scirocco Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Har en to år gammel CRT-skjerm av typen LG Flatron 795FT+. Skjermen har et utrolig bra bilde og ønsker ikke å hive den ut ennå, da jeg selv mener den bør fortsatt ha en del gode år foran seg, særlig pga prisnivået på den da jeg kjøpte den. Men i den siste tiden har den begynnt å bråke mer og mer. Det kommer en høyfrekvent og fæl pipe-lyd fra den. I starten trodde jeg det var pcen som bråkte, helt til jeg ved en tilfeldighet skrudde av skjermen og lot pcen stå på. Har støydempet pcen ganske mye og lyden fra skjermen merkes derfor veldig godt. Er usikker på hvordan det ville merkes i et "vanlig" pc-miljø. En annen ting som er irriterende med denne skjermen er at hver gang jeg skrur den på starter den en automatisk de-magnetisering som er så sterk at det rister bokstavelig talt i skrivebordet den står på og det føles ut som hjernen min kobler ut et øyeblikk eller to når den slår seg på (seriøst). Denne funksjonen er det desverre ingen mulighet til å slå av, selv om jeg ikke akkurat helt ser nytteverdien i at den kommer på 10-15 ganger om dagen. En eller to ganger i året hadde holdt fint. Av-magnetisering av skjermen sluker dessuten strøm. Er det noen som har noe tips angående støydemping og slikt? Noe som kan hjelpe og som forhåpentligvis er gratis.. Er som sagt ikke interessert i å kjøpe noe nytt. En annen ting, hvor høyt må sånne ting pipe før en kan kreve det reparert på kjøpsloven? Endret 23. november 2003 av scirocco Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Det er som regel spoler som lager slik pipelyd, og det kan fikses med å helle litt lim over de. Bruk en liten plastslange som stetoskop for å lokalisere synderen. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Det er som regel spoler som lager slik pipelyd, og det kan fikses med å helle litt lim over de. Bruk en liten plastslange som stetoskop for å lokalisere synderen. OK, takker for raskt svar! Jeg må altså åpne skjermen mens den står på? Er det ikke et ganske stort spenningsfelt rundt slike skjermer? Hva kan man evt. gjøre for å beskytte seg, noen spesielle forhåndsregler en bør ta? Forøvrig, hva slags type lim er det som egner seg og hvor store mengder er det snakk om? Ble mange spørsmål på en gang dette her.. Endret 23. november 2003 av scirocco Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Plastslangen er foreslått nettopp fordi det er høye spenninger. Araldit er det limet jeg ville brukt. Sleng på en god klatt. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Pass deg nå! 10000 volt gjør vondt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå