KnutValentino Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 (endret) Mens jeg surfer på nettet så liker jeg å ha et nettbasert spill som jeg innimellom kan benytte noe av tiden min på. Omtrent de 10 siste månedene så har dette vært det middelaldrende spillet Tribal Wars 2. Den såkalte Verdenen som jeg spilte på ble derimot stengt/avsluttet idag, og jeg er dermed nå på utkikk etter et annet spill å benytte tiden min på - Da det å spillet det samme spillet i opptil 2 år på rad sannsynligvis vil bli noe kjedelig. Samtidig så har jeg også oppdaget at det nå er andre spill der ute som tilbyr et langt bedre design enn det TribalWars har å by på. Dessverre så har jeg ennå ikke funnet noen spill som har møtt mine mest avgjørende kriterier, og det til tross for at jeg nå sannsynligvis har gått igjennom mer enn 100 spill. De følgende 3 spillene er de som har vakt det største av min interesse, men som jeg allikevel har gått bort ifra pga. av ett eller flere svært avgjørende kriterier som ikke er blitt møtt: The Settlers Online - Av alle de nettbaserte spillene som jeg til nå har kommet over så har dette uten tvil det beste designet. I tillegg til at det har tilbudt den største graden av valgfrihet og størrelsen/arealet på øyen/riket. Dessverre så har dette spillet ikke noen end-game, noe som ikke er helt og holdent avgjørende for mitt valg av spill, så lenge det tilbys en form for high score-liste eller annet som gir meg muligheten til å virkelig vise fram mine strategiske ferdigheter. Dråpen i havet og hovedgrunnen til at jeg gikk bort fra spillet, er at selv om det er mulig å angripe andre spillere så kan de erobrede øyene ikke benyttes til noe spesielt. F.eks. Så er det ikke mulig å bygge noe på de erobrede øyene, og dermed ikke mulig å bygge opp de erobrede øyene til enda større, flottere og storslåtte byer. Den eneste fordelen med å erobre en øy fra en annen spiller ser ut til å ikke være annet en liten minimal økning i ressursinntektene. I tillegg ser det ut til å være begrenset hvor mange øyer hver spiller kan eie. Elvenar - Designet i dette spillet var jeg også svært godt fornøyd med. Og spesielt likte jeg ved spillet at man kan velge mellom å spille som Mennesket eller Alvene. I dette spillet så er det derimot ikke mulig å angripe andre spillere. Forge of Empires - Også designet i dette spillet var jeg svært godt fornøyd med. Og enda bedre er det at man i dette spillet ikke befinner seg i kun en enkelt tidsepoke, men beveger seg gjennom flere, etter hvert som man kommer lenger ut i spillet. Det er derimot ikke i Forge of Empires mulig å erobre andre spillers byer eller riker. Når jeg nå skal finne meg et nytt spill så er jeg kort fortalt ute etter et spill som foregår i middelalderen, og hvor jeg kan teste ut både mine Strategiske- og Kunstneriske ferdigheter (i en arkitektonisk sammenheng). Jeg stiller det derimot ikke som et absolutt krav at spillet foregår i middelalderen. Men dette vil være å foretrekke. Spillet jeg ser for meg er ett som har et moderne design, av den typen man ser i spill som Elvenar, Forge of Empires og The Settlers Online. Men hvor selve målet for spillet er mer av den typen man finner i spill som Travian, Tribal Wars og Ikariam. Samtidig så bør jeg kanskje også nevne at det ikke er et krav at spillet er direkte nettbasert (spilles via nettleser). Men dersom det skal være et nedlastbart spill så må det være et som ikke konstant må spilles i full-screen, men som det er enkelt å klikke innom mens man også bedriver annet. Det er heller ikke et krav at spillet er helt gratis å spille. Jeg betaler mer enn gjerne et månedlig beløp dersom det som tilbys oppveier prisen. Men da må det selvfølgelig også tilbys en form for demoversjon av spillet, så spillet kan testes ut først. Følgende kriterier er også enten ganske eller helt avgjørende ved valget av spill: - Spillet spilles i såkalt Slow-motion, der lengden på spillet er minst 10-12 måneder. Noe som vanligvis ikke vil være et problem når det kommer til nettbaserte spill. Men som muligens kan bli et problem når det kommer til de nedlastbare. - Frihet til å velge hvordan riket skal bygges opp, og da spesielt mtp. at man selv bestemmer hvor man ønsker å plassere f.eks. Varehuset. Også størrelsen/arealet på hver øy/by/land er svært viktig. Det er derfor et krav at hver by, land eller øy har en minstestørrelse på noe ala dette: http://static3.gamespot.com/uploads/original/536/5360430/2543509-forge_prog_screenshot.png - Å kunne sjekke ut/besøke andre spillere sine riker - For hva er vel poenget med å bygge opp det mest storslåtte kunstverket som noen gang har eksistert, dersom den eneste som kan se det er spilleren selv? - Målet med spillet skal være å bygge opp et rike, og videre erobre byer og/eller landsområder fra andre spillere. Følgende kriterier vil være å anse som store pluss, men er ikke helt og holdent avgjørende: - Spillet foregår både på Land og til Havs, og således så er også Ferjer og/eller Krigsskip inkludert i invasjonsstyrkene. - Når man går til angrep/invaderer en annen spillers rike så vil dette gå live (man kan se på mens det skjer), istedenfor at det hele er tekstbasert som i de fleste nettbaserte strategispill. Noen dere vil anbefale? Endret 4. juni 2016 av KnutValentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå