Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Var dette et overgrep?


Anbefalte innlegg

For noen helger siden hadde jeg en ubehagelig hendelse med en som jeg trodde var vennen min. Vi hadde drukket sammen og så skjeldent som jeg drikker så ble jeg litt mer beruset en jeg skulle. Noe som også skjedde vennen min, han begynte plutselig å skifte personlighet og beskylde meg for litt av hvert,så ble han "snill" igjen. Siden jeg bor to timer unna med bil måtte jeg overnatte. Å dele seng med en venn skal i utgangspunktet ikke være noe problem,når jeg gikk og la meg ville han holde rundt meg og så begynte han å ta på meg der nede,jeg stivna til og klarte ikke å si noe ,plutselig lå han over meg og var inni meg. Han holdt meg nede og gjorde seg ferdig,så sa han kaldt at jeg måtte gå i dusjen. Denne natten sov jeg ikke godt. Han benekter at han har gjort noe som helst. Dette var en person jeg stolte på og nå er hele vennskapet vårt ødelagt. Jeg føler meg utnyttet,billig og brukt :(

 

Anonymous poster hash: 612ee...d77

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du sier du stivna til og ikke kunne si noe kan ha gjort det vanskelig for han å oppfatte at du ikke ville.

Men vil fortsatt definere det som voldtekt. Det kan argumenteres for at det var uaktsom voldtekt, men det endrer ikke skyldspørsmålet. Fra WikiPedia:

Ifølge den norske straffelovens § 192 blir voldtekt definert slik:

 

det å skaffe seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd

det å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen

det å ved vold eller ved truende atferd få noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv.

grovt uaktsom voldtekt er etter bestemmelsens fjerde ledd også straffbart

Problemet er å bevise det. Spesielt når det har gått så lang tid.

 

Edit:

Kilde https://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt#I_Norge

Endret av L4r5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt og hørte fra flere jenter at de kan "stivne" i en slik situasjon. Men, her er det viktig å se det fra han sin side også.

Først så ville han holde rundt deg - du sa ok.
Så begynte han å ta på deg - du gjorde ingenting imot.
Han la seg opp på, begynte å ha sex - du sier fortsatt ingenting imot.

Er det voldtekt? Nei. At DU stivner og greier ikke si i mot, er vel ikke han sin feil? Han er ikke tankeleser.

Om du hadde sagt nei og gjort motstand - då ville det vert en anna sak. Det heter tross alt VOLDtekt. Men når du selv kler av deg, legger deg opp i senga hans, sier det er "ok" å holde rundt deg, så sier ikke noe imot videre... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det at du sier du stivna til og ikke kunne si noe kan ha gjort det vanskelig for han å oppfatte at du ikke ville.

 

Det er jo egentlig uvesentlig, som du også sier. Ved samleie så skal det være samtykke fra begge parter. Det skal ikke gå klart frem at man ikke vil dersom man ikke vil. Det skal gå klart frem at man vil dersom man vil. Og dersom det ikke går klart frem, så skal man ikke bokstavelig talt presse seg inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, på bakgrunn av slik du legger frem historien (har ingen grunn til å anta at den ikke er korrekt) så var dette et overgrep. Hva menes med at han sier han ikke har gjort noe? Husker han ikke? Eller husker han, men mener det ikke var snakk om et overgrep?

Hvordan er det overgrep? Hun går frivillig til han hjem, kler av seg selg, legger seg i senga hans, sier det er "ok" å holde rundt hun og sier ikke noe som helst når han begynner å ta på ho/ha sex.

Skal en fyr be om å signere på en avtale på forhond?

 

Ho var ikke så full, at hun var i ustand til å gjøre motstand. Det er heller ikke slik at han plutselig hoppet på hun og dro av ho klea. Det foregikk gradvis.

 

Jeg tipper TS angre på sex og nå prøver seg. Det bør vare MYE hardere å anklage menn for voldtekt, syns jeg. Og de som gjør det uten grunn, bør få nokre år bak låssen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig uvesentlig, som du også sier. Ved samleie så skal det være samtykke fra begge parter. Det skal ikke gå klart frem at man ikke vil dersom man ikke vil. Det skal gå klart frem at man vil dersom man vil. Og dersom det ikke går klart frem, så skal man ikke bokstavelig talt presse seg inn.

Loven krever vel heller ikke eksplisitt samtykke. Det er vel bare krav om at offeret ikke var i stand til å motsette seg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt og hørte fra flere jenter at de kan "stivne" i en slik situasjon. Men, her er det viktig å se det fra han sin side også.

 

Først så ville han holde rundt deg - du sa ok.

Så begynte han å ta på deg - du gjorde ingenting imot.

Han la seg opp på, begynte å ha sex - du sier fortsatt ingenting imot.

 

Er det voldtekt? Nei. At DU stivner og greier ikke si i mot, er vel ikke han sin feil? Han er ikke tankeleser.

 

Om du hadde sagt nei og gjort motstand - då ville det vert en anna sak. Det heter tross alt VOLDtekt. Men når du selv kler av deg, legger deg opp i senga hans, sier det er "ok" å holde rundt deg, så sier ikke noe imot videre... 

 

Hun sa ikke at det var ok å holde rundt henne, på bakgrunn av førsteinnlegg i hvert fall. Du er klar over at folk kan stivne til i litt traumatiske situasjoner, spesielt ovenfor folk man stoler på som endrer adferd? Det var forøvrig ikke spørsmål om det var en voldtekt, men om det var et overgrep. Et overgrep behøver ikke være voldelig av natur. En 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste begår i teorien et overgrep (såvidt jeg vet, er ikke jurist heldigvis), selv om det er snakk om gjensidig samtykke. Bare som et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste begår i teorien et overgrep (såvidt jeg vet, er ikke jurist heldigvis), selv om det er snakk om gjensidig samtykke. Bare som et eksempel.

Dårlig eksempel. Du tar feil.

§ 308. Mulighet for straffbortfall

 

Straff etter bestemmelsene i §§ 299-304, § 305 bokstav b annet alternativ og § 306 kan falle bort eller settes under minstestraffen i § 300 dersom de involverte er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Lenke til kommentar

 

Ja, på bakgrunn av slik du legger frem historien (har ingen grunn til å anta at den ikke er korrekt) så var dette et overgrep. Hva menes med at han sier han ikke har gjort noe? Husker han ikke? Eller husker han, men mener det ikke var snakk om et overgrep?

Hvordan er det overgrep? Hun går frivillig til han hjem, kler av seg selg, legger seg i senga hans, sier det er "ok" å holde rundt hun og sier ikke noe som helst når han begynner å ta på ho/ha sex.

Skal en fyr be om å signere på en avtale på forhond?

 

Ho var ikke så full, at hun var i ustand til å gjøre motstand. Det er heller ikke slik at han plutselig hoppet på hun og dro av ho klea. Det foregikk gradvis.

 

Jeg tipper TS angre på sex og nå prøver seg. Det bør vare MYE hardere å anklage menn for voldtekt, syns jeg. Og de som gjør det uten grunn, bør få nokre år bak låssen.

 

 

Hvor står det at hun sa at det var "ok" til å begynne med? Ser ikke det noe sted. Jeg sier ikke at man må inngå en juridisk avtale der man gir samtykke til at en kar skal få forsyne seg. Men jeg sier at dersom jenta ligger der skrekkslagen og stiv (noe hun gjorde basert på førsteinnlegg) så er det først og fremst en ordentlig turn off, men også et klart tegn på at her har vi noen som kanskje ikke har så lyst til å bli tafsa på og penetrert.

 

Men er forsåvidt enig i at det skal ikke bare være å slenge ut overgrepskortet i ettertid dersom man angrer på sex man i øyeblikket hadde med viten og vilje. Jeg sier bare at det er en balansegang i det hele.

Lenke til kommentar

 

En 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste begår i teorien et overgrep (såvidt jeg vet, er ikke jurist heldigvis), selv om det er snakk om gjensidig samtykke. Bare som et eksempel.

Dårlig eksempel. Du tar feil.

§ 308. Mulighet for straffbortfall

 

Straff etter bestemmelsene i §§ 299-304, § 305 bokstav b annet alternativ og § 306 kan falle bort eller settes under minstestraffen i § 300 dersom de involverte er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

 

 

Jepp, da tar jeg feil (godt jeg har med meg disclaimeren). Men uansett, et overgrep behøver fortsatt ikke være voldelig av natur. Et annet eksempel er dop-sex. Man er vel teknisk sett ikke voldelig dersom man doper ned noen og så har seg med de, men det er fortsatt et grovt overgrep (mye grovere enn det som er tema her selvfølgelig).

Lenke til kommentar

 

Det er jo egentlig uvesentlig, som du også sier. Ved samleie så skal det være samtykke fra begge parter. Det skal ikke gå klart frem at man ikke vil dersom man ikke vil. Det skal gå klart frem at man vil dersom man vil. Og dersom det ikke går klart frem, så skal man ikke bokstavelig talt presse seg inn.

Loven krever vel heller ikke eksplisitt samtykke. Det er vel bare krav om at offeret ikke var i stand til å motsette seg.

 

 

Nei, det må vel brukes litt skjønn. Og akkurat slike saker er intrikate, da en person sin oppfatning av situasjonen kan være helt forskjellig enn det motparten sin oppfatning er. Spesielt med rus med i bildet. Og da er det ikke så lett å vite hvordan man skal te seg dersom kommunikasjonen er mangelfull eller i dette tilfellet stort sett fraværende slik det ble beskrevet.

Lenke til kommentar

Men jeg sier at dersom jenta ligger der skrekkslagen og stiv (noe hun gjorde basert på førsteinnlegg) så er det først og fremst en ordentlig turn off, men også et klart tegn på at her har vi noen som kanskje ikke har så lyst til å bli tafsa på og penetrert.

Nå har jeg vært borti flere damer som har vært som 'planke' i senga selv om de var mer enn villig. Stivnet til ja, men skrekkslagen - hvor står det det?

 

Man skal også huske at andre part var sikkert alt for full - det er ikke den perfekte tid for å analysere ansikt og kroppspråk. Man er i 'tømme-humør' før man engang har kommet opp i senga mange ganger.

Lenke til kommentar

 

 

Hun sa ikke at det var ok å holde rundt henne, på bakgrunn av førsteinnlegg i hvert fall. Du er klar over at folk kan stivne til i litt traumatiske situasjoner, spesielt ovenfor folk man stoler på som endrer adferd? Det var forøvrig ikke spørsmål om det var en voldtekt, men om det var et overgrep. Et overgrep behøver ikke være voldelig av natur. En 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste begår i teorien et overgrep (såvidt jeg vet, er ikke jurist heldigvis), selv om det er snakk om gjensidig samtykke. Bare som et eksempel.

 

Har hørt om folk kan stivne, ja. Men stivne i halv time, uten å si eller gjøre noe? Traumatisk sjokk varer vanligvis i noen minutter, før den går over.

Men selv om vi antar at hun greide å stivne så lenge, så er det helt feil å anklage fyren for voldtekt eller overgrep.

 

Dope noen ned (med vilje eller uten), for så å utnytte kroppen til "bevisløst" person, ja, det er overgrep. Då har du sex med noen som har ikke anelse kva som skjer.

TS ble litt for full, men ikke nedopa ut av denne verden. Så du kan ikke samanlikne de to.

 

Det er vanskelig situasjon. Det er ikke TS feil, sånn sett. Det er ufrivillig reaksjon, som hun kunne ikke gjort noe med. Men det er ikke fyren sin feil heller. Han brukte ikke makt, sin posisjon eller stilling. Han doper ikke hun ned. Han gikk forsiktig og gradvis framover. Det er umulig for han å vite at hun ikke ønsket å ha sex.

