Gå til innhold

Toxoplasma gondii - En parasitt som infiserer opp til 50% av befolkningen i verden og påvirker oppførsell

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-406935

Har dere hørt om parasitten toxoplasma gondii? Det er en parasitt som kan infisere alle varmblodede dyr, og mellom 30-50% av mennesker på jorda, inkludert her i Norge, er infiserte. Den er særlig god til å infisere katter og greier å sexuelt reprodusere inni dem, i motsetning til mennesker vistnok.

Det som er skummelt med denne parasitten er at den påvirker oppførselen til folk og dyr. Blant annet er det ment at den kan føre til at folk får schizofreni-symptom, at de blir mer deprimerte, de blir mer overvåkne (ser etter problem osv.), mer sjalu osv. Det kan føre til at menn blir mer kriminelle, og kvinner av en eller annen grunn: snillere.

Gnagere blir f.eks. mer tiltrukket av katter når de er infiserte, kanskje fordi parasitten ikke greier å reprodusere seg inni dem.

Akkurat nå jobber forskere med en vaksine mot denne parasitten, men det eksisterer ingen akkurat nå.

Er kanskje mange psykiske lidelser, kriminelle handlinger osv. delvis skapt av parasitter i menneskers hjerner? Klart ikke hele forklaringen er det, men delvis. Ondskap og dummhet kan føre til kriminalitet, for psykiske lidelser er nok en sammensetning av genetiske, biologiske, miljømessige og tankemessige forklaringer.

Det er likevel spennende å lese at kanskje en del samfunnsproblemer kan bli ordnet nettopp ved å fjerne parasitter fra menneskers hjerner. Dersom det blir laget en vaksine, synes du at alle må ta den?

Les om Toxoplasma gondii her: https://en.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toxoplasmose er da godt kjent. Blant annet ligger den inne knyttet til reiseråd for gravide. Toxoplasma gondii har vært kjent i over 100 år.

Men du kommer med flere feil i det du siterer/skriver:

• 30 - 50 % av mennesker er ikke infisert av toxoplasma gondii - det variere fra bare noen % til 20 - 30 %. I Norge regner vi med ca 1 av 10, og FHI har ikke registrert noen utbrudd av toxoplasmose i Norge. Det betyr ikke at de ikke er personer som har hatt toxoplasmose, bare at sykdommen har vært så svak at man ikke har registert diagnosen.

Flere kan ha vært smittet en eller annen gang, i Frankrike har nærmere 80 % antistoffer - dvs at man har vært smittet en eller annen gang.

• Toxoplasmose gir ikke depresjoner, men den øker sannsynligheten for schizofreni, manisk-depressive lidelser, avhengighet og tvangslidelser. Det er en meget stor nederlandsk undersøkelse (Sutterland, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25877655),som har disse funnene. Dessverre sier ikke undersøkelse noe mer om årsaksforholdene, de sier bare at det er en signifikant sammenheng, dvs at er sannsynligheten 5 % for at et menneske vil utvikle schizofreni så øker denne sannsynligheten til f.eks 10 % (for andre psykiske lidelser er sammenhengen klart svakere). Men undersøkelsene sier ikke noe om hvorfor - dvs hvilke mekanismer i hjernen som blir påvirket.

• Psykiske lidelser er ikke skapt av parasitter i hjernen, årsaksforholdet knyttet til psykiske lidelser er svært komplisert - og jeg tror du skal få deg mer kunnskap før du tror noe på det området.

Samfunnsproblemer vil neppe bli ordnet om vi klarer å fjerne toxoplasmose, sinnslidelser vil fremdeles bestå, kriminalitet også.

Smitterisikoen nå det gjelder Toxoplasma gondii (dvs få toxoplasmose) er svært lav, og er primært alvorlig når det gjelder gravide. God håndhygiene, skikkelig tilbereding av mat etc gjør at smitterisiko er nærmere 0. For gravide regner man med at 0,2 % smittes, trolig er smittesannsynligheten på samme nivå for oss andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Toxoplasmose er da godt kjent. Blant annet ligger den inne knyttet til reiseråd for gravide. Toxoplasma gondii har vært kjent i over 100 år.

Men du kommer med flere feil i det du siterer/skriver:

• 30 - 50 % av mennesker er ikke infisert av toxoplasma gondii - det variere fra bare noen % til 20 - 30 %. I Norge regner vi med ca 1 av 10, og FHI har ikke registrert noen utbrudd av toxoplasmose i Norge. Det betyr ikke at de ikke er personer som har hatt toxoplasmose, bare at sykdommen har vært så svak at man ikke har registert diagnosen.

Flere kan ha vært smittet en eller annen gang, i Frankrike har nærmere 80 % antistoffer - dvs at man har vært smittet en eller annen gang.

• Toxoplasmose gir ikke depresjoner, men den øker sannsynligheten for schizofreni, manisk-depressive lidelser, avhengighet og tvangslidelser. Det er en meget stor nederlandsk undersøkelse (Sutterland, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25877655),som har disse funnene. Dessverre sier ikke undersøkelse noe mer om årsaksforholdene, de sier bare at det er en signifikant sammenheng, dvs at er sannsynligheten 5 % for at et menneske vil utvikle schizofreni så øker denne sannsynligheten til f.eks 10 % (for andre psykiske lidelser er sammenhengen klart svakere). Men undersøkelsene sier ikke noe om hvorfor - dvs hvilke mekanismer i hjernen som blir påvirket.

• Psykiske lidelser er ikke skapt av parasitter i hjernen, årsaksforholdet knyttet til psykiske lidelser er svært komplisert - og jeg tror du skal få deg mer kunnskap før du tror noe på det området.

Samfunnsproblemer vil neppe bli ordnet om vi klarer å fjerne toxoplasmose, sinnslidelser vil fremdeles bestå, kriminalitet også.

Smitterisikoen nå det gjelder Toxoplasma gondii (dvs få toxoplasmose) er svært lav, og er primært alvorlig når det gjelder gravide. God håndhygiene, skikkelig tilbereding av mat etc gjør at smitterisiko er nærmere 0. For gravide regner man med at 0,2 % smittes, trolig er smittesannsynligheten på samme nivå for oss andre.

Jeg skrev at på verdensbasis var mellom 30-50% infisert av parasitten, det tok jeg fra wikipedia. Det er sikkert uenighet om det tallet.

I følge undersøkelser kan, og jeg skrev kan, taxoplasma gondii (som er en parasitt og ikke sykdom) føre til schizofreni-symptomer, depresjon osv. Det at parasitten ikke kan føre til psykiske lidelser er nonsens, for det er undersøkelser som viser at parasitten fører til økt risiko for schizofreni og OCD. Blant annet viser mange OCD pasienter bedring etter fjerning av parasitten. En infeksjon (ikke denne) er også ment å kunne føre til OCD, og er bevist kan føre til det.

Hjernen er kilden til hele det indre livet til mennesket, at en parasitt roter rundt i hjernen, er helt klart noe som kan føre til litt av hvert.

For det andre skrev jeg mye om årsaksforholdene til psykiske lidelser, og at det var komplekst. Jeg forstår ikke hvorfor du i det hele tatt svarer før du har lest det jeg har skrevet. Hvor useriøs er du egentlig?

Dersom denne infeksjonen fører til noen typer oppførseler, kan fjerning av parasitten føre til bedring, og det var det jeg skrev. Noe som er umulig å nekte på. Du lager igjen en tragisk stråmann, ved å si at jeg mener alle safunnsproblemer vil bli ordnet ved å fjerne denne parasitten, noe som aldri var poenget mitt og som jeg har skrevett eksplisitt ikke var saken.

Les det jeg skriver eller ta deg en bolle.

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar

Du viser at du leser det som står på Wikipedia, og så forstår du ikke alle sammenhenger. Du har også en svært useriøs språkbruk, man avslutter ikke innlegg med "ta deg en bolle".

Parasitten Toxoplasma gondii er nødvendigvis ikke farlig i seg selv, man kan godt være infisert av parasitten uten noen som helst lidelser. Men den kan medføre en sykdom som heter toxoplasmose, som er en infeksjonssykdom. Og det er når toxoplasmose utvikler seg man kan få sykdomstegn. Personer som har antistoffer mot Toxoplasma gondii utvikler ikke toxoplasmose.

Dette kan gi en kronisk infeksjon med parasitten i hjernen, og så vidt jeg forstår undersøkelsen til Sutterland et. al. (dette er den største undersøkelsen på området) så er det i disse tilfellene man har økt sannsynlighet for særlig schhizofreni, men også manisk-depressive lidelser, tvangslidelser og avhengighet. Undersøkelsen viser ingen sammenheng mellom Toxoplasma gondii (Toxoplasmose) og depresjoner. Økt sannsynlighet tyder på at parasitten og den "påfølgende" infeksjonen påvirker/trigger mekanismer i hjernen som løser ut en del former for sinnslidelser. Men som sagt, kun ved schizofreni er sammenhengen klar.

Glemte også å skrive at det her er regionale forskjeller, i Nord-Europa er det svært liten økt sannsynlighet, i Sør-Amerika forholdsvis stor.

Dog viser en dansk undersøkelse større selvmordsrate hos gravide med toxoplasmose, men den sier ingenting om det skyldes depresjon.

Når det gjelder sammenhenger med kriminalitet etc er det noe som undersøkes i en stor undersøkelse som pågår, men så vidt jeg vet er det ingen konkrete svar ennå.

Jeg sier deg derfor ikke i mot, bare når det gjelder depresjoner, men jeg peker på at undersøkelsene kun viser til økt sannsynlighet - og ingen helt klare sammenhenger. Da er det også sannsynlig at behandling kan dempe sinnslidelser.

---

Når det gjelder vaksine, i Norge vil det aldri være hensiktsmessig å gjøre denne obligatorisk, da smitterisikoen er så lav.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mange psykiske lidelser går i arv, og kan også debutere etter vanskelige livssituasjoner om man har et dårlig grunnlag ellers i livet. 

Hvis man tenker på hvor kompleks hjernen er, og hvor mange ulike forskjeller det finnes blant mennesker når det gjelder andre ting ved kroppen, er det ikke usannsynlig at psykiske lidelser oppsto en gang som følge av naturlig genetisk variasjon. Psykiske lidelser er tross alt bare et avvik fra det samfunnet definerer som normalt. Man er forskjellige både utenpå og inni.

Psykiske lidelser har ingenting med parasitter å gjøre. 

Toxoplasmose er forøvrig farligst for dem med svært svekket immunforsvar, f.eks. ved AIDS. For oss andre er den ikke en trussel. Men gravide bør passe på å ikke få den i seg under svangerskapet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Psykiske lidelser har ingenting med parasitter å gjøre.

Dogmatisk påstand fra en som ikke vet bedre.

Ser frem til seriøs dokumentasjon fra deg på at psykiske lidelser er forårsaket av parasitter.

(da hos ellers friske mennesker med normalt immunforsvar)

Da skal jeg dele det med alle på sykehuset jeg jobber på. Hvem vet, kanskje du får en nobelpris?

Ellers var det en nokså bastant påstand av meg om den hadde stått alene, men det gjorde den ikke, du tok den jo fullstendig ut av konteksten.

Men, seriøst, om noen klarer å bevise at psykiske lidelser kan bli forårsaket av parasitter er det sikkert mulig å få en nobelpris. Bare å prøve. ;)

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...