Gå til innhold

Innfører bompenger for elbiler


Anbefalte innlegg

Idioti. Greit nok at elbiler ikke sparer så mye miljø eller CO2. Men de forurenser ikke i byene, det er ingen som kan nekte. Innføre avgift på å kjøre inn til Oslo for el VIL føre til dårligere luft i byen på lang sikt (færre i nærområde kommer til å velge el framfor vanlige).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATW liker du å argumentere bare for argumentets skyld? Jeg er stort sett enig med deg! Vi bør kutte ned på biltrafikken, men vi bør klare å ha to tanker i hodet samtidig. Å kutte ned på biltrafikken har mange flere goder ved seg enn bare de umidelbare virkningene på nærmiljøet. Samtidig bør det være mulig å kutte ned på andre klimasyndere og ikke utelukkende fokusere på personbilene.

Beklager at jeg glemte å skille mellom NOx og CO2. Når det er sagt er NOx langt mer skadelig for nærmiljøet da det bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør er skadelig for økosystemer og vegetasjon, og kan blant annet føre til skogdød og fiskedød. Mens CO2 igjen er mer skadelig for det globale klimaet. Med det som bakgrunn mener jeg at det virkelig burde være behov for å se nærmere på skipstrafikken i de større byene. Spesielt båter som ligger på stand-by.

For å pirke på 25% så er dette det totale utslippet fra hele veitrafikken. Antall personbiler utgjør litt mer enn halvparten (56%). Slik at en snakker om heller 13%. Som igjen i mine øyne ikke er en uvesentlig bit å fokusere på, men liten i forhold til de andre klimasynderene. Som vi bør fokusere på i tillegg til biltrafikken. 

Å snakke om hvorvidt norges industri og oljeproduksjon påvirker det lokale nærmiljøet blir tåpelig.. Norge produserer ikke egne biler, og industrien ligger ofte langt unna barnehager ol. Mens oljeplatformene ligger langt ut på havet i tillegg til å eksportere omtrent alt av olje og gass til utlandet. Hvis en nå heller snur fokuset bort fra nærmiljøet og snakker om klimaet blir argumentene like tåpelige. Etvhert forsøk på å bidra til en klimaendring på norsk sokkel vil være av symbolsk betydning. Sett i forhold til India, Kina og USA er norges klimautslipp marginale.
 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

ATW liker du å argumentere bare for argumentets skyld? Jeg er stort sett enig med deg! Vi bør kutte ned på biltrafikken, men vi bør klare å ha to tanker i hodet samtidig. Å kutte ned på biltrafikken har mange flere goder ved seg enn bare de umidelbare virkningene på nærmiljøet. Samtidig bør det være mulig å kutte ned på andre klimasyndere og ikke utelukkende fokusere på personbilene.

 

Beklager at jeg glemte å skille mellom NOx og CO2. Når det er sagt er NOx langt mer skadelig for nærmiljøet da det bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør er skadelig for økosystemer og vegetasjon, og kan blant annet føre til skogdød og fiskedød. Mens CO2 igjen er mer skadelig for det globale klimaet. Med det som bakgrunn mener jeg at det virkelig burde være behov for å se nærmere på skipstrafikken i de større byene. Spesielt båter som ligger på stand-by.

 

For å pirke på 25% så er dette det totale utslippet fra hele veitrafikken. Antall personbiler utgjør litt mer enn halvparten (56%). Slik at en snakker om heller 13%. Som igjen i mine øyne ikke er en uvesentlig bit å fokusere på, men liten i forhold til de andre klimasynderene. Som vi bør fokusere på i tillegg til biltrafikken. 

 

Å snakke om hvorvidt norges industri og oljeproduksjon påvirker det lokale nærmiljøet blir tåpelig.. Norge produserer ikke egne biler, og industrien ligger ofte langt unna barnehager ol. Mens oljeplatformene ligger langt ut på havet i tillegg til å eksportere omtrent alt av olje og gass til utlandet. Hvis en nå heller snur fokuset bort fra nærmiljøet og snakker om klimaet blir argumentene like tåpelige. Etvhert forsøk på å bidra til en klimaendring på norsk sokkel vil være av symbolsk betydning. Sett i forhold til India, Kina og USA er norges klimautslipp marginale.

 

 

Om det er nærmiljøet du ønsker å fokusere på, hvorfor vise data om CO2? Dette er ganske vesentlig forskjellige ting. Man kan ikke bare klumpe sammen forskjellige typer forurensning. Og snakker om man om lokalmiljø så er det relevant hvor det slippes ut, endel av utslippene fra skip er et langt mindre problem per mengde, fordi det er langt unna folk. Sier ikke at skips utslipp er uvesentlig, men å sause sammen forskjellige utslipp gjør bare at ting blir misvisende.

 

Du viste til utslipp av CO2, da er det høyst relevant om industriproduksjonen faktisk går til fasilitere produksjon og drift av biler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke overskriften på dene artikkelen: "dobbel bomringavgift for diesel", eller "nesten dobbel bomringavgift for bensinbiler", eller "rushtidsavgift innføres for alle, også elbiler" ?

 

Forskjellen mellom elbil og resten blir jo bare enda større, mer penger å "spare".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke overskriften på dene artikkelen: "dobbel bomringavgift for diesel", eller "nesten dobbel bomringavgift for bensinbiler", eller "rushtidsavgift innføres for alle, også elbiler" ?

 

Forskjellen mellom elbil og resten blir jo bare enda større, mer penger å "spare".

Forskjellen vil nok minke noe når momsfritaket forsvinner.

Lenke til kommentar

Kjører elbil og kanskje den mest forhatte av alle. Jeg syns ikke 10 kroner i bompenger er så ille når de andre som forurenser mest må betale mye mer, men jeg er egentlig i mot bompenger. Jeg syns det er tull å ha bompenger annet enn for å regulere trafikken for miljøet sin del. Å bruke bompenger som betaling for veier er egentlig bare å melke bileiere. Hele samfunnet har nytte av infrastruktur, og jeg syns veiprosjekter burde blitt dekket av vanlig skatt - ikke bare av bilistene. Om du tar bussen, om du bare går til og fra butikken - så bruker fortsatt du eller tjenestene og produktene du kjøper veien for å komme seg fram.

Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men når blir det? De vil jo at alle skal kjøre elbil/hydrogenbil, og da kan de ikke fjerne alle fordelene for tidlig.

 

Det var jo snakk om 2017, men det er jo allerede til neste år. Blir kanskje utsatt til 2018-19?
Det blir hvertfall fritak ut stortings perioden. Hva som skjer etter valget i 2017 er verre å si noe om. Sannsynligvis snakker vi om tidligst 2018, men vet at det jobbes for å utsette til 2020 eller senere. Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører elbil og kanskje den mest forhatte av alle. Jeg syns ikke 10 kroner i bompenger er så ille når de andre som forurenser mest må betale mye mer, men jeg er egentlig i mot bompenger. Jeg syns det er tull å ha bompenger annet enn for å regulere trafikken for miljøet sin del. Å bruke bompenger som betaling for veier er egentlig bare å melke bileiere. Hele samfunnet har nytte av infrastruktur, og jeg syns veiprosjekter burde blitt dekket av vanlig skatt - ikke bare av bilistene. Om du tar bussen, om du bare går til og fra butikken - så bruker fortsatt du eller tjenestene og produktene du kjøper veien for å komme seg fram.

Du betaler faktisk indrekte for dette. Det å transportere varer i Norge er ikke billig. Bussen er dog fritatt for bompenger i Oslo, men det skulle bare mangle. Det er ikke bussene som fyller opp veien i byene. Kollektivtrafikk er eks. belagt med 10 % moms, mens elbilførere fortsatt nyter godt av momsfritak. Hva er mest miljøvennlig og skaper minst kostnader for samfunnet?

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Idioti. Greit nok at elbiler ikke sparer så mye miljø eller CO2. Men de forurenser ikke i byene, det er ingen som kan nekte. Innføre avgift på å kjøre inn til Oslo for el VIL føre til dårligere luft i byen på lang sikt (færre i nærområde kommer til å velge el framfor vanlige).

Det verste i dag er svevestøv og el-biler lager like mye eller mer av det

Bompengene inn til byene må brukes på subsidiering av kollektiv transport og ikke avgiftslettelser for e-biler

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det verste i dag er svevestøv og el-biler lager like mye eller mer av det

Bompengene inn til byene må brukes på subsidiering av kollektiv transport og ikke avgiftslettelser for e-biler

 

Kollektiv er ikke like enkelt for alle. 

 

Nå bor eg i Ålesund. Her er det snakk om å innføre bomring. Eg bur i utkant av sentrum. Nærmaste busstopp er ca 20m å gå til. Så fremt det er "ok" vær, så er ikke det noe problem. 

Men her på Vestlandet er det ekstremt ofte drittvær. Orkanvind med regn. Ein blir klissvåt av å gå 50 meter. Bokstavelig talt.

Flere av naboene her er eldre folk, mellom 60 og 80. Hvordan trur du det er for de å gå i slikt vær for å ta bussen? De som er 65-67 og er fortsatt i arbeid?

Enda verre for de som bur over fjorden og må enten ta Hurtigbåten (10m) eller buss (1.5 time). For båten går ikke når det er slik vær. 

 

Kollektivtransport er fint, absolutt. Men den fungerer kun i Oslo i Noreg. Den fungerer ikke i Ålesund, rangert 9 største by her i landet.

Noreg er alt for stort og spredt, med alt for få indbyggere for å satse kraftig på kollektivt. 

 

 

Om jeg ser på lista over 30 største byer i Europa, av de jeg hadde tilbrakt litt lenger tid i, kollektiv fungerer veldig fint i Moskva (2), London (3) og Berlin (5).

Ikke i Madrid (6), Budapest (14), Birmingham (28) eller Køln (30).

 

Så tja... kollektivt er fint i teorien men fungerer ikke like bra i praksis med mindre du har veldig tettbefolket by og kan sende transport i alle retninger til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...