Lenke til kommentar

 

Men jeg sier at dersom jenta ligger der skrekkslagen og stiv (noe hun gjorde basert på førsteinnlegg) så er det først og fremst en ordentlig turn off, men også et klart tegn på at her har vi noen som kanskje ikke har så lyst til å bli tafsa på og penetrert.

Nå har jeg vært borti flere damer som har vært som 'planke' i senga selv om de var mer enn villig. Stivnet til ja, men skrekkslagen - hvor står det det?

 

Man skal også huske at andre part var sikkert alt for full - det er ikke den perfekte tid for å analysere ansikt og kroppspråk. Man er i 'tømme-humør' før man engang har kommet opp i senga mange ganger.

 

 

Altså et uaktsomt overgrep i så fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså et uaktsomt overgrep i så fall.

Tja, hvis du og jeg går i ringen. jeg/du slår, så sier du at det er lovbrudd?

Du/jeg stivnet til og klarte ikke å si noe, så derfor er jeg/du lovbryter?

 

Jeg skjønner det er en utfordring for de som ikke klarer å si noe, men da syns jeg at man ikke skal stille seg i en slik situasjon. Ikke gå i ringen, ikke legg seg i samme seng, begge fulle.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

 

 

Hun sa ikke at det var ok å holde rundt henne, på bakgrunn av førsteinnlegg i hvert fall. Du er klar over at folk kan stivne til i litt traumatiske situasjoner, spesielt ovenfor folk man stoler på som endrer adferd? Det var forøvrig ikke spørsmål om det var en voldtekt, men om det var et overgrep. Et overgrep behøver ikke være voldelig av natur. En 16-åring som har sex med sin 15 år gamle kjæreste begår i teorien et overgrep (såvidt jeg vet, er ikke jurist heldigvis), selv om det er snakk om gjensidig samtykke. Bare som et eksempel.

 

Har hørt om folk kan stivne, ja. Men stivne i halv time, uten å si eller gjøre noe? Traumatisk sjokk varer vanligvis i noen minutter, før den går over.

Men selv om vi antar at hun greide å stivne så lenge, så er det helt feil å anklage fyren for voldtekt eller overgrep.

 

Dope noen ned (med vilje eller uten), for så å utnytte kroppen til "bevisløst" person, ja, det er overgrep. Då har du sex med noen som har ikke anelse kva som skjer.

TS ble litt for full, men ikke nedopa ut av denne verden. Så du kan ikke samanlikne de to.

 

Det er vanskelig situasjon. Det er ikke TS feil, sånn sett. Det er ufrivillig reaksjon, som hun kunne ikke gjort noe med. Men det er ikke fyren sin feil heller. Han brukte ikke makt, sin posisjon eller stilling. Han doper ikke hun ned. Han gikk forsiktig og gradvis framover. Det er umulig for han å vite at hun ikke ønsket å ha sex.

 

 

Halvtime? Nå tror jeg du overvurderer ytelsen til sjarmøren i saken her. Han holdt henne nede (visstnok, hører jo bare en side av historien såklart) og hadde sex med henne til han var ferdig. Det tok sikkert ikke lange tida, som sagt ovenfor her var han nok i tømme-modus.

 

Jeg sier ikke at situasjonene er likestilte, det forklarte jeg eksplisitt. Jeg ga et eksempel (om enn mye grovere såklart) på et overgrep som ikke er voldelig av natur.

 

Igjen, han holdt henne nede. Hvorfor skal det være nødvendig for han å vite at hun absolutt ikke vil ha sex dersom det er uklart? Denne te-videoen passer jo bra inn. Dersom du er usikker på om noen faktisk ønsker deg inn i huset, de åpner døra og ser at du står det, og dere kan godt være gode venner. Men vedkommende kikker bare tomt i blikket på deg uten å si hei eller velkommen inn og by deg på kaffe. Dytter du deg bare inn i kåken da? Han/hun sa jo ikke at du ikke var velkommen, var umulig for deg å skjønne noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...