TRCD Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Hei. Vurderer å skaffe meg 200sx og ser at den er trimmet, noe som virker vanlig ved disse bilene. Jeg mener å ha lest om en regel for trimming av biler som er førstegangsregistrert i Norge for 10 årsiden, men finner ikke noe mer om dette. Noen som kan si noe sikkert om dette og hva straffen ville ha vært dersom man ble stoppa? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Avskilting må du regne med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) Avskilting er vel egentlig det minste problmet med trimmede biler. Erstatningskrav ved ulykker er er større bekymring Regn med å skru en del, spesielt på trimmede 200sx-er. Endret 5. juni 2016 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Trimming av bil over 10 år er ikke avgiftsbelagt, men man er likevel pliktet til å oppgi ny motoreffekt til vegvesenet, For å få det godkjent i vognkortet må også bilprodusenten bekrefte at bilen tåler effektøkningen, 1 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Eller så må du ombygge den så den tåler effektøkningen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Og uansett slipper du ikke unna godkjenningspapirer fra produsent eller uavhengig laboratorium. Jeg er selv involvert i å få godkjent en bil for tiden, den er fullstendig ombygd og har vært godkjent og registrert i et annet europeisk land på ordinære vilkår.. Allikevel viser det seg vanskelig. Effekten i dag er ca 2,7 ganger originaleffekten. Dreiemomentet er økt omtrentlig tilsvarende. Lenke til kommentar
Stenerz1 Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 (endret) Straff om du blir stoppa? Beskjed om å komme på visning med bilen i orginal/godkjent stand. Er han som stopper deg virkelig grinete kan skilta ryke fram til du har vist bilen. Ikke noe værre enn det. Blir du stoppa i teknisk går det på synlig trim, samme som på EU-kontroll. Gjør du det rett kan du øke effekta ganske mye uten store synlige endringer. Som eksempel har du her en standar 150hk Saab B205E; Og her en ikke fullt så orginal en, denna leverer litt over 400 på hjula. Synes det? Endret 14. juni 2016 av Stenerz1 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Erstatningskrav ved ulykker er er større bekymring Det må isåfall kunne dokumenteres at endringene er grunnen til ulykken. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) Erstatningskrav ved ulykker er er større bekymring Det må isåfall kunne dokumenteres at endringene er grunnen til ulykken.Nei, det er nok til at man har oppgitt feil opplysninger til forsikringsselskapet eller kjører rundt med en bil som ikke er typegodkjent at man kan ende opp med å betale for skadene eller få en kraftig redusert dekning av kostnader ved en ulykke, noe de kan finne ut av om de mistenker kraftig økning i motoreffekt. Etter en ulykke har politiet, Statens Vegvesen og forsikringsselskapet muligheten til å sjekke om det er gjort endringer med f.eks. ommapping av ECUen. Hvor ofte de gjør det er jeg ikke sikker på, men om du krasjer og tar et liv og du legger fra deg 150m langt bremsespor i 60 sonen så kan det hende de sjekker nøye i etterforskningen. At bilen er trimmet trenger altså ikke å være hovedårsaken til ulykken for at du ender opp med problemer. Endret 19. juni 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) Erstatningskrav ved ulykker er er større bekymring Det må isåfall kunne dokumenteres at endringene er grunnen til ulykken.Nei, det er nok til at man har oppgitt feil opplysninger til forsikringsselskapet eller kjører rundt med en bil som ikke er typegodkjent at man kan ende opp med å betale for skadene eller få en kraftig redusert dekning av kostnader ved en ulykke, noe de kan finne ut av om de mistenker kraftig økning i motoreffekt. Etter en ulykke har politiet, Statens Vegvesen og forsikringsselskapet muligheten til å sjekke om det er gjort endringer med f.eks. ommapping av ECUen. Hvor ofte de gjør det er jeg ikke sikker på, men om du krasjer og tar et liv og du legger fra deg 150m langt bremsespor i 60 sonen så kan det hende de sjekker nøye i etterforskningen. At bilen er trimmet trenger altså ikke å være hovedårsaken til ulykken for at du ender opp med problemer. Som allerede sagt, det må kunne dokumenteres at uregelmessighetene er årsak til ulykken. Om ikke vil isåfall regress og straff bli gitt på feil grunnlag. At sjåføren/eieren av bilen får en regning i posten for å dekke eventuelle økte priser i forbindelse med den nye effekten i fra forsikringsselskapet er en helt annen sak. Endret 19. juni 2016 av Hansien Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Erstatningskrav ved ulykker er er større bekymring Det må isåfall kunne dokumenteres at endringene er grunnen til ulykken.Nei, det er nok til at man har oppgitt feil opplysninger til forsikringsselskapet eller kjører rundt med en bil som ikke er typegodkjent at man kan ende opp med å betale for skadene eller få en kraftig redusert dekning av kostnader ved en ulykke, noe de kan finne ut av om de mistenker kraftig økning i motoreffekt. Etter en ulykke har politiet, Statens Vegvesen og forsikringsselskapet muligheten til å sjekke om det er gjort endringer med f.eks. ommapping av ECUen. Hvor ofte de gjør det er jeg ikke sikker på, men om du krasjer og tar et liv og du legger fra deg 150m langt bremsespor i 60 sonen så kan det hende de sjekker nøye i etterforskningen. At bilen er trimmet trenger altså ikke å være hovedårsaken til ulykken for at du ender opp med problemer. Som allerede sagt, det må kunne dokumenteres at uregelmessighetene er årsak til ulykken. Om ikke vil isåfall regress og straff bli gitt på feil grunnlag. At sjåføren/eieren av bilen får en regning i posten for å dekke eventuelle økte priser i forbindelse med den nye effekten i fra forsikringsselskapet er en helt annen sak. Nei, det må IKKE være årsak til ulykken. Det er der du tar feil. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Nei, det må IKKE være årsak til ulykken. Det er der du tar feil. Bare fordi at forsikringsselskapene er vage i uttalelsene sine i forbindelse med dette betyr ikke at de har fullmakt til å kreve regress om det modifisering ikke er relevant til ulykken. Som sagt, det må kunne dokumenteres at det er årsak eller deler av årsaken til ulykken. Ellers så kan jo forsikringsselskapene gi deg regress på uhellet du hadde når du rygget ut fra en parkeringsplass om du har en chippet bil.. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Nei, det må IKKE være årsak til ulykken. Det er der du tar feil. Bare fordi at forsikringsselskapene er vage i uttalelsene sine i forbindelse med dette betyr ikke at de har fullmakt til å kreve regress om det modifisering ikke er relevant til ulykken. Som sagt, det må kunne dokumenteres at det er årsak eller deler av årsaken til ulykken. Ellers så kan jo forsikringsselskapene gi deg regress på uhellet du hadde når du rygget ut fra en parkeringsplass om du har en chippet bil.. Jeg sier ikke at det er logisk eller rett av dem å gjøre det, men om forsikringsselskapene ønsker så kan de ta en prat med sitt advokatlag og bruke trimmet bil som en sak mot deg ved en ulykke. Dette uavhengig av hendelsesforløpet. Jo mer alvorlig ulykken er, jo mer sannsynlig er det at de vil undersøke trimming/modifisering og bruke det mot deg. Politi og Vegvesen kan også gjøre det samme. Om bilen din har 300 hk istedenfor de 170 som det står i vognkortet, og dette er noe de mistenker og ønsker å undersøke, så kan de gjøre det og du kan være i trøbbel. Igjen, uavhengig av hva som har skjedd og om du har skyld eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Dere begge burde kanskje komme med kilder? Interessant sak dette, berører nok sikkert en god del av brukerene her. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) FrihetensRegn fremmehever "kan" i sitt innlegg, noe som og stemmer. Dette er også noe forsikringsselskapene selv sier, men kan faktisk ikke gi regress av den grunn om modifiseringen ikke er relevant til ulykken. Og all den tid man er uskyldig frem til det motsatte er bevist må det kunne dokumentere at endringen er årsak til ulykke. For å si ting annerledes, å dulte borti en kar i 30km/t har ingenting med de 900 ulovlige hestene å gjøre. Derimot er det snakk om 300km/t stiller saken seg anerledes. Det som derimot kan skje i et tilfelle hvor modifiseringen ikke er relevant er at man får straff for ulovlig effektøkning og at forsikringsselskapet vil regne ut ny pris du må betale fra tiden effekten ble økt og til dags dato. Det at folk ds går rundt å tror dette er en straff de har fått i forbindelse med ulykken er en vanlig misforståelse. Endret 20. juni 2016 av Hansien Lenke til kommentar
rillto Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 En bil som ikke er i samsvar med typegodkjenningen er ikke lovlig på veien og vil gi føreren juridiske problemer uansett årsak til en eventuell ulykke. Det er førers bruk av ikke godkjent kjøretøy som lager advokatmaten her, selv uten en ulykke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå