Gå til innhold

Innfører bompenger for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fremmet dette argumentet mange ganger. Men kan ta en kortversjon her. Grunnen til at politikere øker avgiftene på persontransport er flere. Argumentet for klima er kanskje overraskende nok lite viktig.

Ser en på hvor stor andel av verdens C02 utslipp som er forårsaket av biler er den marginal. Hovedutslippene skyldes fly, samt tungtransport. Supplybåter, skipstrafikk osv. Derimot er det flere andre gode grunner til å øke avgiftene

1) Det hjelper lokalmiljøet.
2) Det er enklere å innføre avgifter på personbiler enn tungindustrien
3) Det gir penger slik at vi kan kryssfinansiere velferdstilbudet i landet
4) Det skaper på sikt en holdningsendring i samfunnet.

Her mener jeg at punkt 4 veier tyngst. Tilsvarende som at du må kildesortere i 20år for å gjøre opp for en flytur til USA er det likevell viktig. Det bidrar til å hjelpe det lokale miljøet, samt det skaper et mer miljøbevisst samfunn. Så å klage over å betale 20kr ekstra veies forhåpentligvis opp av argumentene ovenfor. Selv om jeg gjerne skulle sett en regjering som mer aktivt gikk inn for å stoppe de store klimautslippene i industrien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har fremmet dette argumentet mange ganger. Men kan ta en kortversjon her. Grunnen til at politikere øker avgiftene på persontransport er flere. Argumentet for klima er kanskje overraskende nok lite viktig.

 

Ser en på hvor stor andel av verdens C02 utslipp som er forårsaket av biler er den marginal. Hovedutslippene skyldes fly, samt tungtransport. Supplybåter, skipstrafikk osv. Derimot er det flere andre gode grunner til å øke avgiftene

 

1) Det hjelper lokalmiljøet.

2) Det er enklere å innføre avgifter på personbiler enn tungindustrien

3) Det gir penger slik at vi kan kryssfinansiere velferdstilbudet i landet

4) Det skaper på sikt en holdningsendring i samfunnet.

 

Her mener jeg at punkt 4 veier tyngst. Tilsvarende som at du må kildesortere i 20år for å gjøre opp for en flytur til USA er det likevell viktig. Det bidrar til å hjelpe det lokale miljøet, samt det skaper et mer miljøbevisst samfunn. Så å klage over å betale 20kr ekstra veies forhåpentligvis opp av argumentene ovenfor. Selv om jeg gjerne skulle sett en regjering som mer aktivt gikk inn for å stoppe de store klimautslippene i industrien.

 

Det er snakk om langt mer enn 20 kroner totalt, vet du ... og det blir faktisk ganske mye penger for en familie som har lite.

 

For mange så er 20 kroner middag for en dag pr. person i familien og kanskje er de av forskjellige årsaker tvunget til å bruke bil.

 

For mange som driver med transport eller annen yrkestrafikk så kan det være at de krysser bomstasjonene 10-12 ganger i løpet av en arbeidsdag og selv om man kan trekke det fra som utgift så hjelper ikke det på nettobeløpet man sitter igjen med.

 

Jeg vet dette veldig godt fra tiden jeg jobbet som eiendomsfotograf og freelance it tekniker i Oslo/Akershus ... det var, uansett hvor godt jeg prøvde å legge opp kjøreruter sjeldent jeg kjørte igjennom bommen mindre enn 6 ganger i løpet av en dag og med faste takster for oppdrag og faste takster for kjøring så spiser en sånn avgift opp det lille som er av fortjeneste ganske kjapt.

 

Så dette er og blir IDIOTI !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja nå håper jeg alle som stemte på galskapen er fornøyd ...

 

godt fornøyd, utviklingen går rett vei. Elbiler får være med å bidra igjen og er fortsatt fordelaktige, helt topp. 

At elbiler kan bidra det er jeg helt enig ... men det er mange andre aspekter med å øke bompengene som er helt på jorde og som vil være drepen for en del enkelmannsbedrifter og småbedrifter som har mange kjøringer med faste priser, der man ikke får kundene til å godta utgiftsøkningen.

 

Men at mange ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp og i tillegg går med skylapper, det kommer ikke som noen overraskelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har fremmet dette argumentet mange ganger. Men kan ta en kortversjon her. Grunnen til at politikere øker avgiftene på persontransport er flere. Argumentet for klima er kanskje overraskende nok lite viktig.

 

Ser en på hvor stor andel av verdens C02 utslipp som er forårsaket av biler er den marginal. Hovedutslippene skyldes fly, samt tungtransport. Supplybåter, skipstrafikk osv. Derimot er det flere andre gode grunner til å øke avgiftene

 

1) Det hjelper lokalmiljøet.

2) Det er enklere å innføre avgifter på personbiler enn tungindustrien

3) Det gir penger slik at vi kan kryssfinansiere velferdstilbudet i landet

4) Det skaper på sikt en holdningsendring i samfunnet.

 

Her mener jeg at punkt 4 veier tyngst. Tilsvarende som at du må kildesortere i 20år for å gjøre opp for en flytur til USA er det likevell viktig. Det bidrar til å hjelpe det lokale miljøet, samt det skaper et mer miljøbevisst samfunn. Så å klage over å betale 20kr ekstra veies forhåpentligvis opp av argumentene ovenfor. Selv om jeg gjerne skulle sett en regjering som mer aktivt gikk inn for å stoppe de store klimautslippene i industrien.

Det er snakk om langt mer enn 20 kroner totalt, vet du ... og det blir faktisk ganske mye penger for en familie som har lite.

 

For mange så er 20 kroner middag for en dag pr. person i familien og kanskje er de av forskjellige årsaker tvunget til å bruke bil.

 

For mange som driver med transport eller annen yrkestrafikk så kan det være at de krysser bomstasjonene 10-12 ganger i løpet av en arbeidsdag og selv om man kan trekke det fra som utgift så hjelper ikke det på nettobeløpet man sitter igjen med.

 

Jeg vet dette veldig godt fra tiden jeg jobbet som eiendomsfotograf og freelance it tekniker i Oslo/Akershus ... det var, uansett hvor godt jeg prøvde å legge opp kjøreruter sjeldent jeg kjørte igjennom bommen mindre enn 6 ganger i løpet av en dag og med faste takster for oppdrag og faste takster for kjøring så spiser en sånn avgift opp det lille som er av fortjeneste ganske kjapt.

 

Så dette er og blir IDIOTI !

 

 

Det er ganske få som er tvunget til å bruke bil i disse områdene.

 

Yrkessjåfører blir affisert aller minst, alle konkurrentene har samme problem, så den kostnaden vil overføres på kundene.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja nå håper jeg alle som stemte på galskapen er fornøyd ...

 

godt fornøyd, utviklingen går rett vei. Elbiler får være med å bidra igjen og er fortsatt fordelaktige, helt topp. 

At elbiler kan bidra det er jeg helt enig ... men det er mange andre aspekter med å øke bompengene som er helt på jorde og som vil være drepen for en del enkelmannsbedrifter og småbedrifter som har mange kjøringer med faste priser, der man ikke får kundene til å godta utgiftsøkningen.

 

Men at mange ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp og i tillegg går med skylapper, det kommer ikke som noen overraskelse.

 

 

Så du mener det at å legge en tier på hvert oppdrag ødelegger hele bedrifts ideen din? da er den nok ikke liv laga allikevel dessverre :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nebuchadnezzar, nå gjelder det å redusere på lokal forurensing også. Så kan du jo huske at supplybåtene har utslippene sine for å gi biler drivstoff. Skip dekker 90 % av verdens fraktbehov og står for noen få prosent av andelen CO2.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-3045186.html

 

Så du mener artikler som dette er ren løgn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja nå håper jeg alle som stemte på galskapen er fornøyd ...

 

Absolutt godt fornøyd!

Uten MDG Oslo hadde det trolig blitt ny E18 vestover til 40 milliarder kroner og nulle vekst bompengesatsene - med den økte biltrafikken det helt åpenbart hadde ført til i Oslo. Har tro på at alle parter svelger opptil flere kameler og at vi får en oppdatert Oslopakke 3-avtale som vi kan leve med i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Nebuchadnezzar, nå gjelder det å redusere på lokal forurensing også. Så kan du jo huske at supplybåtene har utslippene sine for å gi biler drivstoff. Skip dekker 90 % av verdens fraktbehov og står for noen få prosent av andelen CO2.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-3045186.html

 

Så du mener artikler som dette er ren løgn?

 

 

Jeg foreslår du leser artikkelen, istedet for bare overskriften.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ja nå håper jeg alle som stemte på galskapen er fornøyd ...

 

godt fornøyd, utviklingen går rett vei. Elbiler får være med å bidra igjen og er fortsatt fordelaktige, helt topp. 

At elbiler kan bidra det er jeg helt enig ... men det er mange andre aspekter med å øke bompengene som er helt på jorde og som vil være drepen for en del enkelmannsbedrifter og småbedrifter som har mange kjøringer med faste priser, der man ikke får kundene til å godta utgiftsøkningen.

 

Men at mange ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp og i tillegg går med skylapper, det kommer ikke som noen overraskelse.

Dette enkeltmannsforetaket, eller den lille bedriften, får nok ikke noe bedre økonomi av at bilene står bom fast i køer til og fra oppdrag og kunder. Dette er ikke tid man uten videre kan fakturere kunden heller.

 

Hovedpoenget, i tillegg til miljø/klima, er vel at man har et transportsystem som er i ferd med å bryte sammen i Oslo pga. massiv innflytting og voksesmerter. Det er umulig å bygge seg ut av dette (mer motorvei er dokumentert til å bare gi bredere køer få år etter åpning). Forskerne sier at tidsdifferensiering er det klart mest effektive virkemiddelet for å få en mer effektiv trafikkavvikling. Og det er kun noen få prosent som må legge om vanene sine for at trafikken flyter vesentlig bedre.

 

Derfor er min teori at den lille bedriften du er så bekymret for slett ikke får det verre, men bedre.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du leser artikkelen, istedet for bare overskriften.

AtW

Gjerne påpek hvor jeg tar feil, har faktisk lest artikkelen =) Hvis du leser førsteinnlegget mitt så ser du kanskje at jeg er for heving av avgifter for biler da det på sikt bidrar til et bedre lokalmiljø. Spørsmålstegnet jeg stillte var hvorfor en ikke i tillegg forsøker å minke de andre synderene også. Akkuratt i bergen kunne dette blitt løst med mer landstrøm til supplybåtene, men politikerene syntes visst det er for dyrt å bygge en trafostasjon. Da er det nok langt mer behagelig å innføre rushtrafikk-avgift som har gitt en redusering av biltrafikken på ca 15%. Samt å innføre mer bybane. Selvsagt er det andre argumenter for å innføre rushtrafikk-avgift, da det gir en signifikant bedre trafikkflyt og mindre køer. Dog er det rart at politkerene er så hissige på dette miljøaspektet. Hvor det viser seg mengden biler som kjører hver dag er omtrent det samme. Bare at de som har mulighet kjører enten før eller etter "rushen".

 

Selv om lokalmiljøet i stor grad domineres av biltrafikk er det nok viktig å påpeke at disse utslippene er relativt små i det store bildet. http://www.miljostatus.no/tema/klima/norske-klimagassutslipp/co2-utslipp/#grafUnikId8c7aba9e6ac149219dc1d13206327e92

 

Her er enda en kilde som diskuterer dette med utslipp og båter http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

 

Jeg foreslår du leser artikkelen, istedet for bare overskriften.

AtW

Gjerne påpek hvor jeg tar feil, har faktisk lest artikkelen =) Hvis du leser førsteinnlegget mitt så ser du kanskje at jeg er for heving av avgifter for biler da det på sikt bidrar til et bedre lokalmiljø. Spørsmålstegnet jeg stillte var hvorfor en ikke i tillegg forsøker å minke de andre synderene også. Akkuratt i bergen kunne dette blitt løst med mer landstrøm til supplybåtene, men politikerene syntes visst det er for dyrt å bygge en trafostasjon. Da er det nok langt mer behagelig å innføre rushtrafikk-avgift som har gitt en redusering av biltrafikken på ca 15%. Samt å innføre mer bybane. Selvsagt er det andre argumenter for å innføre rushtrafikk-avgift, da det gir en signifikant bedre trafikkflyt og mindre køer. Dog er det rart at politkerene er så hissige på dette miljøaspektet. Hvor det viser seg mengden biler som kjører hver dag er omtrent det samme. Bare at de som har mulighet kjører enten før eller etter "rushen".

 

Selv om lokalmiljøet i stor grad domineres av biltrafikk er det nok viktig å påpeke at disse utslippene er relativt små i det store bildet. http://www.miljostatus.no/tema/klima/norske-klimagassutslipp/co2-utslipp/#grafUnikId8c7aba9e6ac149219dc1d13206327e92

 

 

Påstanden hans var om CO2, da kan du ikke vise til en artikkel som ikke handler om CO2 i det hele tatt, men nox, og så påstå at han mener artikkelen lyver.

 

Og "relativt små"? Omtrent en fjerdedel? Og den andre fjerdedelen (olje og gass), går i ganske stor grad til å støtte opp bilkjøring det også. (og mye av industrien går også til det, mye av CO2en i norge er metaller, som feks aluminium og oljeraffinering.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...