L_T Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 (endret) Har en Lenovo laptop som ikke vil starte. Dvs den starter (lager lyd og lyser) men skjermen er svart. Har prøvd å rense/blåse i viften og alle andre åpninger. Har også prøvd å ta ut batteriet, holde inne power-knappen 60 sekund og så sette inn igjen batteri, holde inne power-knappen 60 sekund og så sette i strømledning, tømme den helt for batteri og holde inne power-knappen i 10 sek for så å starte den med strøm... Ingenting har hjulpet... Den er ca tre år gammel. Har ikke fått noen slag el lign, har stort sett kun lagt på et stuebord. Mulig det er støv i den, men hvordan kan jeg fikse det? Den kostet 3800,-, vil reparasjon, eller feilsøking, koste nesten like mye som å kjøpe ny...? Endret 4. juni 2016 av L_T Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Det er 5 års reklamasjon på PCer for privatkunder. Så med mindre det er brukerfeil trenger du ikke å betale for reparasjon eller ny PC. Problemet med støv er normalt at det reduserer kjølekapasiteten som igjen kan føre til at utsatte komponenter overopphetes eller får redusert levetid. Er skaden først skjedd så hjelper det ikke å fjerne støvet (med mindre det er støv som leder strøm). Men det er jo ikke sikkert at det er støv/varme som er årsaken. Og forbrukerkjøpsloven sier at varen skal svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Dersom den er kjøpt av bedrift eller om du av andre grunner vil feilsøke selv. Så ville jeg begynt med å se om bakgrunnsbelysningen i skjermen går på (må kanskje i et mørkt rom for å se det). Kommer det noe på skjermen før den blir svart? Har du mulighet til å teste med ekstern dataskjerm (eller TV)? Det er også vanskelig å svare på hva som lønner seg når vi kke vet hvilken modell det er Lenke til kommentar
L_T Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 (endret) Det er en lenovo ideapad 300. Er ikke så dyr, men er brukt pent og burde vare mer enn tre år. Tror ikke jeg skal feilsøke så mye selv nei, så jeg får vel bare levere den inn igjen (Elkjøp). Takk for info! Trodde det var 3 års reklamasjon på pc'er. Skjermen er helt svart/død såvidt jeg kan se, ingen lys/reaksjon i det hele tatt. Men maskinen surrer når jeg slår den på, og power-lampen og batterilampen lyser, så det må være noe med skjermen, eller kontakten med skjermen. Har ikke noe ekstern skjerm, eller kabel til tv. Endret 4. juni 2016 av L_T Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå