aomt Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 +utleie: 10500 -skatt: 29% = 3045 -fellesutgifter = 2750 -avdrag: 3400 -renter: 3200 -forsikring: 50 ---------------------- SUM: -1945 Les min forklaring ovenfor, kvifor det er feil reknestykke. Når du rekner med "fellesutgifter" på 2700, så er det vel med nedbetaling av fellesgjeld? På lik linje med nedbetaling til banken, den kan ikke du trekke fra Kari sin del, den må du nok dekke selv. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 +utleie: 10500 -skatt: 29% = 3045 -fellesutgifter = 2750 -avdrag: 3400 -renter: 3200 -forsikring: 50 ---------------------- SUM: -1945 Les min forklaring ovenfor, kvifor det er feil reknestykke. Når du rekner med "fellesutgifter" på 2700, så er det vel med nedbetaling av fellesgjeld? På lik linje med nedbetaling til banken, den kan ikke du trekke fra Kari sin del, den må du nok dekke selv. Nei, "fellesutgifter" her er betaling til styret i blokka jeg eier leilighet i. Dette dekker kommunale avgifter, vaktmester, kabel-tv, honorar til styreleder, vedlikehold på heis etc. Jeg anslår å få ca 10500, dersom dette ikke er inkludert i leia - og at jeg dekker dette selv. Anonymous poster hash: 292df...787 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) Skjønner poenget cefey En artig ting jeg kom til å tenke på er hvis situasjonen var snudd. Hva ville denne dama ha sagt hvis TS krevde det samme? Edit; Ærlig talt så håper jeg det ordner seg. Du må jo ikke være helt urimelig du heller TS. Imøtekommende er det visst noe som heter og dere bør selvfølgelig være det begge to. Jeg ønsker deg og fruen lykke til Endret 5. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Skjønner poenget cefey En artig ting jeg kom til å tenke på er hvis situasjonen var snudd. Hva ville denne dama ha sagt hvis TS krevde det samme? Edit; Ærlig talt så håper jeg det ordner seg. Du må jo ikke være helt urimelig du heller TS. Imøtekommende er det visst noe som heter og dere bør selvfølgelig være det begge to. Jeg ønsker deg og fruen lykke til Takk takk, Belphegor Etter å ha tenkt litt og sett svar her kan jeg forstå hvorfor hun helst vil ha litt penger fra meg utover felleskostnader. Hun kan godt få opp mot 60% av overskuddet. Men dette er langt under 6000 som hun nevnte. Jeg får legge frem tallene og se om hun synes det er greit Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) Ja. Om man tar utgangspunkt i det du skrev, så tjener du rundt 7500 kroner per mnd på å flytte inn til kjæresten din. (Fra -9400 til -1945). Men ja, det blir selvfølgelig feil at du skal betale så mye som 6000 for å bo der, i tillegg til å dele på alle hennes fellesutgifter... Edit: Personlig så hadde jeg maks betalt 2500-3000 kroner for å bo der (og det inkluderer da din halvdel av fellesutgiftene hennes. Dette fordi hun ikke behøver å få lengre reisevei, samt ta risikoen og slitasjen det innebærer å leie ut. Endret 5. juni 2016 av blured Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Ja. Om man tar utgangspunkt i det du skrev, så tjener du rundt 7500 kroner per mnd på å flytte inn til kjæresten din. (Fra -9400 til -1945). Men ja, det blir selvfølgelig feil at du skal betale så mye som 6000 for å bo der, i tillegg til å dele på alle hennes fellesutgifter... Det stemmer. Men det kommer ann på hva man sammenligner med. Nå sammenlikner du jo min økonomiske status før og etter. Men hva om jeg i teorien hadde solgt hele leiligheten min og kjøpt opp halvparten av hennes leilighet? Da hadde hun spart penger, etter innflyttingen, hun også. Eller la oss si hun hadde en rådyr leilighet med avdrag + renter på 50 000 pr måned, og så klarer hun å leie ut så det går akkuratt i 0. Har jeg krav på 25 000? Kan jeg kreve noen del av dette "utbyttet" av den grunn? Jeg synes jo ikke det. Derfor føler jeg det blir mer riktig å sammenlikne hva som er "overskudd" i denne situasjonen, med de andre alternativene for samboerskap. Og det er når man anser utleien som et separat "business-foretak" Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Synes det blir helt feil i denne situasjonen og i det hele tatt begynne å telle penger, hvor intressert er ho virkelig i deg hvis dette er en sak å lage en krangel ut av? Og hvis en slik liten sak lager trøbbel, hva vil skje når virkelige problemer oppstår... Å dele livet burde ikke bety at dere har en hard 50/50 deling på alt, det burde bety at dere jobber for at begge to skal ha det så bra som mulig. Og i denne historien høres det ut som noen setter en hard deling høyere enn at dere skal ha det bra. Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Så hva foreslår du? At de skal flytte inn til hverandre uten å bli enige om det økonomiske på forhånd? Er heller ikke enig i at dette er en liten sak. Økonomi er sammen med utroskap den vanligste årsaken til at norske forhold går til helvete. Så at de diskuterer dette skikkelig, signerer eventuelle avtaler, osv, før de flytter inn sammen, er vel nettopp det lureste de kan gjøre. I et forhold så er det selvfølgelig viktig at begge gir og tar, og raushet er noe av det viktigste for at et forhold skal holde over tid. Men det hjelper lite når en av de føler at her er det noe som er urettferdig fra dag én... 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Så hva foreslår du? At de skal flytte inn til hverandre uten å bli enige om det økonomiske på forhånd? Er heller ikke enig i at dette er en liten sak. Økonomi er sammen med utroskap den vanligste årsaken til at norske forhold går til helvete. Så at de diskuterer dette skikkelig, signerer eventuelle avtaler, osv, før de flytter inn sammen, er vel nettopp det lureste de kan gjøre. I et forhold så er det selvfølgelig viktig at begge gir og tar, og raushet er noe av det viktigste for at et forhold skal holde over tid. Men det hjelper lite når en av de føler at her er det noe som er urettferdig fra dag én... Jeg ville sagt at hvis man ikke kan flytte samens ett års tid for å teste hvordan det fungerer uten å involvere penger så er det kanskje like greit at de har hvert sitt. De er begge i arbeide så de tusenlappene det er snakk om er en liten sak, i tillegg synes jeg det å tro at partners bedre økonomi ikke vil slå positivt ut for deg om det ikke er en avtale på plass sier altfor mye om tilliten og rausheten i forholdet. Uten og ha sett statistikken vil jeg tro at brudd grunnet økonomi er veldig sjeldent der 2 mennesker som har arbeide er involvert, men jeg tar gjerne å ser noe statistikk på at det er en gal antagelse. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Du bor gratis hos henne, mens du leier ut din egen leilighet. Jeg synes du burde betale husleie til henne. 3 Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Som jeg har gjort det her tidligere så har vi tatt alle felles utgifter og personlige/felles inntekter, satt de i en fellespott. Og så delt pengene etter alt er betalt i % forhold til hvem som tjener mest. Da har huslån falt inn som en personlig utgift. Der den ene personen hadde leid ut et hus. Der leie på det huset havnet som en felles 50/50 inntekt. Uansett, personlig bryr jeg meg ikke om penger i starten av et flytte sammen forhold. Det er ikke penger som betyr noe. I min verden i hvertfall. Så får en ta den penge delen på en senere dato 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå