Bulent96 Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 (endret) Jeg skal kjøpe meg en ktm 250 exc eller 250 sfx. Jeg trenger hjelp med stempel skifte og filter. Jeg har hørt det at stempel skal skiftes hver 15 time, og filter etter hver tur. Men der jeg skal kjøre er det ikke så mye støv og sand osv... Du kan regne med at det er like reint som en vei, kanskje bitte litt grus vei. Hvor ofte må jeg skifte stempel og filter da ? Og vet dere om hvilken 250 crosser det er lett å skifte stempel og filter på ? Vil bare kose meg med crosser, uten og kjøre på bane og grus. Endret 4. juni 2016 av Bulent96 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Det der var ekstremt overkill vedlikehold. Holder med 50 timer på stempel om det er totakt. Kan sikkert drøye 100 tiemer også om man er nøye. Olje etter 10-15 timer. Om det er 4takt kan du bytte filter samtidig som olje. De intervalene du har funnet må være om sykkelen blir brukt til proff racing. Lenke til kommentar
Bulent96 Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Er det snakk om mye mer anvaserte ting med en kawasaki kxf 450 ? Lenke til kommentar
Bulent96 Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Og va blir best til meg som aldri i sitt liv har kjørt cross og kan ikke å skrue enda. 2takt 250, 4 takt 250 eller 450 4 takt? Setter stor pris på svar, har lyst til å begynne og kjøre cross, men trenger virkelig hjelp til og starte! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Du bytter ikke filtre på crossere. Du renser de og setter de inn med ny olje. Lenke til kommentar
Bulent96 Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 takk for den :=) Va er best for meg 4takt eller 2 takt ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 4-takt er mer lettkjørt, enklere vedlikehold (slipper stempelbytte i tide og utide). Dog hyppige oljeskift og oljefilterbytte, men dette er som regel veldig enkelt. Du slipper også å blande olje i bensinen. 2-takt er for maksimalt effekt/vekt-forhold men har mye større stempelslitasje pga. porter i sylinderen. Oljebytte er ikke så kritisk siden den bare smører gir og ikke ømfintlige ting som stempel/sylinder, veivlagre etc men du må blande olje i bensinen selv. 2-takt er enklere å skru på når det først går galt. Det er ikke noe registerkjede, ventiler og annet 4-taktsfjas. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Til deg ville jeg anbefalt 250 4takt da det må være den letteste motortypen å lære seg å kjøre sykkel på. Lineær effektkurve og ikke for mye krefter at det går for galt om du vrir litt mye på gassrulla. :-P 250 2takt har en del mer krefter og har 2takts-kicket som for nybegynnere kan være både farlig og skremmende og krever litt erfaring for å håndtere, ihvertfall når det er 250 vi snakker om. Vedlikeholdet er såpass lite at jeg ikke tror det er noe problem. Å bytte olje og luftfilter er ingen problem, og om du skal overhale motoren kan du i verste fall levere den inn til forhandler. Men om du har en kompis som kan skru motor så er det nesten bedre (og billigere) å få han til å hjelpe deg den/de første gangene. Så 250 4takt eller en mindre 2takt (f.eks. 125 cc). Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 4 takt er det letteste, men ikke det beste å lære på. Start med en 125/144/150 2 takt, YZ125 eller KTM sine. 2 takt må du lære deg å jobbe, bruke mye bremser, clutch osv. Forøvrig høres det ut som du ikke skal kjøre på bane? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 4 takt er det letteste, men ikke det beste å lære på. Start med en 125/144/150 2 takt, YZ125 eller KTM sine. 2 takt må du lære deg å jobbe, bruke mye bremser, clutch osv. Forøvrig høres det ut som du ikke skal kjøre på bane? Det der tror jeg er veldig diskuterbart. 4takt tillater at man er litt "latere" enn 2takt og man får litt mer tid å tenke på og for en nybegynner vil han føle at han har mer kontroll med en 4takt. Er sykkelen for voldsom og man ikke føler at man har helt kontroll vil det holde deg litt tilbake og stoppe/sinke utviklingen av ferdigheter litt. Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg er uenig. Vet ikke hva du har kjørt, men jeg har kjørt alt. 4takt er uten tvil lettere. Alle som går fra 2t til 4t kjører fortere med en eneste gang. 4t drar på en annen måte en 2t som gjør det lettere over hele spekteret, kanskje ikke visst det er veldig røft men...Begynner man på 4t så hopper man over grunnlaget. Men som nevnt, det ser ikke ut til at han skal kjøre på bane, ergo spiller det liten rolle. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hvis du ikke har kjørt noe særlig før så ikke kjøp 250 2t eller 450 4t, det blir for voldsomt å begynne med. Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å bruke, men med mindre du kjøper ganske nytt så ville jeg gått for 125 2t. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hvis du ikke har kjørt noe særlig før så ikke kjøp 250 2t eller 450 4t, det blir for voldsomt å begynne med. Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt å bruke, men med mindre du kjøper ganske nytt så ville jeg gått for 125 2t. Enig med den. Enkelt vedlikehold, lett å kjøre og ikke alt for mye krefter. Helt egentlig ville jeg anbefalt en enda mindre sykkel, f.eks. 85 cc for å lære deg de grunnleggende teknikkene, men når du har fått det på plass synes du kanskje det går for dårlig. Så om du kjøper en 125 cc og bruker litt tid på å bli kjent med sykkelen og effektkurven til motoren før du begynner å utfordre deg selv tror jeg det går bra. Men jeg holder fortsatt en knapp på 250 4T om du kun skal kjøre "koseturer". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå