Gå til innhold

Innfører bompenger for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes differansen mellom diesel og bensin med fordel kunne vært enda høyere. Diesel for persontransport må dø!

 

Eg lurer på korleis dei skal klare å handheve denne skilnaden? For ein norsk bil kan dei berre slå opp i registeret, men kva med utanlandske bilar? Då må dei til med manuelle bomstasjonar att, syne vognkort, osv.

 

Det enklaste hadde vore å setje same avgift for alle eksosbilar, og la elbilane køyre utan avgift. Om alle som i dag tek bussen køyrde elbil i staden, ville luftforureininga gå drastisk ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes differansen mellom diesel og bensin med fordel kunne vært enda høyere. Diesel for persontransport må dø!

Eg lurer på korleis dei skal klare å handheve denne skilnaden? For ein norsk bil kan dei berre slå opp i registeret, men kva med utanlandske bilar? Då må dei til med manuelle bomstasjonar att, syne vognkort, osv.

 

Det enklaste hadde vore å setje same avgift for alle eksosbilar, og la elbilane køyre utan avgift. Om alle som i dag tek bussen køyrde elbil i staden, ville luftforureininga gå drastisk ned.

 

 

Eller de bare driter i det marginale problemet om utenlandske dieselbiler registreres som bensin.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg lurer på korleis dei skal klare å handheve denne skilnaden? For ein norsk bil kan dei berre slå opp i registeret, men kva med utanlandske bilar? Då må dei til med manuelle bomstasjonar att, syne vognkort, osv.

 

Det enklaste hadde vore å setje same avgift for alle eksosbilar, og la elbilane køyre utan avgift. Om alle som i dag tek bussen køyrde elbil i staden, ville luftforureininga gå drastisk ned.

 

Eller de bare driter i det marginale problemet om utenlandske dieselbiler registreres som bensin.

Sjå litt på bilane rundt deg neste gong du køyrer. Spesielt om sommaren. Problemet er ikkje akkurat marginalt. Det er veldig urettvist om dette skal vere ein ekstraskatt som berre norske dieselbilar skal betale. Det ville vere mykje enklare å leggje på dieselavgifta.
Lenke til kommentar

Det er mest urettferdig at el-biler ikke betaler for veien de kjører på

De har alt for mange fordeler og betaler alt for lite til fellesskapet, noe som har ført til at trafikken har økt, for hvem gidder å kjøre kollektivt når en kan kjøre tilnærmet gratis med egen bil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mest urettferdig at el-biler ikke betaler for veien de kjører på

De har alt for mange fordeler og betaler alt for lite til fellesskapet, noe som har ført til at trafikken har økt, for hvem gidder å kjøre kollektivt når en kan kjøre tilnærmet gratis med egen bil..

 

Men det er jo det de skal få lov til nå, å bidra. De fleste er absolutt positive til dette. Vegavgiften går vell opp etterhvert også tenker jeg, slik at de får bidra enda mer til veien de kjører på. 

 

Ang hva de betaler til fellesskapet så tror jeg nok du tar feil, undersøkelser har jo vist at de som kjører elbil som regel har en over gjennomsnittlig inntekt og derfor betaler inn mye skattepenger. 

Lenke til kommentar

Så, siden jeg betaler inn mye skattepenger så bør jeg bli fritatt for å kjøre med min dieselbil?

 

Nei dette har jeg aldri sagt. Det var påstanden din om at de betalte lite inn til samfunnet, som sannsynligvis er feil. Det er bare til å kjøpe elbil om du ønsker så sterkt å være fritatt. 

Lenke til kommentar

 

Så, siden jeg betaler inn mye skattepenger så bør jeg bli fritatt for å kjøre med min dieselbil?

 

Nei dette har jeg aldri sagt. Det var påstanden din om at de betalte lite inn til samfunnet, som sannsynligvis er feil. Det er bare til å kjøpe elbil om du ønsker så sterkt å være fritatt. 

 

Nei, jeg skrev at de ikke betaler for veien de kjører på og i Norge skal alt betales med bompenger..

Lenke til kommentar

Ingen andre som synes bompengene er hevet for lite, om de fremdeles synes de trenger 1,5 km ekstra vei?

 

Tross at bompengeavgiften går riktig vei, så er ikke dette nok for å få ønsket effekt for lokalmiljøet i Oslo. Avgiften er fremdeles for lav, slik at disse inntektene vil primært (og kanskje alene) gi effekt i form av finansiering for kollektiv/gang/sykkel. Men det er kanskje det byrådet ønsker - penger til prosjekter som ellers blir nedpriortert. Selve miljøtilaket i Oslo by er (ihvertfall på kort sikt) nedpriortert slik jeg ser det. Men akk, det er vel kanskje for mye å forvente at miljøet skal være førstepriortet (fortsatt bedre enn ingenting).

Lenke til kommentar

Innfør på 25 % moms på alle elbiler og full sats i bomstasjonene. Deretter øker vi avgiftene på fossilbiler med 30 % fra dagens satser. Veiavgiften skal være lik for alle bilene, men fossilbilene får en økning på 5-10 % for hvert år. Dermed får vi straffet de som kjører gamle biler, samt. unge nyetablerte som ikke har råd til moderne biler. 

 

Da får alle betalt til fellesskapet. Avgifter løser absolutt alle problemene vi har, spesielt om vi flytter de utenlands. Ikke sant, Trine?

 

\rant

 

Jeg skjønner ikke dette hatet mot elbiler i Norge, men for en som skal tilbringe livet med å lete etter olje, burde jeg vel være takknemlig for elbil motstanden. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, jeg skrev at de ikke betaler for veien de kjører på og i Norge skal alt betales med bompenger..

 

 

Du sa de betaler for lite til fellesskapet: 

 

 

 

betaler alt for lite til fellesskapet,

 

Noe som nødvendigvis ikke stemmer. 

 

 

At man har god inntekt fra før betyr ikke at man betaler "mer til felleskapet" i forhold til hva man burde.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

At man har god inntekt fra før betyr ikke at man betaler "mer til felleskapet" i forhold til hva man burde.

 

AtW

 

 

Det var heller ikke det jeg sa, det var påstanden om at de betaler alt for lite inn til fellesskapet, noe som nødvendigvis ikke stemmer. At det betales alt for lite inn til vei, skal jeg gledelig være enig i og det er godt det nå skjer endringer på det området slik at vi også får bidra men også får ivareta fordelene slik at det fortsatt er forholdsmessig å velge ett renere alternativ. 

Lenke til kommentar

 

 

 

At man har god inntekt fra før betyr ikke at man betaler "mer til felleskapet" i forhold til hva man burde.

 

AtW

 

 

Det var heller ikke det jeg sa, det var påstanden om at de betaler alt for lite inn til fellesskapet, noe som nødvendigvis ikke stemmer. At det betales alt for lite inn til vei, skal jeg gledelig være enig i og det er godt det nå skjer endringer på det området slik at vi også får bidra men også får ivareta fordelene slik at det fortsatt er forholdsmessig å velge ett renere alternativ. 

 

 

Nei, det er sant, bruker man det jeg anser som underlig logikk, så kan man mene det ikke stemmer. Den underlige logikken er da "de har høyere inntekt og betaler mer skatt". Det er en ytterst merkverdig måte å argumentere på for momsfritak/gratis passering i bom.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er sant, bruker man det jeg anser som underlig logikk, så kan man mene det ikke stemmer. Den underlige logikken er da "de har høyere inntekt og betaler mer skatt". Det er en ytterst merkverdig måte å argumentere på for momsfritak/gratis passering i bom.

 

AtW

 

 

Jeg argumenterer ikke for momsfritak/gratis passering i bom, jeg argumenterer for at elbilførere kan bidra både mer og mindre til samfunnet selv om de kjører elbil. På samme måte som en som kjører dieselbil og går på NAV bidrar negativt til samfunnet, det betyr ikke at alle dieselførere bidrar for lite til samfunnet. 

 

Jeg er glad for innføringen av bompenger til oss som kjører elbil, de fleste av oss ønsker å bidra til samfunnet vi også slik vi gjør hver måned. 

Lenke til kommentar

Det verste i dag er svevestøv og el-biler lager like mye eller mer av det

Bompengene inn til byene må brukes på subsidiering av kollektiv transport og ikke avgiftslettelser for e-biler

 

Ikkje putt kollektivtransport i ein sekk. Du kan køyre 100 Tesla (utan piggdekk) etter ein buss, sjølv ein elektrisk buss, og bussen lagar meir svevestøv enn alle dei 100 bilane til saman. Dei einaste transportmidla som ikkje lagar svevestøv i særleg grad er tog, trikk bane og fly. Buss og taxi gjer problemet større.
Lenke til kommentar

 

Det verste i dag er svevestøv og el-biler lager like mye eller mer av det

Bompengene inn til byene må brukes på subsidiering av kollektiv transport og ikke avgiftslettelser for e-biler

Ikkje putt kollektivtransport i ein sekk. Du kan køyre 100 Tesla (utan piggdekk) etter ein buss, sjølv ein elektrisk buss, og bussen lagar meir svevestøv enn alle dei 100 bilane til saman. Dei einaste transportmidla som ikkje lagar svevestøv i særleg grad er tog, trikk bane og fly. Buss og taxi gjer problemet større.

 

Tror du må kutte ut den rødspriten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det verste i dag er svevestøv og el-biler lager like mye eller mer av det

Bompengene inn til byene må brukes på subsidiering av kollektiv transport og ikke avgiftslettelser for e-biler

Ikkje putt kollektivtransport i ein sekk. Du kan køyre 100 Tesla (utan piggdekk) etter ein buss, sjølv ein elektrisk buss, og bussen lagar meir svevestøv enn alle dei 100 bilane til saman. Dei einaste transportmidla som ikkje lagar svevestøv i særleg grad er tog, trikk bane og fly. Buss og taxi gjer problemet større.

 

Tror du må kutte ut den rødspriten..

 

 

Det er mye mer effektivt å motbevise påstander enn å påstå at andre har alkoholproblemer pga de har andre meninger enn deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...