9LY982NH Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Airbus har elektrisk trekkplaster på ILA-flyshowet i Berlin.Efan 2.0 – elektrisk luftfart rykker stadig nærmere Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Vet ikke... Airbus sin oppførsel etter Turøy-ulykken innbyr ikke til tillit, tvert imot. Det er nesten så en har lyst å slå av en prat med Michel Asseline. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Skeptisk... Ein bruker 10min på start-up/sjekk av motor/utstyr og taxi, ta av, fly ut til practice-area (5-15m unna). Så må ein rekne like mye tid tilbake... Då er ikke det mye tid igjen å "jobbe" med. 30-45m? Alt for lite.Eneste den kan fungere til er landinger, men igjen, det er litt dumt å lære landinger med den, mens ein bruker cessna/piper til alt annet?Øke batteri til 2 timer + reserve, då begynner det å likne på noe. Lenke til kommentar
9LY982NH Skrevet 6. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2016 En elektromotor står ikke på tomgang i 10 minutter før oppstart, slik en bensinmotor gjør. Heller ikke er det olje å varme opp. Flynytt har egenhendig testet et annet elektrofly, E-Genius, og så i den sammenheng at energiforbruk til taksing/start-up er neglisjérbart (nærmere bestemt 0,2 kWh for et fly som veier 30 prosent mer). Med den ekstremt lave støyprofilen vil man dessuten kunne trene på flyplasser hvor det i dag ikke er tillatt, slik at ferging til og fra treningsområder blir et mindre problem. Når det gjelder å lære å lande, er dette til en viss grad generisk kunnskap på tvers av de minste småflyene. Du kan i dag ta lappen på en Aquila A211 og deretter fly en Cessna 210 uten annet enn "papirtrening". Forskjellen mellom E-Fan 2.0 og Aquila A211 er neppe mye større. Når regelverket kommer på plass for elektrofly i de høyere vektklasser enn CS-LSA, vil man dessuten kunne sertifisere fly a la E-Genius (som allerede har ca tre timers endurance). Kostnadsmessig vil elektriske fly kunne halvere prisen for flylappen. Det er en så vesentlig reduksjon at en ulempe med maks 58 minutter i luften for hver treningsøkt er mer enn akseptabel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg