Gå til innhold

Betaler for mye i skatt

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% ufør på minstesatsen og har dermed en trygd i år på ca 223 000 før skatt. Ifølge diverse kalkulatorer så skal jeg da betale ca 20% skatt, eller litt under 40 000,-  i året (10,5 skattepliktige måneder). Men kan man stole på disse beregningene? Jeg svarer vel egentlig på eget spørsmål når jeg sier at i 2015 så betalte jeg 22,5% i skatt og får nå snart igjen ca 3500,- på skatten.

Men grunnen til at jeg skriver dette innlegget er fordi jeg fikk skatten skrudd opp til hele 29% på skattekortet for 2016, og jeg sliter litt med å skjønne hvorfor. De beregnet en inntekt på 229 000 i 2016, noe som forsåvidt ikke stemmer, men selv da gir det jo ingen mening å øke skatten med 6,5% per måned sammenlignet med samme tid i fjor. Hvordan er det egentlig de regner på dette?

PS. Dette er mest for nysgjerrighetens skyld. Jeg synes faktisk dette er en grei måte å spare på, da jeg har en lei tendens til å bruke penger jeg har på kontoen. Så det å få igjen 15 000+ på skatten, utbetalt i løpet av sommeren, er en fin belønning om man har valgt å spare foregående år, og det er grunnen til at jeg ikke har endret på skatteprosenten. Sparekonto er vel bedre, men jeg vil uansett betale mer i skatt enn jeg trenger. Med min skjøre økonomi så vil jeg for enhver pris unngå en skattesmell.

Anonymous poster hash: f45a1...4a9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du må selv gå inn på skatteetaten.no og korrigere det forslaget de legger ut rundt nyttår, da denne er basert på inntekt og fradrag fra siste avsluttede ligningsår (altså to år før). Har du tabelltrekk for trygden, eller trekkes det % av den også? Man får vanligvis tabell på hovedarbeidsgiver og % på bi-inntekter.

Lenke til kommentar

Hadde tabelltrekk i fjor, men det er endret til prosent i år.

Ja, som sagt så synes jeg det er greit å betale for mye i skatt, i hvert fall dette året hvor jeg skulle spare uansett, så det er derfor jeg ikke har gjort endringer. Jeg bare lurte litt på hvordan de kommer frem til dette, da 6,5% økning på ett år med en mer eller mindre identisk økonomi fra året før er ganske drøyt. Det gir ikke så mye mening i mitt hode, men så er jeg ikke god på økonomi heller. Kan det ha noe med prosent vs tabelltrekk?

Anonymous poster hash: f45a1...4a9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...