Gå til innhold

Her er Norge verdensledende. Nå skal vi gjøre det til en milliardindustri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Her er Norge verdensledende."

Ja, kanskje er vi verdensledende, og kanskje ikke.

En lang artikkel og mye optimisme, men når alle er ja-mennesker skal en være på vakt.

Jeg ferdes en del i båt og har tenkt meg redd av og til, som da jeg skulle ut å fiske og gikk leia nordover.

Satt å styrte og lurte på om jeg skulle gå utover eller fortsette rett frem. Jeg kikket til siden og så rett inn i et svart stort skrog da hurtigruten passerte på kort avstand.

Selvsagt skulle jeg fulgt bedre med bakover, men det er 1000-en vis av slike tilfeller på sjøen.

Hadde jeg svinget til babord hadde jeg blitt påkjørt av hurtigruten, og hva med ansvarsforholdet dersom hurtigruten var styrt fra et datasenter på land.

Sjøveisreglene regulerer det meste, men § 2, som er den viktigste i rettssaker sier egentlig at den som ikke er oppmerksom på alle eventualiteter og handler slik at skadene blir minst mulig, kan sitte igjen med skylden.

Jeg savner med andre ord kritiske spørsmål om sikkerhet i denne artikkelen.

Blir det mange førerløse skip blir det også ulykker hvor disse er involvert, og denne siden av saken er den aller viktigste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenliknar en båtbransjen med bil og bobil så må den kunne kallast for en umoden bransje. Grunnet mange produsenter, og en heller liten produksjon, med et høgt innslag av nisjeprodukter i steden for standarisering og volum.

Det er rimlig å anta at store konsern som Knaus vil kunne ta en bra jafs av småbåt markedet om dei no bestemmer seg for å gå for å bygge et amfibie kjøyretøy. Basert på el, med den fordel man får ved å kjøyre etapper på veg til 7% av energiforbruket.

For en treghet ! Her er et 5 år gammelt godkjent hestehode.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Satt å styrte og lurte på om jeg skulle gå utover eller fortsette rett frem. Jeg kikket til siden og så rett inn i et svart stort skrog da hurtigruten passerte på kort avstand.

Selvsagt skulle jeg fulgt bedre med bakover, men det er 1000-en vis av slike tilfeller på sjøen.

Hadde jeg svinget til babord hadde jeg blitt påkjørt av hurtigruten, og hva med ansvarsforholdet dersom hurtigruten var styrt fra et datasenter på land.

Det vitner ikke om godt sjømannskap, det du forteller.

Jeg har en vag mistanke om at roboter følger bedre med enn det du gjorde.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det vitner ikke om godt sjømannskap, det du forteller.

Jeg har en vag mistanke om at roboter følger bedre med enn det du gjorde.

Ja, dersom båten min ble styrt av en datamaskin ville den neppe svinget til babord i et slikt tilfelle(noe ikke jeg heller gjorde), men poenget er at vi kan ikke forby mennesker å ferdes på sjøen, og den menneskelige faktor blir et problem.

Det finnes helt sikkert tilfeller der en liten båt har forandret kurs til babord og kommet fremfor en stor båt, med en ulykke som resultat.

Selv om den store båten har allverdens elektronikk er det fysikken som bestemmer hvor fort den kan stanse eller svinge, og det er dette som er problemet.

Det store spørsmålet er om det blir tryggere på sjøen med autonome båter eller ikke?

Lenke til kommentar

Nord for broen på Turøy - er det fortsatt mulig å finne deler til helikopteret som styrtet. Ville vært en fjær i hatten om dere gjorde et forsøk... De mangler et "tannhjul" - stagg til rotor mm... Blir det funnet er det en fjær i hatten !!!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kartlegg havbunnen over hele verden. Billedgjennkjenningsverktøy sier hvor det er vrak, fly og andre ting vi er på jakt etter.

Lenke til kommentar

Kartlegg havbunnen over hele verden. Billedgjennkjenningsverktøy sier hvor det er vrak, fly og andre ting vi er på jakt etter.

Det er noe som seier meg at kartene er undratt offentlighet.

Så hvorfor ikke gjøre jobben en gang til !

Dog er skjer i sjøen bra dokumentert av russere i den svenske skjergard. Men så hemlig at Ekspressen ikke fikk lov å vise undervassbilde.

Hele veien til skrivebordet og presseatasjeen, ha, haaa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...