Gå til innhold

Studielån? Hvor mye?

Anbefalte innlegg

Ser mange ofte setter opp ulike studentbudsjett hvor jeg ser mange nevner 9000 i mnd. I følge lånekassen sine sider vil man få opp til 103 000 i studielån, noe som vil si først 20 000 utbetalt før så 8 000 i mnd. I tillegg til dette vil man få over 4000 i mnd i borteboerstipend. Vil ikke da beløpet man har å bruke hver måned være på ca. 12 000??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borteboerstipend er vel det du får når du bor borte et sted og du går på videregående.

Ved høyere utdanning derimot er alt lån som senere delvis blir gjort om til stipend hvis du består emnene du har ...

103950 / <antall måneder du går skole og ikke får jobbet> = <månedsbudsjett>

Har du flere spørsmål er det enklere å lese selv inne på Lånekassens nettsider.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Da har du ikke tatt med pensum man må kjøpe i starten av hvert semester.

Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe pensum, min erfaring er dog at man kan skaffe dette veldig rimelig. Jeg bruker maks ett par tusenlapper på pensum stoff pr semester, om ikke mindre. 

Lenke til kommentar

Utbetalingene fra lånekassen 2016 ser/kommer til å se slik ut:

Vår:
15. jan (til 15. feb) = 20184 
15. feb (til 15. mar) =  7569
15. mar (til 15. apr) =  7569
15. apr (til 15. mai) =  7569
15. mai (til 15. jun) =  7569

Sommer:
15. jun (til 15. jul) =     0
15. jul (til 15. aug) =     0

Høst:
15. aug (til 15. sep) = 20790
15. sep (til 15. okt) =  7796
15. okt (til 15. nov) =  7796
15. nov (til 15. des) =  7769
15. des (til 15. jan) =  7769

Fordeler man dette helt jenvt utover så har man ca 10100-10200 kroner å klare seg for per mnd dette året. Men inkluderer man sommermånedene så blir det så lite som 8500 per mnd, hvilket man må med mindre man jobber ved siden av, eller har foreldre med litt penger.

I Oslo så er det vanskelig å finne noe særlig under 4000-4500 per mnd. Selv ikke hos SIO er dette mulig så fort de billigste hyblene deres på Kringsjå og Sogn er fylt opp. Så om en da inkluderer faste utgifter som mat, strøm, vaskeri/vask, mobil, trening, reisekort (eller vedlikehold av sykkel), ect. så sitter man fort bare igjen med rundt 500 kroner per mnd. Dette skal da dekke utgifter som ikke er helt faste: pensum, klær, sko, tannlege/legetimer, skrivesaker, papir, frisør, toalettsaker, ect.

Det vil kunne fungere fint for ett års tid, kanskje to. Men går det lengre tid enn det, så begynner klær å bli utslitt, det er noen år siden man har vært hos tannlege... osv. Kanskje er det noen møbler som går i stykker, kanskje ryker mobiltelefonen, ect.

Lenke til kommentar

God råd som student på studielån? Haha bare den som har prøvd kan uttale seg om det. Eneste mulighet til å ha god råd er om man har en del sparepenger eller foreldre som spytter inn ved utgifter. 

Det kommer alltd utgifter som man ikke tar høyde for. Ta f.eks det første stipendet i august på 20.000,- . Av disse pengene skal du gjerne betale dipositum på en hybel. Det er normalt at dette ligger på 3 mnd og 15.000,-. Da sitter man igjen med 5.000,- kr som skal dekke dyre pensumbøker, mat osv. Det er greit nok at man får igjen dipositumet - og det er jo positivt for sommermånedene, men man sitter likevell igjen som fattig når et studieår starter. Det ser kanskje fint ut på papiret, men av erfaring så følger det store utlegg. 

Bruke 12.000,- på bøker første året og betalte 15.000,- i dipositum. Disse utleggene kom på en og samme tid og uten en del sparepenger så aner jeg ikke hva jeg skulle gjort.

Lenke til kommentar

God råd som student på studielån? Haha bare den som har prøvd kan uttale seg om det. Eneste mulighet til å ha god råd er om man har en del sparepenger eller foreldre som spytter inn ved utgifter. 

Nei, man kan jobbe når man ikke er student, da har man god råd til resten av studiemånedene. I tillegg har man masser av tid til å jobbe i tillegg til studiene, om man trenger mer. 

Det kommer alltd utgifter som man ikke tar høyde for. Ta f.eks det første stipendet i august på 20.000,- . Av disse pengene skal du gjerne betale dipositum på en hybel. Det er normalt at dette ligger på 3 mnd og 15.000,-. Da sitter man igjen med 5.000,- kr som skal dekke dyre pensumbøker, mat osv. Det er greit nok at man får igjen dipositumet - og det er jo positivt for sommermånedene, men man sitter likevell igjen som fattig når et studieår starter. Det ser kanskje fint ut på papiret, men av erfaring så følger det store utlegg. 

Depositum på hybel er engangsbeløp, dette vet man om å bør ha skaffet før en fant ut at en skulle flytte.. Pensum kan en få billig om en går for brukt og tar i bruk det en finner på nett. 

Bruke 12.000,- på bøker første året og betalte 15.000,- i dipositum. Disse utleggene kom på en og samme tid og uten en del sparepenger så aner jeg ikke hva jeg skulle gjort.

12 000 på bøker? Det burde dekke en siv.ing utdanning.. Hele altså.. 

Lenke til kommentar

Då eg var fyrsteklassing utan peiling kjøpte eg alt på pensumlista. Kunne nok spart nokre kroner på å avventa litt. Nokre fagbøker er heilt naudsynte i faget, og andre veldig nyttige, men mange fag spesifiserer ei eller anna amerikansk lærebok berre fordi dei må. Spesielt bøker i fag som fysikk og kjemi blei vel bøkene brukte 0-1 gonger i løpet av semesteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...