Nervevrak Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Har et lite problem. Har noen motorer liggende fra 80 tallet som skal brukes igjen i noen ombygginger av kjøretøyer. Men viser seg at flere av de motorene kom fra karosserier tatt inn fra Tyskland, men aldri momset inn, eller registrert i norsk system. Jeg har Ramme nr. på kjøretøyene motorene kommer fra, og ikke funnet noe på at disse er stjålet eller tilsvarende. I følge Kjøretøyforskriften §7: " Det påhviler den som fremstiller kjøretøyet for godkjenning å dokumentere benyttede hovedkomponenters opprinnelse". Og Vegvesenet sier at det jeg har av dokumentasjon ikke er godt nok. Fra deres side skal ikke de motorene eksistere i Norge, og kan dermed mest sannsynlig ikke brukes... Men jeg har kjøpt de motorene i god tro, men kvitteringer etc. Og i følge kjøpsloven slik jeg har forstått den er da de motorene rettmessig mine. -Til tross om noen tidligere eiere kanskje har stjålet eller svindlet i toll når de tok de inn. Så da blir spørsmålet. -Finnes det noen dommer der kjøpslov overgår Kjøretøyforskriften på tilsvarende område? -Står det noe sted at lov (Kjøpsloven) overgår forskrifter (Kjøretøyforskriften) kanskje? -er det noen vits i eventuelt å få noen rettslig kjennelse på at de motorene er mine? Spesielt siden Vegvesenet kommer til å parere med at de fortsatt ikke kan godkjenne opprinnelsen til de motorene ut i fra det jeg har av dokumentasjon. Om jeg er rettmessig eier eller ikke spiller ingen rolle for de... Lenke til kommentar
Azona Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Reglene regulerer forskjellige områder. Du har nok rett til å ha varen, motoren. Men det betyr ikke av den grunn at du kan benytte motoren i en motorvogn. Jeg tar med dette ikke konkret stilling til om godkjenning skulle blitt gitt eller ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Regelsettene er uavhengige av hverandre. At innkjøpte komponenter ikke kan benyttes til sitt formål pga. mangelfull dokumentasjon i henhold til kravene i kjøretøyforskriften må vurderes opp mot reglene om mangler i kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. Motorene er rettmessig dine, men kravet i kjøretøyforskriften handler ikke om at du skal dokumentere eierskap, du skal kunne dokumentere produksjonsopprinnelse. 3 Lenke til kommentar
burgertyv Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hvilket merke er det snakk om? Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Forstår, ser den at eierskap og rett til bruk blir forskjellig. Regelsettene er uavhengige av hverandre. At innkjøpte komponenter ikke kan benyttes til sitt formål pga. mangelfull dokumentasjon i henhold til kravene i kjøretøyforskriften må vurderes opp mot reglene om mangler i kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. Motorene er rettmessig dine, men kravet i kjøretøyforskriften handler ikke om at du skal dokumentere eierskap, du skal kunne dokumentere produksjonsopprinnelse. Tror de egentlig er ute etter noe mer en bare produksjonsopprinnelse. De sa når de søkte på rammenr og det ikke dukket opp i deres system (betyr at kjøretøyet aldri har vært registrert i Norge - Toll tar seg av alt før kjøretøy får skilter), så kunne jeg ikke bruke den motoren. Men tror vedkommende på tilsynet var litt vanskelig. For det vil si at det blir umulig å kjøpe en motor fra utlandet når kjøretøyet den kom i fra aldri har vært registrert her i Norge... Får se hva Toll sier om registrert info på rammenr. Og om de har registrert noen som kan ha tatt bilene inn. