Gå til innhold

Ikke undervurder teoriprøven


Anbefalte innlegg

Hei, jeg besto teoriprøven igår, på første forsøk, men vil fortsatt ''varsle'' dere som ikke har gjort den enda, ikke undervurder den. Det er utrolig kjipt å stryke, kaste bort tid, mye penger og få ventetid på 2 uker, bare fordi du ikke gadd å øve det lille ekstra. Jeg var visst ganske heldig og besto så vidt med 7 feil, og hadde forventa mindre feil. Jeg gadd ikke lese teoriboka jeg fikk etter trafikalt grunnkurs og øvde heller på teoritentamen.no, og tok tester på den i friminutt på skolen, og iblant hjemme. Jeg fikk vite av venner og av forskjellige steder på nett, at prøvene på teoritentamen og andre steder var nesten helt like som den ekte teoriprøven, bare vanskeligere. Ettersom jeg bestod med 0 - 2 feil så tenkte jeg, teoriprøven blir kjempelett, håper på 0 feil. For å sjekke om jeg gjorde det like bra på andre tester, slik at jeg faktisk kunne stoffet og ikke bare visste svarene på teoritentamen, så gikk jeg og tok denne her https://www.trafikktesten.no/513/teoriprove-bil-gratis-nett. Den bestod jeg med 0 feil, og tenkte ''yess, nå er jeg klar''. Men når jeg satt meg foran pcen fra 90-tallet på trafikkstasjonen, fikk jeg skilt jeg aldri har sett før (2/3 avstand til planovergang skiltet bl.a), til tross for 15 bestått skiltprøver på teoritentamen, og jeg fikk trafikksituasjoner som aldri har blitt gjennomgått i teorien på teoritentamen siden.

 

Hvis jeg skulle gitt et tips til de som skal ta teoriprøven, så er det å lese teoriboka du har fått utdelt, og spare pengene istedenfor å kjøpe tilgang på teoriprøver på nett. Jeg føler meg nesten litt lurt som har brukt så mye tid på teoritentamen.no, også var det en helt annen verden og ta den ordentlige teoriprøven. På teoritentamen er det mye enklere å gjette seg til svarene, men på teoriprøven er svarene så korte og spesifikke og du må faktisk kunne litt stoff for å finne det riktige svaret. Og btw, aldri ta teoriprøven etter du har fått ''bestått garanti'' hos teoritentamen, hadde selv lyst til det, men om jeg hadde gjort det så hadde jeg garantert stryket. De regner bare med at når du har stryket på prøven din og får refundert pengene, at du vil bruke de på deres nettprøver, ettersom du fortsatt må ha den for å øve. 

 

Jeg har bare irritert meg en del over teoritentamen siden det siste døgnet, jeg føler ikke den hjalp meg i det hele tatt, og den var igrunn ganske dyr også, 300 kr for en måned. Siden er villedende og ikke i nærheten av hvordan teoriprøven var, og mye enklere. Ikke hør på de som prøver å si at teoriprøvene på nett er mye vanskeligere, og om du klarer de så klarer du den ekte prøven. Jeg har bestått alle prøvene mine på teoritentamen etter de 6 første, gjorde alle gratisprøver o.l jeg fant på nettet, bestod alle med veldig god margin, 0 feil som regel. 

 

Oppsummering: Ikke kjøp teoritentamen.no sine teoriprøver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å gjøre begge deler? Kjøpe boken og lese den, og så ta tester på nettet når du føler deg forberedt. Du legger det frem som om det er enten eller, kjøpe boka eller bruke nettester. De smarte (les de som består med glans på første forsøk) gjør begge deler. Å bestå testen et par ganger på nettet er ikke nok til å komme gjennom alle spørsmål du kan få, jeg tok sikkert 50-100 nettester før jeg gikk opp første gang. Dessuten er det ingen garanti for å bestå, hva skulle da være vitsen med testen hvis man med 100% sikkerhet kunne avlegge en feilfri prøve? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok bare prøvene på teoritentamen og fikk 3 feil på selve teorien. At du ikke fikk færre feil betyr da ikke at andre ikke vil ha nytte av teoriprøvene fra teoritentamen.no. Forøvrig, boken koster også 300 kr, og en uke med øving på teoritentamen.no koster vel toppen 100 kr.

Endret av frustrert_97
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vi lærer alle på forskjellig måte, noen lærer best av å lese undervisningsmateriell, andre av å ta tester og få svar gjennom disse, andre igjen av en kombinasjon, med vekt i ulik retning av ytterpunktene. Å lansere en standardløsning som er optimal for alle er ganske unyttig.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke klarer (eller orker) å lese ei jævla bok (som har mye bilder og illustrasjoner) på noen få hundre sider har man ingenting i trafikken å gjøre. For da er tydeligvis ikke interessen eller ønsket om å være en god sjåfør tilstede, eller så duger man bare ikke.

 

Er man såpass lat, uegnet, eller uinteressert, får man heller ta bussen. Makan.

 

EDIT: Å få ta førerkortet er ingen menneskerett.

Endret av nightowl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Første gangen jeg skulle ta teoriprøven hadde jeg fått "bestått" flere ganger på rad på teoritentamen.no, så jeg var sikker på at jeg skulle bestå den ordentlige teoriprøven. Fikk 11 feil og strøk, etter at jeg besto prøva tosifret ganger på rad på teoritentamen.no.

 

Før andre forsøk fortsatte jeg med prøvene på teoritentamen.no og hadde alltid 1 eller 2 feil for mange. Valgte allikevel å ta den ordentlige teoriprøven ettersom jeg ikke orket å vente lenger, selv om jeg var sikker på at jeg ikke skulle bestå. Jeg besto med 5 feil.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke klarer (eller orker) å lese ei jævla bok (som har mye bilder og illustrasjoner) på noen få hundre sider har man ingenting i trafikken å gjøre. For da er tydeligvis ikke interessen eller ønsket om å være en god sjåfør tilstede, eller så duger man bare ikke.

 

Er man såpass lat, uegnet, eller uinteressert, får man heller ta bussen. Makan.

 

EDIT: Å få ta førerkortet er ingen menneskerett.

 

Jeg leste ikke så mye i teoriboka, rett og slett fordi det er gørrkjedelig å lese, noe som gjør at jeg ikke klarer å huske det jeg har lest. Lærte mye mer av å kjøre bil, og det var lettere for meg å huske det læreren fortalte meg, enn å lese i teoriboka.

Endret av m20k
Lenke til kommentar

Jeg leste teoriboken mens jeg fortsatt bare øvelseskjørte privat, og kjøpte så et ukespass på teoritentamen.no. Tok rundt 5-6 tester hver dag og leste litt på teorikurset deres, og følte etter det at jeg var klar for å gi teoriprøven et forsøk, men var litt forberedt på å stryke. På nettestene fikk jeg som regel mellom 3-7 feil, litt fordi jeg ikke klarte å holde fult fokus gjennom hele testen, så ble litt slurv. Ble mye rot med bremselengder og denslags, så da satt jeg av tid til å faktisk lære hvordan man regner ut m/sek, sånn at jeg slapp å gjette på de spørsmålene. Og da jeg tok teoriprøven ble jeg ganske overrasket over hvor lett den var. Etter 20 min hadde jeg både dobbel- og trippelsjekket alle spørsmålene, og det var kun 3 spørsmål jeg tenkte jeg kanskje kunne ha feil på. Endte med at jeg kun hadde én feil, og må si jeg var godt fornøyd med det, for på det tidspunktet hadde jeg bare hatt to kjøretimer med lærer og var fortsatt ganske noob i trafikken.

 

Så jeg vil si som flere andre her, det kan være lurt å gjøre begge deler - lese teoriboken og ta tester på nett. I tillegg lærer man mye av kjørelærer og generelt av å kjøre mye. Det er ikke bare om å gjøre å stå på teorien, men å kunne trafikkreglene og å forstå hva det innebærer å kjøre bil.

Lenke til kommentar

Å trippel- og dobbelsjekke er nok ikke hele tiden lurt. Kan du stoffet skal du etter det jeg mener ut fra magefølelsen vite hva som er rett. Kan du det ikke så kan du ved å dobbeltsjekke endre rett svar til galt. Dette fordi du først velger det som er logisk, men du går tilbake og tenker mer over det.

 

Tok forøvrig teorien før jeg begynte med kjøretimer, og fikk tre feil på 9 min :-) Det finnes mange idioter i trafikken, og for dem (og de fleste andre) var nok teorien bare et hinder på veien mot lappen.

Lenke til kommentar

Jeg leste ikke så mye i teoriboka, rett og slett fordi det er gørrkjedelig å lese, noe som gjør at jeg ikke klarer å huske det jeg har lest. Lærte mye mer av å kjøre bil, og det var lettere for meg å huske det læreren fortalte meg, enn å lese i teoriboka.

Da har du rett og slett elendig studieteknikk. Om du hadde delt opp stoffet og tatt litt hver dag, samt lagd deg notater underveis som du kunne sett over ved repetisjon senere så ville du klart deg helt fint. I tillegg ville du fått mer kunnskap og mer innsikt i forskjellige situasjoner som kjørelæreren din ikke får vist deg.

Lenke til kommentar

[..] Det finnes mange idioter i trafikken, og for dem (og de fleste andre) var nok teorien bare et hinder på veien mot lappen.

 

Ja, mange som ikke skulle hatt lappen og som man må passe seg for.

 

To gode eksempler er fotgjengerfelt med folk i, og vikeplikt. Her blir man påkjørt med en gang om man ikke passer på seg selv hele tiden.

Lenke til kommentar

Å trippel- og dobbelsjekke er nok ikke hele tiden lurt. Kan du stoffet skal du etter det jeg mener ut fra magefølelsen vite hva som er rett. Kan du det ikke så kan du ved å dobbeltsjekke endre rett svar til galt. Dette fordi du først velger det som er logisk, men du går tilbake og tenker mer over det.

 

Jeg ble litt satt ut av at testen virket så enkel, og de andre som tok den samtidig og som allerede var begynt før jeg kom brukte lengre tid enn meg. Det resulterte som du sier i at jeg endret svar på ett spørsmål, og det var altså den ene feilen jeg fikk ;)

Endret av Pitus
Lenke til kommentar

Jeg syntes prøven var enkel også, jeg brukte 9 minutter på den, 0 feil.
Kan hende den er blitt vanskeligere de siste årene?

 

Brukte teoritentamen.no helgen i forkant, mye billigere enn å kjøpe boken som forklarer akkurat det samme men over noen hundre sider :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Brukte teoritentamen.no helgen i forkant, mye billigere enn å kjøpe boken som forklarer akkurat det samme men over noen hundre sider :)

Hvordan vet du det hvis du ikke har lest boka?

 

 

Godt poeng, å bestå en prøve betyr ikke at man vet alt og det kan stå mye nyttig i den boken som man ikke får spørsmål om på teoriprøven.

Betydning av fartsgrenseskilt på begge sider av veien eller bare en side av veien f.eks. (ny fartsgrense eller påminnelse om fartsgrense).

Lenke til kommentar

Godt poeng, å bestå en prøve betyr ikke at man vet alt og det kan stå mye nyttig i den boken som man ikke får spørsmål om på teoriprøven.

Betydning av fartsgrenseskilt på begge sider av veien eller bare en side av veien f.eks. (ny fartsgrense eller påminnelse om fartsgrense).

Er dette et forsøk på bagatellisering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...