AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Hei. Vi er i en situasjon hvor begge eier hver vår leilighet, og vi vil prøve å bo sammen. Hun vil pga arbeidsplassen sin ikke flytte inn til meg(noe jeg skjønner veldig godt), og jeg har akseptert at jeg skal flytte inn hos henne. Siden det bare er et år siden vi møtte hverandre, og jeg kjøpte leiligheten min for 1 år siden, vil jeg ikke selge alt og eventelt stå på bar bakke om forholdet ikke skulle fungere. Derfor endte vi på at jeg leier ut leiligheten min i 1 år, og bor hos henne i dette året, før jeg selger min. So far so good. Men når jeg tok opp spørsmålet om økonomi i dette året jeg bor hos henne, så synes hun det var urettferdig at jeg skulle få bedre økonomi, mens hun hadde det tilnærmet lik situasjon som før, men nå måtte dele leiligheten. Jeg forslo å selvfølgelge dele fellesutgifter, bil, mat, strøm, internett osv 50/50 - men hun synes det fortsatt var urettferdig at jeg skulle få så god økonomisk situasjon mens hun bare fikk et par tusenlapper mindre i måneden. Jeg foreslo at om hun ville, kunne jeg eventuelt betale direkte ned på huslånet hennes tilsvarende en månedsleie, og at jeg iløpet av dette året betaler meg inn litt og litt. Det synes hun også var urettferdig, fordi hun da får økonmiske komplikasjoner om forholdet ikke fungerer. Så hun krever altså at jeg utover å dele fellesutgifter osv, også betaler husleie til henne dette året (Hun nevnte 6000 som eksempel). Høres det fair ut for dere? Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Slik jeg ser det er det tre fornuftige løsninger: 1: Dere betaler 50/50 på alt unntatt lånet, det må hun dekke selv. Ved brudd har du ingen rettighet på hennes leilighet.2: Dere betaler 50/50 på alt, MEN ved brudd skal du ha tilbake det du har betalt inn på lånet hennes + verdiøkningen på det innbetalte. Detaljene her bør absolutt avtales skriftlig og signeres med vitner.3: 50/50 + at du kjøper deg inn i hennes leilighet og dere er likeverdige eiere og har likt krav på verdiøkning/gevinst ved brudd.Slik jeg forstår det mener hun at du skal betale på lånet hennes, uten å ha noe igjen om det blir brudd, dette må da være helt urimelig. 6 Lenke til kommentar
Dobbeltabbe Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Jeg ville ikke godtatt å betale med mindre jeg da betalte direkte inn på boliglånet hennes istedenfor hennes brukskonto, og det fantes en samboerkontrakt som tydelig slo fast at det jeg betaler dette året er å betrakte som min del av felles bolig. Ved å da betale si 50% av boliglånet dette året har du da begynt å betale deg inn i boligen, om målet er å ta over deler av boliglånet når du selger din egen leilighet. Det vil da si at om du flytter ut før året er omme skal hun da kjøpe deg ut igjen slik at din betalte andel av avdrag (her må dere bli enige selv om det gjelder bare avdrag eller om det gjelder renter også) blir tilbakeført til deg siden du ikke lenger skal kjøpe deg inn i leiligheten hennes. Om hun ikke vil at du skal kunne kjøpe deg inn i hennes leilighet ville jeg ikke betalt husleie, da er det nok med 50% av felleskostnader slik du har foreslått. Det kommer selvsagt an på hvor mye du får i leie for din egen leilighet, men du har jo også et boliglån og vedlikeholdskostnader å betale der. Jeg betaler selv "husleie" til min samboer fordi lån og leilighet står i hans navn og jeg pga sykdom og deltidsjobb ikke har fått boliglån å kjøpe meg inn med. Dette er jeg komfortabel med fordi vi har i samboerkontrakten at jeg, når jeg får full stilling og kan ta opp eget boliglån, kjøper meg inn i leiligheten til 50% av KJØPESUM. Fordi jeg på denne måten betjener min del av renter og avdrag tar vi prisstigning på boligen som en felles verdiøkning, som om jeg skulle eid 50% av boligen fra vi kjøpte den. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Det stemmer - hun synes det var rettferdig at jeg skulle betale inn 6000 av 14000 på lånet hennes, i form av husleie, i tilllegg til fellesutgifter. Jeg har estimert at leieinntekten min vil gå sånn ca i 0, medregnet alle kostnader og avdraget på lånet mitt. Jeg har estimert at leieinntekten min går sånn ca i 0, medregnet alle kostnader og avdraget på lånet mitt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Vi er i en situasjon hvor begge eier hver vår leilighet, og vi vil prøve å bo sammen. Siden det bare er et år siden vi møtte hverandre, og jeg kjøpte leiligheten min for 1 år siden, vil jeg ikke selge alt og eventelt stå på bar bakke om forholdet ikke skulle fungere.. Men når jeg tok opp spørsmålet om økonomi i dette året jeg bor hos henne, så synes hun det var urettferdig at jeg skulle få bedre økonomi, hun synes det fortsatt var urettferdig. Det synes hun også var urettferdig, fordi hun da får økonmiske komplikasjoner om forholdet ikke fungerer. Så hun krever altså at jeg utover å dele fellesutgifter osv, også betaler husleie til henne dette året (Hun nevnte 6000 som eksempel). Høres det fair ut for dere? Høres ikke ut som det fungerer nå heller. Du skal altså betale uten å få noenting igjen for det? Man krever da ikke ren husleie fra kjæresten/ samboeren sin. Blir som at du leier en vanlig leilighet rett og slett. Jeg ville gått med på en bitteliten innspytt uten å få igjen noe i form av å kjøpe seg inn, men 6000,- (!!!) er jo galskap. Kanskje en tusenlapp eller noe slik + fellesutgifter selvfølgelig. At en kjæreste/ samboer faktisk klager på at motparten får bedre økonomi høres absurd ut for meg. Lykke til med forholdet Lenke til kommentar
Kåpter Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Høres ut som en sykt grådig person. Hadde ikke gått med på det der. Å dele på fellesutgiftene må da være mer enn godt nok. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Høres nokså rimelig ut. Siden det er bare for et års tid, så ser jeg ikke problemet med å betale husleie til henne. Over lengre tid, så bør man selvsagt formalisere, slik at du får noe igjen ved et eventuelt brudd. Det er ikke rimelig at dere begge bor der og at hun alene må betale for leiligheten. Det koster penger å bo. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Høres nokså rimelig ut. Siden det er bare for et års tid, så ser jeg ikke problemet med å betale husleie til henne. Over lengre tid, så bør man selvsagt formalisere, slik at du får noe igjen ved et eventuelt brudd. Det er ikke rimelig at dere begge bor der og at hun alene må betale for leiligheten. Det koster penger å bo. Det er jo ikke snakk om at jeg skal bo gratis. Vil jo bidra med fellesutgifter, strøm, internett, bil, mat osv. Har også foreslått en symbolsk sum i husleie på 1000kr, i tillegg til overnevnte. Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Kva om pengene du får for å leie ut din leilighet, blir delt i to (mellom deg og hun). Så deler dokke på fellesutgifter. På den måten slipper en av dere få noe økonomisk vinn/tap? 2 Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Jeg er faktisk enig med kjæresten din at dette ikke blir helt rettferdig. La oss sette opp en svært veldig forenklet modell av dette. Vi har et par som bor i hver sin leilighet. De tjener like mye, leilighetene har den samme felleskostandene i mnd, og begge betaler ned like mye på lånet hver mnd: Kari Ola Inntekt 25000 NOK Inntekt 25000 NOK F.kostnader -5000 NOK F.kostnader -5000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Rest 10000 NOK Rest 10000 NOK Så flytter Ola inn med Kari. Ola får i mellomtiden lånt ut sin leilighet. Kari Ola Inntekt 25000 NOK Inntekt 25000 NOK Fra Ola 2500 NOK Fra utleie 15000 NOK F.kostnader -5000 NOK F.kostnader -5000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Til Kari -2500 NOK Rest 12500 NOK Rest 22500 NOK Dette er selvfølgelig veldig forenklet. Men jeg er enig med cefey over her. Om du kun skal betale fellesutgiftene til henne, så må dere faktisk også dele på de pengene du får for å leie ut din leilighet for at dette skal bli rettferdig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Kva om pengene du får for å leie ut din leilighet, blir delt i to (mellom deg og hun). Så deler dokke på fellesutgifter. På den måten slipper en av dere få noe økonomisk vinn/tap? Det blir litt mer komplisert, men det er jo et godt forslag Kompliserende faktorer er at jeg må fortsatt betale renter osv på lånet mitt, så det blir ikke riktig at hun får 50/50 av leieinntektene. Men å ha en egen konto for leieinntekten, hvor jeg setter inn: +månedelig leieinntekt - renter på huslån - utgifter til leie(forsikring, reise(jeg bor i en annen by), annonsering etc - evt bruksslitasje på leiligheten min Så kan hun få halvparten av denne overskuddskontoen. Men ja, det ble ikke så enkelt som det hørtes ut som i utgangspunktet Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Hva hvis han ikke flytter inn? Da tjener eller taper ingen. Hun må fortsatt bo og betale. Man får ofte ikke mer i husleie enn det man betaler på lånet (etter skatt etc) heller. Den eneste forskjellen blir at hun vil ha typen ved siden av seg på natten og at de deler dass. Hun lider ikke noe økonomisk tap på noen måte. Mange vil ha mer, faen vil ha fler. Dette er ikke bra 3 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Kva om pengene du får for å leie ut din leilighet, blir delt i to (mellom deg og hun). Så deler dokke på fellesutgifter. På den måten slipper en av dere få noe økonomisk vinn/tap? Det blir litt mer komplisert, men det er jo et godt forslag Kompliserende faktorer er at jeg må fortsatt betale renter osv på lånet mitt, så det blir ikke riktig at hun får 50/50 av leieinntektene. Men å ha en egen konto for leieinntekten, hvor jeg setter inn: +månedelig leieinntekt - renter på huslån - utgifter til leie(forsikring, reise(jeg bor i en annen by), annonsering etc - evt bruksslitasje på leiligheten min Så kan hun få halvparten av denne overskuddskontoen. Men ja, det ble ikke så enkelt som det hørtes ut som i utgangspunktet Anonymous poster hash: 292df...787 Hun må jo også betale på renter, låner o.l.? Så der stiller dere likt Slitasje? Dere bruker hennes leilighet, så slitasje blir begge plasser. Igjen, uavgjort. Det som går ann å "dele på", er annonsering. Men det er vel engang og kanskje 1000kr eller noe? Verdt å slåst for? Du må betale 25% skatt av leieinntekt. Du må pendle. Så det du får i leie, minus skatt, minus fellesutgifter (på din leil.). Ta en liten fratrekk for pendling, så delere dere resten på to. Når det er sagt, så skal ikke du se bort i fra, at du ender opp med sånn ca 6000kr i månad som hun foreslo. For forhold sin del, kanskje like greit å gå med på den, istedenfor å sette opp reknestykke? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Hun må jo også betale på renter, låner o.l.? Så der stiller dere likt Slitasje? Dere bruker hennes leilighet, så slitasje blir begge plasser. Igjen, uavgjort. Det som går ann å "dele på", er annonsering. Men det er vel engang og kanskje 1000kr eller noe? Verdt å slåst for? Du må betale 25% skatt av leieinntekt. Du må pendle. Så det du får i leie, minus skatt, minus fellesutgifter (på din leil.). Ta en liten fratrekk for pendling, så delere dere resten på to. Når det er sagt, så skal ikke du se bort i fra, at du ender opp med sånn ca 6000kr i månad som hun foreslo. For forhold sin del, kanskje like greit å gå med på den, istedenfor å sette opp reknestykke? Hun må også betale renter på lån ja, men det for egen sparing på egen leilighet. Det blir derfor ikke riktig at hun også skal få 50/50 av min sparing på leilighet: Rentekostnadene må med. Utleia blir å regne som en slags "bedrift". Rentekostnadene er en utgift i denne bedriften som trekker det endelige overskuddet ned. Angående slitasje er det godt poeng at jeg er med å slite ned hennes leilighet også, så enig der. Tipper jeg går sånn ca i 0, på utleieprosjektet, alt inkludert. Gitt at dette stemmer,er det halvparten av avdraget på lånet mitt hun bør få - altså ca 3000 Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Personlig ville jeg gitt a ett par tusen maks. Hun taper ingenting og bruker. 'må' dele leiligheten som argument? Er det ikke det hun og dere vil til syvende og sist da - være sammen og dele. Det er snakk om noen mnd - 12 ca, og da syns jeg det er smålig og tydeligvis betyr penger alt for mye for denne personen. (etter mitt syn) Her satses det på at man skal tjene på 'forsøket' Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Jeg er faktisk enig med kjæresten din at dette ikke blir helt rettferdig. La oss sette opp en svært veldig forenklet modell av dette. Vi har et par som bor i hver sin leilighet. De tjener like mye, leilighetene har den samme felleskostandene i mnd, og begge betaler ned like mye på lånet hver mnd: Kari Ola Inntekt 25000 NOK Inntekt 25000 NOK F.kostnader -5000 NOK F.kostnader -5000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Rest 10000 NOK Rest 10000 NOK Så flytter Ola inn med Kari. Ola får i mellomtiden lånt ut sin leilighet. Kari Ola Inntekt 25000 NOK Inntekt 25000 NOK Fra Ola 2500 NOK Fra utleie 15000 NOK F.kostnader -5000 NOK F.kostnader -5000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Nedbetaling -10000 NOK Til Kari -2500 NOK Rest 12500 NOK Rest 22500 NOK Dette er selvfølgelig veldig forenklet. Men jeg er enig med cefey over her. Om du kun skal betale fellesutgiftene til henne, så må dere faktisk også dele på de pengene du får for å leie ut din leilighet for at dette skal bli rettferdig. Som jeg nevnte ovenfor blir denne veldig kunstig. Det er ikke mange utleieprosjekter som sitter igjen med 15 000 månedlig inntekt etter skatt. Prosjektet mitt tipper jeg vil balansere rundt 0. Altså at jeg må spe på med litt fra lønnskontoen min for å holde det gående, men at jeg alikevell vil tjene litt penger på det, så lenge jeg ikke sper på mer penger enn avdragsbiten på lånet mitt. Det er med andre ord ikke store summer det er snakk om i overskudd her - men 1700-2000 bør hun nok få. Har ikke noe problem med å dele 50/50, en jeg akter ikke av prinsipp å gå i minus på dette. Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) Enig TS, du skal ikke tape på dette og leieprosjekter med 1 leilighet og dyrt lån går som oftest bare i ca +/- 0,-, det blir da bare en "jeg håper ingenting ryker og at verdistigningen finner sted" investering Jeg foreslo en tusenlapp i første innlegget og det var for slitasje. Greia her er at det blir minimalt ekstra slitasje også. Hvor ofte bytter man gulv pga at det er utslitt? Du går vel ikke med sandpapir istedenfor sokker. Hvitevarer, de holder noen år og kjøleskap for eksempel durer og går like mye uansett hvor mange som bor der. Hengsler på dører slites jo litt, men her jeg bor så er dørene og hengslene 50 år gamle og funker like fint. Så har vi vann da, varmtvannsberederen og rørene vil jo få seg litt mer å gjøre... Poenget er at slitasjekostnaden stiger veldig lite fra 1 til 2 personer, så lenge det er voksne folk som oppfører seg. Hun vil få all verdistigningen i sin bolig og du i din hvis du betaler for normal slitasje som blir veldig lite (rettferdig med andre ord), hvis du skal betale X i husleie så mister du det du tjener på verdistigningen din (indirekte) og hun øker sin. Endret 5. juni 2016 av Belphegor 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Hun må også betale renter på lån ja, men det for egen sparing på egen leilighet. Det blir derfor ikke riktig at hun også skal få 50/50 av min sparing på leilighet: Rentekostnadene må med. Utleia blir å regne som en slags "bedrift". Rentekostnadene er en utgift i denne bedriften som trekker det endelige overskuddet ned. Angående slitasje er det godt poeng at jeg er med å slite ned hennes leilighet også, så enig der. Tipper jeg går sånn ca i 0, på utleieprosjektet, alt inkludert. Gitt at dette stemmer,er det halvparten av avdraget på lånet mitt hun bør få - altså ca 3000 Anonymous poster hash: 292df...787 Renter og frådrag er ditt problem, egentlig. Nedbetaling går jo rett i lomma på deg, kan du si. For å sette det litt på spissen. Om du leide ut for 5000kr, mens du måtte betale 15000 til banken, mener du at hun måtte betale 5000kr til deg? Reknestykke 1, som du rekner: 20k i leie, minus skatt = 15000, minus felles (2000), minus renter og avdrag - 8000. Du får 5000kr i hendene. Deler det 50/50. Du ender opp med å betale avdrag, renter og 2500kr i plus. Hun ender opp med 2500kr. Ditt reknestykke kan vare "fair" om du spleiser med henne på alle utgifter, inkludert å betale ned på hennes lån 50/50. Reknestykke 2, som jeg sier: 20k i leie, minus skatt = 15000, minus felles (2000). Du får 13000 i hendene. Deler det 50/50 = 6500 kvar. Du betaler ned lån og avdrag, hun betaler ned lån og avdrag med 6500kr kvar. Du må huske at hun har lån også, som må betjenes. Du kan jo snu reknestykke litt også. Om dere budde i din leilighet istedenfor hennes. Så foreslo hun at hun leier ut, betaler skatt, avdrag på lånet osv. Og det hun sitter igjen med, etter å ha betalt ned lånet til banken, det deler dere på 2 (blir kanskje 1000-2000kr)? Mens du må betale ned på lånet av lønningen din, isteden for å leie ut leiligheten? Du kan ikke rekne med nedbetaling på leiligheten din, som "fellesutgift" når du ikke rekner nedbetaling på hennes leilighet som felles. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Enig TS, du skal ikke tape på dette og leieprosjekter med 1 leilighet og dyrt lån går som oftest bare i ca +/- 0,-, det blir da bare en "jeg håper ingenting ryker og at verdistigningen finner sted" investering Jeg foreslo en tusenlapp i første innlegget og det var for slitasje. Greia her er at det blir minimalt ekstra slitasje også. Hvor ofte bytter man gulv pga at det er utslitt? Du går vel ikke med sandpapir istedenfor sokker. Hvitevarer, de holder noen år og kjøleskap for eksempel durer og går like mye uansett hvor mange som bor der. Hengsler på dører slites jo litt, men her jeg bor så er dørene og hengslene 50 år gamle og funker like fint. Så har vi vann da, varmtvannsberederen og rørene vil jo få seg litt mer å gjøre... Poenget er at slitasjekostnaden stiger veldig lite fra 1 til 2 personer, så lenge det er voksne folk som oppfører seg. Hun vil få all verdistigningen i sin bolig og du i din, hvis du skal betale X i husleie så mister du verdistigningen din og hun øker sin. Nettopp Har satt opp et slags budsjett. Noen av tallene, som forsikring, er tatt litt ut av røven, men helt galt er nok ikke anslagene. +utleie: 10500 -skatt: 29% = 3045 -fellesutgifter = 2750 -avdrag: 3400 -renter: 3200 -forsikring: 50 ---------------------- SUM: -1945 Det kommer nok litt ting som slår ut positivt(kan nok f.eks avskrive fellesutgiftene mine på skatten), og noe negativt. Men tror dette er ganske realistisk. Hver måned går jeg -1945 i minus på utleie. Men har jeg jo avdrag på 3400kr, som jeg sparer. Hun kan jo da få 1700 av disse...det kan jeg anse som rimelig. Kan til og med si 2000kr, for å få et rundt tall Anonymous poster hash: 292df...787 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) Enig TS, du skal ikke tape på dette og leieprosjekter med 1 leilighet og dyrt lån går som oftest bare i ca +/- 0,-, det blir da bare en "jeg håper ingenting ryker og at verdistigningen finner sted" investering Jeg foreslo en tusenlapp i første innlegget og det var for slitasje. Greia her er at det blir minimalt ekstra slitasje også. Hvor ofte bytter man gulv pga at det er utslitt? Du går vel ikke med sandpapir istedenfor sokker. Hvitevarer, de holder noen år og kjøleskap for eksempel durer og går like mye uansett hvor mange som bor der. Hengsler på dører slites jo litt, men her jeg bor så er dørene og hengslene 50 år gamle og funker like fint. Så har vi vann da, varmtvannsberederen og rørene vil jo få seg litt mer å gjøre... Poenget er at slitasjekostnaden stiger veldig lite fra 1 til 2 personer, så lenge det er voksne folk som oppfører seg. Hun vil få all verdistigningen i sin bolig og du i din hvis du betaler for normal slitasje som blir veldig lite (rettferdig med andre ord), hvis du skal betale X i husleie så mister du det du tjener på verdistigningen din (indirekte) og hun øker sin. Om vi ser bort i fra utgifter som mat, strøm, internett o.l., da begge to skal betale "det de bruker". Ola og Kari har 20.000kr i lønn i månad. Ola flytter inn med Kari og leier bort sin leilighet. Ola får 20.000 i lønn. Det han får av å leie bort leilighet (15000), går med på å dekke avdrag til banken (så den går i null). Så betaler Ola 5000kr for mat og resten og sitter igjen med 15.000kr i månad. Det setter han inn på sparekonto. Kari leier IKKE ut sin leilighet, siden Ola flyttet inn med hun. Kari må betale avdrag til banke ut av lønna si og ikke det hun får i leia. Så hun betaler 15.000 til banken. Bruker 5000kr på mat o.l. og sitter igjen med 0kr igjen. Etter 20 år de splitter opp. Kari sitter igjen med nedbetalt leilighet. Ola sitter igjen med nedbetalt leilighet OG 15000x12x20 = 3.6mill i banken. Leieprosjektet går i null, men du får jo igjen leilighet som er fullt i din eige etter x-antall år. Som du kan like gjerne selge etter på. Endret 5. juni 2016 av cefey 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå