Adrax Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Jeg er en 24 år gammel mann, litt overvektig (95 kg) og har stor mangel på muskler fordi kroppen min har forfalt gjennom årene. (Mye TV og stillesitting) Grunnen til muskelsvinn er rett og slett fordi jeg ikke spiser mat som inneholder nok proteiner og andre viktige næringsstoffer. Det har liksom gått i brødskiver med magerost/baconpostei en stund nå i tillegg til pizza og fete middagsretter, uten at jeg inntar grønnsaker, fisk etc. Gikk på treningsstudio for 4 år siden og bygde opp en del muskler, men når jeg sluttet å trene forsvant bare musklene. Og det gikk jævlig fort også. Hadde ikke regnet med at kosthold var så viktig for å beholde musklene. Uansett, de gangene jeg har jogget alene har jeg aldri klart å presse meg selv til det punktet hvor man får blodsmak i kjeften. DET gjorde kompisen min noe med idag.... Etter 150 m måtte vi stoppe og gå fordi jeg var så andpusten. Da vi var kommet 1 km (etter noen lange pauser med gåing) var jeg ekstremt utslitt. Kompisen sa at det hørtes ut som at jeg hadde KOLS når jeg pustet fordi det var så høylytt. Det føltes som at luftrøret ikke klarte å få igjennom nok luft (eller ikke var vandt med så store luftmengder) at det ble litt sånn pipelyd/hveselyd av pusten min. Når jeg prøvde å ta dype åndedrag for å gi lungene mine mer oksygen fikk jeg vondt i lungene og opp til halsen. Svært ubehagelig.. Når jeg kom hjem følte jeg meg bokstavelig talt som en 80-åring med KOLS. Halsen/lungene mine var full av slim og lungene mine bare føltes generelt helt jævlig. I tillegg hostet jeg en hel del. Dette var i tillegg til blodsmak i kjeften. Fikk forsåvidt også vondt i ryggen av joggingen, ikke at jeg forstår hvordan det har skjedd. Er dette med slim, tung pust og tettinger i luftrør/lunger indikasjoner på astma..? Eller er det slik for alle med dårlig kondis? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Det der er nok ganske vanlig for de med dårlig kondis, ja. Jeg kjenner til følelsen selv, hvis jeg plutselig begynner å springe veldig uten å varme opp først. Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Dette er helt normalt, kroppen din er bare ikke vant til å springe. Det er jo selvsagt mulig du har astma som aktiveres ved løping; selv har jeg astma som normalt ikke krever medisinering, men ved kaldt vær tar jeg Ventoline før jeg jogger for å forhindre at lungene kollapser. Jeg er forøvrig i samme båt som deg, 24 årig overvektig (103kg) mann. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Litt det samme med meg. Jeg var i superform tidligere. Eller ikke superform, men jeg kunne løpe flere kilometer (ja det var tungt) og sykle i marka og fjellet i timesvis før jeg ble for sliten. De siste årene har det blitt null trening, og jeg har vært opptatt med så mye. Jeg prøvde å sykle til butikken (5 min på sykkel i flatvei) og måtte gå halve veien pga ekstrem melkesyre i beina + at jeg nesten ikke greide å puste. Jeg spilte også fotball med folka på institusjonen jeg er på. Etter 4 minutter med løping var jeg helt gåen. Vondt i brystet, høylytt pust, smerter over alt og følte jeg holdt på å besvime. Det er nok bare at du har kommet i veldig dårlig form. Det eneste som hjelper er å venne kroppen på aktivitet igjen. Det er jævlig vanskelig i starten, men du vil ikke angre. Begynn å tren flere dager i uken så kommer det seg. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Høres ut som du gikk for hardt ut mtp at du fikk såpass reaksjon i halsen. Ville prøvd med lavere intensitet/kortere distanse og vekslet mellom gange og jogging. 150 meter høres ikke så langt ut, men hvis du er i dårlig kondisjon og litt overvektig så kan det rett og slett hende at du må legge terskelen lavere i starten . Ryggvondt kan komme av en kombinasjon av at du er utrent, veier litt for mye, lite muskelmasse til å stabilisere og kanskje dårlig joggeteknikk. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 KOLS er vel å strikke strekken lang. Tror mer det er anstrengelsesastma hvis det skulle være noe. Ta det alltid pent i begynnelsen og ikke spring marathon rett etter du har kuttet røttene som går til sofaen. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Begynn med å gå noen kilometer i høyt tempo. Løping er ikke noe som anbefales om man har sittet stille i åresvis og ikke har gått lenger enn bort til bussen. Som påpekt av andre kan det være at du har en form for astma. Det er også allergisesong nå og jeg merker at formen min er dårligere i disse månedene enn vanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå