varmit Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Tar et elektronikkfag, men sliter litt med å forstå hvordan man uttrykker strøm og spenning i viserdiagram og vinkler. Eksempel: Ia=120/(12-j9)=8<36,87 °A. Hvordan går man frem for å løse dette? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 Skal gi dere en konkret oppgave: Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Dette har jeg ikke holdt på innenfor dette århundret, men tror denne filmen dekker noe av teorien omkring beregning av elektriske kretser i det komplekse plan: Når det gjelder det siste spørsmålet så krever det jo ingen matematiske kunnskaper bare litt praktisk kunnskap om elektriske motorer. Er det ellers noen fasit på oppgavene? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Jeg satt meg ned og løste oppgave a). Det er mer en forståelses oppgave enn en regneoppgave. Du ser fort hva som må gjøres når du kommer deg på rett spor. Tipsene i oppgaven hjelper deg langt på vei, men jeg skal gjengi dem på en mer tydelig måte. 1. Finn og noter deg vinkelen 2. For nå ignorer C, finn og noter deg vinkelen 3. Ta vinkelen fra 1. og legg til 90 grader, sammenlign med vinklen fra 2. Det burde gå opp et lys for deg da. Hvis det ikke gjør det bør du ta en oppfrisking på komplekse tall. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Fant noe info her også: http://elektromagnetisme.no/wp-content/uploads/2011/11/kretser.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå