Gå til innhold

TEST: Oculus Rift


Anbefalte innlegg

Hva er mulighetene med frontkameraet til HTC Vive. F.eks for racingsims ønsker jeg å se det virkelige rattet/girspake mens jeg kjører. Er dette implementert i noen racingsimulatorer som støtter VR?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blind&gal sløvhjerne: Nå er utgangspunktet for testene noe forskjellige. Gear VR er et tilbehør til en telefon du som regel allerede vil ha, og er således ekstremt rimelig sammenliknet med fullskalaløsninger med totalpriser på 15k+ - selv om du ikke har telefon fra før snakker vi halv pris, uten at jeg ville kjøpt en S7 bare for å kjøre VR. Det er og blir et tilbehør, og for prisen et veldig bra tilbehør. Du får et inntrykk av hva VR vil bli, men - den er mer pikselert, og den har ikke engang noe i nærheten av roomscale, og tracker bare hvordan du vrir på hodet. Hadde prisen på Gear VR vært noe i nærheten av prisen på dette hadde ikke karakteren blitt 8/10.

 

Det er foreløpig flere *typer* VR-løsninger i omløp, og det gjør at karakterene på tvers av VR-universet kan fremstå som forvirrende og usammenhengende til tider. Markedet er rett og slett litt usammenhengende. Det er tidlig fortsatt - og når de raffe AR-produktene, så som Hololens, dukker opp vil det kunne bli enda mer forvirrende. Men forhåpentligvis får teknologien likevel tak - det er absolutt gøy når det flyter dette her, men begge disse to topproduktene er kostbare, og er førstegenerasjonsprodukter.

 

Selv om selve opplevelsen er aldri så god, er nykker og uferdige elementer også viktige i vurderingen. Sammen med den stive prisen. Jeg sikler selv på en Vive, selv om den både er dyr og oppleves litt uferdig til tider den også. Men entusiaster vet hva de går til, og hva de kan leve med :)

 

Hei fjarle, takker for respons :)

Det var jammen på tide dere fikk Riften, Oculus leverer sannelig treigt. under artikkelen deres står det en sånn vanlig "Oculus rift til butikk" rubrikk,,, der står det grønn hake ved "på lager"... ha ha dagens :)

 

Så til saken.

Helt grei artikkel dere kom med. Jeg gir den en 6/10 så det må dere vel være fornøyd med. Da sammenligner jeg ikke med tidligere tester dere har gjort og skrevet om, men de dere publiserer i fremtiden som er mye bedre den denne. :)

Er veldig uenig i premissene for slik bedømming men fair enough, er vel jeg som ikke er på nett.... sukk

 

 

 

Det med GearVR kontra Rift og Vive tok jeg med nettopp for å peke på hvordan signalene slike tester sender ut, kan misforståes av vanlige folk som ikke er så inne i hva VR går ut på i dag.

 

Ville selv ha gitt Rift og Vive 8/10 og signalisert til folk at sammenlignet med alt av tidligere utgitte VR løsninger så er dette meget bra. Men siden dere heller vil ta utgangspunkt i at disse er førstegenerasjon og sammenligne de med fremtidige utgaver (som man da må gå utifra blir bedre), så er jo selvsagt 6/10 og 7/10 veldig generøst av dere, siden 1/10 og 2/10 da nok er mer riktig. ja ja. :)

 

At det koster litt å være med på karusellen, det gjør det jo. Om 10 dager ca venter jeg Riften min, men selv om den er dyr, er den jo faktisk litt billigere enn det nye skjermkortet jeg har i pc'en så hva er dyrt egentlig.....

 

Anyways mens vi er inne på reviews

her er 10 typiske ting som jeg antar sånn generelt bør være med i en review av Rift og Vive, dette på bakgrunn av tdligere reviews publisert andre steder.

 

1. GodRays. De er notorisk tilstede men er mer iøyenfallende på Rift enn Vive.

 

2. Sweetspot er også greit å nevne, den er litt større i Rift brillene enn Vive.

 

3. FOV er også forskjellig, den er litt større i Vive enn i Rift brillene.

 

4. bilde, litt skarpere bilde i Rift brillene enn i Vive mens Vive skjermen er lysere enn Rift skjermen.

 

5. SDE, Rift har mindre SDE enn Vive.

 

6. Vekt. Vive veier mer enn Rift.

 

7. Komfort, Rift brillene er litt mer komfortable å ha på seg enn Vive brillene over lengre tid.

 

8. Vive brillene har bedre plass for brillebrukere enn Rift.

 

9. audio, Rift har en bedre audio løsning

 

10. Rift har Asynchronous timewarp som sikrer jevn bildeflyt selv om PC'n sliter, Vive bruker istedet en variant av den Reprojection metoden som PSVR bruker, kalt Automatic Interleaved Reprojection. Det er forskjell i hvor godt de to løsningene fikser ujevn billedflyt.

 

 

the end

Food for thought :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hadde ikke nepa vært full av bånd, spenner og VR-maske hadde jeg klødd meg litt i bakhodet over hva fjernkontrollen egentlig er godt for på dette tidspunktet. "

 

 

Er vel ment for å spille GearVR spill/apps.

 

"It is essentially the input set of GearVR made into a remote. The Samsung Gear VR includes a pad on the side of the helmet that allows you to make selections in virtual reality by sliding your finger in different directions or tapping on the platic. The remote will mimic those functions," Palmer Luckey.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Syntes det er veldig kjipt at du driver med skremselspropaganda.

 

90% av alle som har kjøpt seg en Rift har ikke opplevd noen problemer eller hatt noen dårlige opplevelser med kundeservice.

 

Du er hjertelig velkommen til å prøve en Oculus Rift hos meg.

 

Av de 100+ menneskene jeg har demonstrert den til, er reaksjonene alltid de samme.

Måpende og sjokkerte mennesker som absolutt elsker det :)

 

Skremselspropaganda? Det er da ikke kundestøttekvaliteten folk snakker om?

 

Og Rift må ses i sammenheng med vive, VR er en kul opplevelse, definitiv, men er det kulere med rift enn vive?

 

AtW

 

 

 

Rift er ikke bedre enn Vive, og Vive er ikke bedre enn Rift.

 

De har hver sine svakheter og styrker. Noen liker Rift bedre, noen liker Vive bedre.

 

Jeg har sett at mange som har kjøpt både Vive og Rift, har solgt Vive'n sin pga dårlig komfort i forhold til Rift.

Og så har jeg naturligvis også sett folk selge Riften fordi de liker Vive bedre.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Syntes det er veldig kjipt at du driver med skremselspropaganda.

 

90% av alle som har kjøpt seg en Rift har ikke opplevd noen problemer eller hatt noen dårlige opplevelser med kundeservice.

 

Du er hjertelig velkommen til å prøve en Oculus Rift hos meg.

 

Av de 100+ menneskene jeg har demonstrert den til, er reaksjonene alltid de samme.

Måpende og sjokkerte mennesker som absolutt elsker det :)

 

Skremselspropaganda? Det er da ikke kundestøttekvaliteten folk snakker om?

 

Og Rift må ses i sammenheng med vive, VR er en kul opplevelse, definitiv, men er det kulere med rift enn vive?

 

AtW

 

 

 

Rift er ikke bedre enn Vive, og Vive er ikke bedre enn Rift.

 

De har hver sine svakheter og styrker. Noen liker Rift bedre, noen liker Vive bedre.

 

Jeg har sett at mange som har kjøpt både Vive og Rift, har solgt Vive'n sin pga dårlig komfort i forhold til Rift.

Og så har jeg naturligvis også sett folk selge Riften fordi de liker Vive bedre.

 

 

Poenget er at det eksisterer konkurrenter med omtrent likeverdig kvalitet, at folk elsker VR er derfor ikke noe argument i seg selv for Rift kontra konkurrentene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Syntes det er veldig kjipt at du driver med skremselspropaganda.

 

90% av alle som har kjøpt seg en Rift har ikke opplevd noen problemer eller hatt noen dårlige opplevelser med kundeservice.

 

Du er hjertelig velkommen til å prøve en Oculus Rift hos meg.

 

Av de 100+ menneskene jeg har demonstrert den til, er reaksjonene alltid de samme.

Måpende og sjokkerte mennesker som absolutt elsker det :)

 

Skremselspropaganda? Det er da ikke kundestøttekvaliteten folk snakker om?

 

Og Rift må ses i sammenheng med vive, VR er en kul opplevelse, definitiv, men er det kulere med rift enn vive?

 

AtW

 

 

 

Rift er ikke bedre enn Vive, og Vive er ikke bedre enn Rift.

 

De har hver sine svakheter og styrker. Noen liker Rift bedre, noen liker Vive bedre.

 

Jeg har sett at mange som har kjøpt både Vive og Rift, har solgt Vive'n sin pga dårlig komfort i forhold til Rift.

Og så har jeg naturligvis også sett folk selge Riften fordi de liker Vive bedre.

 

 

Poenget er at det eksisterer konkurrenter med omtrent likeverdig kvalitet, at folk elsker VR er derfor ikke noe argument i seg selv for Rift kontra konkurrentene.

 

AtW

 

 

 

Leser du ikke det jeg skriver?

 

Innlegget du har sitert meg på nå forteller jo AKKURAT det du sier.

 

Hvor har jeg påstått at Rift er bedre enn Vive (den eneste konkurrenten)?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Dette er ditt originale innlegg jeg svarte på:

 


"Syntes det er veldig kjipt at du driver med skremselspropaganda.

 

90% av alle som har kjøpt seg en Rift har ikke opplevd noen problemer eller hatt noen dårlige opplevelser med kundeservice.

 

Du er hjertelig velkommen til å prøve en Oculus Rift hos meg.

 

Av de 100+ menneskene jeg har demonstrert den til, er reaksjonene alltid de samme.

Måpende og sjokkerte mennesker som absolutt elsker det  :)"

 

Ditt originale innlegg er ikke spesielt relevant for kritikk som ble ført, fordi kritikken ikke går ut på kundestøtte, og at VR er bra veier ikke opp for kritikken når det finne alternativer. Det var det jeg skrev. Når du da igjen svarer at "begge har styrker og svakheter" så er ikke det et spesielt relevant tilsvar til det jeg skrev igjen. Derfor presiserte jeg hva som var mitt originale poeng.

 

AtW

Lenke til kommentar

Roomscale fungerer da utmerket på Rift'en.

I helgen satt jeg rift sensoren i vinduskarmen og gikk ut i hagen (gaming PC'en står på kontoret i 1 etasje, rett ved vinduet).

Da kunne jeg bevege meg rundt i full lengde av kabalen uten antydning til problemer med presis og fin tracking. Så når Touch'ene kommer ser jeg ingen grunn til hvorfor Vive skal ha bedre roomscale enn OR..

 

For meg er størrelsen på sweet spot viktigere enn FOV, for ihvertfall så lenge FOV er det den er på Oculus. Faktisk tenker jeg ikke over FOV i det hele tatt når jeg er i VR, så den er tydeligvis helt passe. Sweetspot derimot kunne godt ha vært litt større for min del, så da tørr jeg ikke tenke på hvordan det er med Vive hvis den er mindre enn på Oculus.

Samme med Netting effekten og GodRays. Jeg ser begge disse godt når jeg er i menyen og ser etter det, men inne i de forskjellige spill/VR opplevelser legger jeg ikke merke til de.

 

PS: Stiller meg litt usikker til krav specs...

Eneste jeg har som oppfyller krav specs'a er GPU (GTX 970).

CPU'en min er en i5 2500k, RAM er kun på 8gb (akkurat innafor) DDR3.

Med den maskinvaren har jeg ingen problemer med noen av titlene jeg har prøvd til nå. CPU load ligger stort sett godt under 80-90%

Blir oppgradering til 1080 og alt annet nytt til høsten tenker jeg, selvom det ikke er noe must.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Roomscale fungerer da utmerket på Rift'en.

I helgen satt jeg rift sensoren i vinduskarmen og gikk ut i hagen (gaming PC'en står på kontoret i 1 etasje, rett ved vinduet).

Da kunne jeg bevege meg rundt i full lengde av kabalen uten antydning til problemer med presis og fin tracking. Så når Touch'ene kommer ser jeg ingen grunn til hvorfor Vive skal ha bedre roomscale enn OR..

 

For meg er størrelsen på sweet spot viktigere enn FOV, for ihvertfall så lenge FOV er det den er på Oculus. Faktisk tenker jeg ikke over FOV i det hele tatt når jeg er i VR, så den er tydeligvis helt passe. Sweetspot derimot kunne godt ha vært litt større for min del, så da tørr jeg ikke tenke på hvordan det er med Vive hvis den er mindre enn på Oculus.

Samme med Netting effekten og GodRays. Jeg ser begge disse godt når jeg er i menyen og ser etter det, men inne i de forskjellige spill/VR opplevelser legger jeg ikke merke til de.

 

PS: Stiller meg litt usikker til krav specs...

Eneste jeg har som oppfyller krav specs'a er GPU (GTX 970).

CPU'en min er en i5 2500k, RAM er kun på 8gb (akkurat innafor) DDR3.

Med den maskinvaren har jeg ingen problemer med noen av titlene jeg har prøvd til nå. CPU load ligger stort sett godt under 80-90%

Blir oppgradering til 1080 og alt annet nytt til høsten tenker jeg, selvom det ikke er noe must.

 

 

Helt enig. Sweetspot er viktigere for meg enn FOV når FOV-en er så grei som den er på Riften.

Og siden sweetspot-en er så bra skal jeg hvertfall ikke klage :)

 

Problemet med en dårlig sweetspot blir stort når man ser på ting som er veldig nærme.

Holder du pekefingeren din 30cm foran ansiktet ditt, konvergerer øynene dine inn mot midten av ansiktet.

Det samme gjelder om man ser på ting som er veldig nærme i VR. Og når øynene konvergerer mot nesen i HMD-en stirrer man rett inn i kanten på linsene. Har man da et dårlig sweetspot blir derfor det som er veldig nærme, veldig uklart.

 

Så om jeg måtte velge ville jeg valgt bedre sweetspot fremfor mer FoV, sålenge FoV er grei fra før :)

Men her har heldigvis Oculus funnet en fin balanse allerede :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hva holder du på med?

 

Hvorfor linker du til gammelt ubetydelig vas?

 

EDIT: Seriøst, hvor taper går det an å bli?

Når jeg går inn på profilten din ser jeg at du til og med går inn på 2 år gamle tråder om Rift DK2 og advarer mot å kjøpe Oculus Rift. Skaff deg et liv, og slutt å ødelegg god stemning for de som har fått sin Rift og liker den. At du går rundt på forumet og advarer mot Oculus Rift og lenker til ubetydelige tråder på Reddit er seriøst merkelig.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...