p.damson Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Jeg gikk inn på biosen for og sjekke hvor varm CPUen min var, den ligger på 57 grader der. For høyt? Hva burde jeg gjøre? Kjøpe fler vifter/ CPU kjøler? Har en AMD A-Series A10-5800K med en standard vifte som følgte med. Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hvor varmt er det på rommet ditt, i disse dager? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Det er jo uansett 30 grader over ambient i BIOS (anslår 25-30 grader ambient nå på sommern, iallfall det her), jeg syntes jo dette er litt mye. Det ender vel fort med noe throttle når du spiller da. Jeg ville invistert rundt 300 kroner i en ny CPU-kjøler, gitt at du har plass i kassa di. Hva slags kabinett har du? Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Det er jo uansett 30 grader over ambient i BIOS (anslår 25-30 grader ambient nå på sommern, iallfall det her), jeg syntes jo dette er litt mye. Det ender vel fort med noe throttle når du spiller da. Jeg ville invistert rundt 300 kroner i en ny CPU-kjøler, gitt at du har plass i kassa di. Hva slags kabinett har du? jeg har Corsair Vengeance C70 kabinett. Lastet ned temp målere nå, og ser at CPUen går til 65-72 grader av så og si ingenting. skjermkortet ligger på 39 grader. Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Hvor varmt er det på rommet ditt, i disse dager? Nei ingen aning, bor i Oslo for tiden, og her er vell ei 24-29grade+ ute vertfall:) Tipper på at CPUen er godt over 80grade ++ når jeg spiller.. Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 CPUen kjører på max når jeg spiller... 94+++ Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Mye har du å bruke? Du har godt med muligheter i det kabinettet. Både med hensyn på diverse CPU kjølere, og også generell kjøling i kassa. Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Mye har du å bruke? Du har godt med muligheter i det kabinettet. Både med hensyn på diverse CPU kjølere, og også generell kjøling i kassa. bruke som i penger? opp til 1000 ish akkurat nå, og trenger kjøling asap Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hvor raskt du får det kan jeg ikke hjelpe med da. Bor du i Oslo? Eller vet du om Komplett eller noen andre har "Hentebu" i nærheten? Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Hvor raskt du får det kan jeg ikke hjelpe med da. Bor du i Oslo? Eller vet du om Komplett eller noen andre har "Hentebu" i nærheten? Nei, men bestilte akkurat nytt skjermkort og det kom igår, bestillingen kom på 1 dag så og si! Så hva tror du, en CPU kjøler og et par vifter? Har 4 vifter i nå. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) 4 vifter holder nok det. Du har da 2 foran som inntak og 1 bak / 1 oppe som uttak? Du kan jo spekulere i om du vil ha 1 eller 2 til på sidepanelet. Og så setter du CPU kjøleren til å blåse mot den du har bak. Kjøp en Cooler Master 212 Evo du. Safe bet, og ikke så dyr. Anbefaler også en viftekontroller hvis du da ikke allerede er fornøyd med hvordan kabinettviftene opererer i dag. Endret 3. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Kan vel også si at hvis du får 80-90 grader under spilling (ingen OC?) så er nok kjøleren enten løsnet, feilmontert eller pasta'n er blitt helt gammel/hard. Du kan jo sjekke dette. Men uansett er stockkjøler dritt .. Så kjøp en ny en, vask vekk gammel pasta med kondensfjerner og dasspapir og monter den nye kjøleren. Ny pasta følger med. Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 4 vifter holder nok det. Du har da 2 foran som inntak og 1 bak / 1 oppe som uttak? Du kan jo spekulere i om du vil ha 1 eller 2 til på sidepanelet. Og så setter du CPU kjøleren til å blåse mot den du har bak. Kjøp en Cooler Master 212 Evo du. Safe bet, og ikke så dyr. Anbefaler også en viftekontroller hvis du da ikke allerede er fornøyd med hvordan kabinettviftene opererer i dag. Da blir det denne! Så at det var litt stress og montere denne, jeg er ikke så sykt god på og montere / data, men youtube for gå! Vurderer også en viftekontroller! Takk! Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Kan vel også si at hvis du får 80-90 grader under spilling (ingen OC?) så er nok kjøleren enten løsnet, feilmontert eller pasta'n er blitt helt gammel/hard. Du kan jo sjekke dette. Men uansett er stockkjøler dritt .. Så kjøp en ny en, vask vekk gammel pasta med kondensfjerner og dasspapir og monter den nye kjøleren. Ny pasta følger med. Ingen OC nei. Ja får se om jeg får den montert riktig! Var en kompis som bygde pcen min, for 3 år siden. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Disse stock kjølerene har rimelig dårlige løsninger. Derfor er det alltid greit med en kjøler med bakplate, altså en brankett som sitter på undersiden av hovedkortet som kjøleren skrus fast i. Da sitter det skikkelig. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Du har det vel her. Ikke dritvanskelig vil jeg jo påstå, men tar litt tid når det er første gangen. Husk å kryss-stramme, og påfør korrekt (less is more..) mengde termisk pasta. Endret 3. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
p.damson Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Du har det vel her. Ikke dritvanskelig vil jeg jo påstå, men tar litt tid når det er første gangen. Husk å kryss-stramme, og påfør korrekt (less is more..) mengde termisk pasta. Thanks, må vell ikke løsne kabler etc ? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Skal mormalt ikke være nødvendig det nei. Gitt at det er kablet litt greit. Du må ta vekk den gamle kjøleren da. Det er 1 kabel. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg installerte den der nå nettopp.(Hyper 212 EVO) Selv måtte jeg skru av hovedkortet, fordi jeg ikke kommer til på baksiden. (Gammelt kabinet) Men var nok likegreit, så fikk jeg tatt en skikkelig rengjøring Går greit å montere. Litt klundrete med de skruene, men med litt vrikking, så kommer det seg. Ligger nå på 30-35 grader i Windows. 45 grader i Overwatch. (i5 2550k, ikke overklokket) Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Det er jo uansett 30 grader over ambient i BIOS (anslår 25-30 grader ambient nå på sommern, iallfall det her), jeg syntes jo dette er litt mye. Det ender vel fort med noe throttle når du spiller da. Jeg ville invistert rundt 300 kroner i en ny CPU-kjøler, gitt at du har plass i kassa di. Hva slags kabinett har du? jeg har Corsair Vengeance C70 kabinett. Lastet ned temp målere nå, og ser at CPUen går til 65-72 grader av så og si ingenting. skjermkortet ligger på 39 grader. Forsøk å installere en GNU/Linux distribusjon og lek litt med cpupower osv og se hva som skjer i forhold til temperatur og stabilitet. Sånn kun for å være sikker på at det ikke er software relatert eller driverrelatert. Litt kjedelig å drive med masse hardware greier hvis problemet er Windows eller en eller annen programvare. Men ja, greit og relativt billig å bytte kjøling på CPU og sjekke at vifte på skjermkortet fungerer som den skal. Ellers er rommets temperatur og PCens plassering viktig som det sies her på tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå