Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt Ørebetennelse har vart i 11-12 dager.
Ble vist til slutt stikkords formet dette for oversiktens skyld og pga. mange dager:

Generelle symtomer:
-Ikke feber
-smerte nesten hele tiden, med ganske mange smertetopper, der overdosering b.l.a - 3 parasett har måtte til for å redusere smerter.
-ørepropp (dott)

Hendelsesforløp:
Onsdag 25.mai, morgen/dag; smerter i kjeven ved fult gap -natt/morgen smerter i øre trer til.

Torsdag 26.mai, smerter på dag natt(mest natt), veldig opp og ned smerter. 

Fredag 27.mai; bruk av parasett og ibux setter inn for fult, venter til uken igjen med legetime, i håp om at det går over av seg selv.

Dette fortsetter til
Tirsdag 31.mai: og gir seg ikke. Varierende smerte ved dagtid, og høyere om natten (leser i ettertid at ligge høyere med hodet- kan være bedre pga trykk --> smerte hyppigst og verst om natten)

-Lege time samme dag: får antibiotika Weifapenin - har ingen effekt. Bettennelsen forværrer seg og hovner opp rundt øre; lymfeknute(under øre), hevelse forran øre mot kinnet, delevis under øre, samt ømm i kjeven. (mye bruk av parasett  ibux 31.mai-3 juni)
Konklusjon av forværring; naturlig progresjon (ikke alergisk reaksjon)

Slik fortsetter det med parasett og ibux for å hindre smerter; -til

Fredag 3.juni; Ny legetime ny antibiotika kur(Doksycyklin hexal) og ny smertestillende (kortvarig; Paralgin forte -
("ubrukelig" * annet en kansje ta ekstra smertetopper som ikke ibux og parasetten ville tatt- burde fått langvarig)

Lørdag 4.juni - Bedringens vei-; 
- Antibiotika kuren ser ut til å fungere, fordi den reduserte hevelse og betennelse; men:- 

Noe smerter henger fortsatt i etter dag 3 på Antibiotika kuren;- og alt ser ikke ut til å gi seg enda - lite til moderat smerter igjen nå.

Smerte forandret sted over øre og oppover; så lurer egentlig på hvor ille det har vært/er.
Konklusjon:  Eneste jeg sitter igjen med at dete har vært en virus betennelse; som utviklet seg til baktriell, eller motsatt- Bakteriell deretter virus.

Det jeg ønsker svar på fordi det står så lite på nettet om det;

-Er det noen som har hatt en Virus(viral) Ørebetennelse som kan dele deres Tilfellet / erfaring
-komplikasjoner evt  hva det endte opp med.

-Takker for svar-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ørebetennelse og dertil infeksjon i øynene i fjor høst. Om øreverken kan jeg si at det satt veldig lenge i, mener det strakk seg godt utover 3 hele uker. Etter selve betennelsen så gikk det lang tid der lyden opplevdes forvridd, noe som heldigvis gikk over etterhvert - legen min anbefalte faktisk nesespray mot dette fordi han mente at det satt gørr* i kanalen mellom munnhule og øret. Nesesprayen skal visstnokk oppløse dette.

*ikke legens formulering.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hadde ørebetennelse og dertil infeksjon i øynene i fjor høst. Om øreverken kan jeg si at det satt veldig lenge i, mener det strakk seg godt utover 3 hele uker.

Du brukte antibiotika ? fungerte det?, eller var den da virus infeksjon fordi den varte så lenge?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, men kan høres ut som bakterielt. Hvis det er dannet eksudat i øret, og/eller hvis du har relativt hovne slimhinner i øretrompeten, kan det bli smerte, ofte fordi det legges trykk på trommehinnen. Er du fortsatt tett i øret, eventuelt får du utlignet trykket i øret? Du skal ikke prøve å blåse inn luft i øret (ved å holde for nesen) om det ikke lar seg gjøre enkelt, da kan luften bli "fanget" i øret og gi enda mere smerte.

Jeg synes det høres bakterielt ut... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...