeningen for hjerte og lungesyke har til sammenligining 44.000 medlemmer. Mange av de er gjerne innom sykehuset i kortere eller mindre perioder. Hva koster ikke det samfunnet for eksempel? Hva med alle de som ikke er medlem...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Har fremmet dette argumentet mange ganger. Men kan ta en kortversjon her. Grunnen til at politikere øker avgiftene på persontransport er flere. Argumentet for klima er kanskje overraskende nok lite viktig.

 

Ser en på hvor stor andel av verdens C02 utslipp som er forårsaket av biler er den marginal. Hovedutslippene skyldes fly, samt tungtransport. Supplybåter, skipstrafikk osv. Derimot er det flere andre gode grunner til å øke avgiftene

 

1) Det hjelper lokalmiljøet.

2) Det er enklere å innføre avgifter på personbiler enn tungindustrien

3) Det gir penger slik at vi kan kryssfinansiere velferdstilbudet i landet

4) Det skaper på sikt en holdningsendring i samfunnet.

 

Her mener jeg at punkt 4 veier tyngst. Tilsvarende som at du må kildesortere i 20år for å gjøre opp for en flytur til USA er det likevell viktig. Det bidrar til å hjelpe det lokale miljøet, samt det skaper et mer miljøbevisst samfunn. Så å klage over å betale 20kr ekstra veies forhåpentligvis opp av argumentene ovenfor. Selv om jeg gjerne skulle sett en regjering som mer aktivt gikk inn for å stoppe de store klimautslippene i industrien.

 

Det er snakk om langt mer enn 20 kroner totalt, vet du ... og det blir faktisk ganske mye penger for en familie som har lite.

 

For mange så er 20 kroner middag for en dag pr. person i familien og kanskje er de av forskjellige årsaker tvunget til å bruke bil.

 

For mange som driver med transport eller annen yrkestrafikk så kan det være at de krysser bomstasjonene 10-12 ganger i løpet av en arbeidsdag og selv om man kan trekke det fra som utgift så hjelper ikke det på nettobeløpet man sitter igjen med.

 

Jeg vet dette veldig godt fra tiden jeg jobbet som eiendomsfotograf og freelance it tekniker i Oslo/Akershus ... det var, uansett hvor godt jeg prøvde å legge opp kjøreruter sjeldent jeg kjørte igjennom bommen mindre enn 6 ganger i løpet av en dag og med faste takster for oppdrag og faste takster for kjøring så spiser en sånn avgift opp det lille som er av fortjeneste ganske kjapt.

 

Så dette er og blir IDIOTI !

Er det idioti å bry seg om klimaet for våre barnebarn og deres etterkommere?

Eller er du en av dem som kjenner deg helt skråsikker på at det med menneskeskapt global oppvarming er en bløff og en gigantisk svindel?

 

De forholdsreglene som vi tar nå koster i størrelsesorden 1% av BNP, sannsynligvis mye mindre. Det er ikke stort mer enn brannforsikringen.

Dropper du brannforsikringen fordi du er skråsikker på at det ikke kommer til å brenne?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nebuchadnezzar, nå gjelder det å redusere på lokal forurensing også. Så kan du jo huske at supplybåtene har utslippene sine for å gi biler drivstoff. Skip dekker 90 % av verdens fraktbehov og står for noen få prosent av andelen CO2.

 

skip står for 50% av utslipp! 15 av de største skipene i verden, slipper ut mer enn 2 milliarder biler!( alle i verden nesten)

Lenke til kommentar

 

Nebuchadnezzar, nå gjelder det å redusere på lokal forurensing også. Så kan du jo huske at supplybåtene har utslippene sine for å gi biler drivstoff. Skip dekker 90 % av verdens fraktbehov og står for noen få prosent av andelen CO2.

skip står for 50% av utslipp! 15 av de største skipene i verden, slipper ut mer enn 2 milliarder biler!( alle i verden nesten)

 

 

Slipper ut mer av hva? Slike utsagn er så meningsløse uten å spesifisere hva slags utslipp vi snakker om.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er dette grunnen til at elbil salget går kraftig ned ? Dårlige signaler dette, en dieselbil kjøpt idag vil forurense de neste 20 år.

Viktigste grunnen til at vi har elbil er fritaket i bomringen.Spørs om det blir byttet til diesel mens vi ennå kan få noe for el-bilen. Får jo en brukbar pendler bil på diesel til 20 000,- og man kan ha mange bom passeringer for over 200 000 i differanse. Nærmere 3 800 passeringer og det vil si "fri" bomring i 15 - 20 år til ved å bytte til en billigere bil.

Lenke til kommentar

Er dette grunnen til at elbil salget går kraftig ned ? Dårlige signaler dette, en dieselbil kjøpt idag vil forurense de neste 20 år.

Viktigste grunnen til at vi har elbil er fritaket i bomringen.Spørs om det blir byttet til diesel mens vi ennå kan få noe for el-bilen. Får jo en brukbar pendler bil på diesel til 20 000,- og man kan ha mange bom passeringer for over 200 000 i differanse. Nærmere 3 800 passeringer og det vil si "fri" bomring i 15 - 20 år til ved å bytte til en billigere bil.

 

Tvilsomt, da prisen vill øke tilsvarende for bensin/diesel. Droppen vi ser nå skyldes at folk venter på bedre modeller, er min teori :) I tillegg til hybrid hypen, de har jo blitt veldig billige i år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...