Gå til innhold

Spørsmål rundt bachelor i data.

Emsal

Anbefalte innlegg

Ble ferdig med bacheloroppgaven min for ikke så lenge siden og regner med jeg står. Har strøket i et mattefag et par ganger *insert generic excuse*, neida, men for de som er interessert så ble det litt mye på en gang med andre fag og prosjekter.

Første spørsmålet:

Lurer på om en eventuell arbeidsgiver bryr seg veldig om jeg har det ene mattefaget. Jeg har som sagt tenkt å ta det opp og stå i løpet av året.

Jeg sliter litt med å finne jobbmuligheter i Kristiansandsområde, har også søkt i Grimstad, men er for det meste seniorstillinger. Utvalget er labert, men jeg har ikke så veldig lyst til å flytte da dama har en god og fast jobb i Kristiansand. Jeg er villig til å ta hvilken som helst jobb akkurat nå(har søkt på kiwi f.eks).

Siden jeg er lei av skole, ikke at jeg ikke vil fortsette å lære, men det jeg først og fremst vil er å lære meg et konkret kodespråk da jeg tenker meg dette er hva junior stillinger er for. Siden det ikke er noen junior stillinger i Kristiansand lurte jeg på hva som er lurt å fortsette å gjøre? Tenkte å f.eks lage nettsider på eget initiativ(ASP.NET MVC), lære meg å lage apper(java), men motivasjonen er ikke så stor siden jeg ikke gjør dette for noen.

Andre spørsmålet:

Any advice til hvordan jeg kan fremme kunnskapen min på egenhånd? Kan evnt. ta enkeltfag på universitet som virker interessante.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra du vil lære mer, men så lenge bachelorgraden står uferdig vil dette fort være noe arbeidsgiver henger seg opp i. Og dermed blir det enda vanskeligere å få seg jobb.

Uferdig bachelorgrad == Her er en fyr som ikke klarer å fullføre ting / noe i den dur ...

Vel, det er i hvertfall min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Så lenge du får bachelorvitnemålet ditt så er det ingen som bryr seg. Hvis kurset ikke inngår i graden så vil det heller ikke vises i vitnemålet. Hvis mattekurset er obligatorisk, så må du fullføre. 

2. Ingen ansetter folk som ikke kan programmere. Det gjelder juniorer også. Det som fungerte bra for meg var bidrag i Open Source gjennom studiene og github/bitbucket med aktive prosjekter. Det var synlig og fungerte som vedlegg til CV'en min. Et par ganger har jeg også sluppet kleine kodeøvelser på intervju pga prosjekter på github.

Når det gjelder programmeringsspråk så kan det ikke slå feil med C#/.NET eller Java hvis du vil ha jobb i Norge.

Lenke til kommentar

1. Så lenge du får bachelorvitnemålet ditt så er det ingen som bryr seg. Hvis kurset ikke inngår i graden så vil det heller ikke vises i vitnemålet. Hvis mattekurset er obligatorisk, så må du fullføre. 

2. Ingen ansetter folk som ikke kan programmere. Det gjelder juniorer også. Det som fungerte bra for meg var bidrag i Open Source gjennom studiene og github/bitbucket med aktive prosjekter. Det var synlig og fungerte som vedlegg til CV'en min. Et par ganger har jeg også sluppet kleine kodeøvelser på intervju pga prosjekter på github.

Når det gjelder programmeringsspråk så kan det ikke slå feil med C#/.NET eller Java hvis du vil ha jobb i Norge.

Det er et obligatorisk valgfag, så jeg har ikke graden selv om jeg har fullført bachelor.

Hva vil det si å kunne programmere? Hadde jeg ikke klart å programmere hadde jeg jo ikke klart studiet mitt. Problemet er jo at en lærer så mange språk og det er ingen språk en bruker mer enn et semester på å lære. Jeg har ikke hatt noen bidrag til open source da jeg har hatt prosjekter å jobbe med(innleveringer) som har tatt mesteparten av min tid. Jeg kan f.eks vise frem til de oppgavene. Koden er så som så, da jeg prioriterte å fullføre innleveringene enn å bruke veldig mye tid på å finne ut av hva som var best, også muligens ikke få tid til å levere inn. 

Lenke til kommentar

Det er et obligatorisk valgfag, så jeg har ikke graden selv om jeg har fullført bachelor.

Hva vil det si å kunne programmere? Hadde jeg ikke klart å programmere hadde jeg jo ikke klart studiet mitt. Problemet er jo at en lærer så mange språk og det er ingen språk en bruker mer enn et semester på å lære. Jeg har ikke hatt noen bidrag til open source da jeg har hatt prosjekter å jobbe med(innleveringer) som har tatt mesteparten av min tid. Jeg kan f.eks vise frem til de oppgavene. Koden er så som så, da jeg prioriterte å fullføre innleveringene enn å bruke veldig mye tid på å finne ut av hva som var best, også muligens ikke få tid til å levere inn. 

Det å kunne programmere er minimum det å kunne gjøre om en idé/spesifikasjon til programlogikk som fungerer. Hvis jeg hadde ansatt en junior, så ville jeg minimum forventet at vedkommende kan gjøre det, med noe håndholding/mentoring. Det er tross alt det kunder betaler for, noe de kan bruke og noe som fungerer slik de forventer.

Etterhvert får man innsikt i alt det rundt programmeringsyrket som det å bygge, teste, håndtere avhengigheter, designe, dokumentere, forvalte osv.

Så kommer selvinnsikt og refleksjonen over egen og andres kode med erfaring.

Jeg har intervjuet både nyutdannede og underleverandører på prosjekt. Det er veldig mange som kommer ut fra universiteter og høyskoler idag med en IT bachelor/master som ikke har et hode for programmering. F.eks de klarer ikke en FizzBuzz test på stående fot.

Lenke til kommentar

Det å kunne programmere er minimum det å kunne gjøre om en idé/spesifikasjon til programlogikk som fungerer. Hvis jeg hadde ansatt en junior, så ville jeg minimum forventet at vedkommende kan gjøre det, med noe håndholding/mentoring. Det er tross alt det kunder betaler for, noe de kan bruke og noe som fungerer slik de forventer.

Etterhvert får man innsikt i alt det rundt programmeringsyrket som det å bygge, teste, håndtere avhengigheter, designe, dokumentere, forvalte osv.

Så kommer selvinnsikt og refleksjonen over egen og andres kode med erfaring.

Jeg har intervjuet både nyutdannede og underleverandører på prosjekt. Det er veldig mange som kommer ut fra universiteter og høyskoler idag med en IT bachelor/master som ikke har et hode for programmering. F.eks de klarer ikke en FizzBuzz test på stående fot.

Det du skriver i første sitat er vel det alle innleveringene mine har gått ut på. Du får en oppgave som må gjøres ferdig. Det er jo det som er gøy med programmering. Siden det er så mange muligheter å gjør ting på, så føles det godt når det du skriver er unikt og nytt, spesielt når en klarer det. Jeg har en god fantasi for å si det sånn.

Jeg sjekka linken din og den testen ser jo lett ut. Tror ikke jeg hadde klart å ta den på stående fot da, sist gang jeg husker å ha brukt moduloperatoren var i et mattefag i andreklasse. Nå vet ikke jeg hvor mye tid en får, hvordan oppgaven er beskrevet eller om hvor mye hjelp en får hvis jeg hadde f.eks spurt: "hvordan finner jeg ut om et tallet i er delelig på 3", f.eks. 

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Vel da har du mine 2 cents i hvertfall, lykke til.

En annen ting, tror du burde vurdere jobb nærmere Oslo. Det er veldig vanskelig å få jobb innen dette feltet jo lengre vestover man kommer i Norge nå for tiden. Sånn var det også før oljesmellen.

Lenke til kommentar

En annen ting, tror du burde vurdere jobb nærmere Oslo. Det er veldig vanskelig å få jobb innen dette feltet jo lengre vestover man kommer i Norge nå for tiden. Sånn var det også før oljesmellen.

Har sett mulighetene i Oslo er mye større enn her i Vest og Aust-Agder, men som sagt i situasjonen som jeg er i nå blir det litt vanskelig. Hadde startet et enkeltmannsforetak, men har jo ingen erfaring eller kontakter til å gjøre noe slikt. Har begynt å se litt på småjobber på Finn for å se om noen trenger nettsider laget for dem.

Har du noen tips til kode som hadde vært bra å ha med i en jobbsøknad. Tenker f.eks å lage en nettside og har så smått begynt å lære å lage apper med Android Studio. Hadde det vært en god ide, å ha noen produkter å vise til? Eller tror du det holder med oppgavene jeg har gjort opp igjennom årene ved UiA?

Lenke til kommentar

Har sett mulighetene i Oslo er mye større enn her i Vest og Aust-Agder, men som sagt i situasjonen som jeg er i nå blir det litt vanskelig. Hadde startet et enkeltmannsforetak, men har jo ingen erfaring eller kontakter til å gjøre noe slikt. Har begynt å se litt på småjobber på Finn for å se om noen trenger nettsider laget for dem.

Har du noen tips til kode som hadde vært bra å ha med i en jobbsøknad. Tenker f.eks å lage en nettside og har så smått begynt å lære å lage apper med Android Studio. Hadde det vært en god ide, å ha noen produkter å vise til? Eller tror du det holder med oppgavene jeg har gjort opp igjennom årene ved UiA?

Jeg vil anbefale deg å lage en nettside som har et nyttig formål. For eksempel en prissammenlikning side. I denne kan du bruke forskjellige teknologier som php, js, css osv. Design er viktig dog. Jeg har gjort dette og har en fungerende side med forskjellige mobilabo og en selvlagd crawler for å samle inn priser kodet i powershell. Da kan du jo snakke om dette på intervjuet og gi inntrykk av at du er en som "får ting gjort" og at du er en entreprenør ved siden av jobben (hvis siden blir litt populær som dessverre måles i facebook likes) :)

Jeg gjorde dette på en måned ved siden av skole uten noen forkunnskaper i html, php, css. Du kan bruke snarveier som angular design, bootstrap osv. (ingen bryr seg så lenge siden funker og er godt designet).

Endret av spots
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør ha noe å vise til, fordi det gjør det mye lettere å vise dine kvalifikasjoner. Bidra enten til open source, eller lag nettside/applikasjoner for lokale bedrifter. 

Hvis du kan Java, så foreslår jeg at du søker på denne jobben 

http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=75777480

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør ha noe å vise til, fordi det gjør det mye lettere å vise dine kvalifikasjoner. Bidra enten til open source, eller lag nettside/applikasjoner for lokale bedrifter. 

Hvis du kan Java, så foreslår jeg at du søker på denne jobben 

http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=75777480

sorry sent svar, er på ferie. Fikk den ikke :/

Men ja, har tenkt å jobbe med det du har nevnt. Håper bare jeg får tid til det med skole(et fag) og jobb ved siden av.

Dear ****,

Further to your application for the position as Vi søker fire Java-konsulenter til vår avdeling i Kristiansand.

Having reviewed all the applications for this position I regret to inform you that we will not be taking you application forward for this position.

However, we would like to keep your details on file in case other vacant positions should arise. If you do not want us to do this, please send me an email to that affect and we will remove your details from our system.

Thank you for your interest in our company.

Kind regards

EVRY

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...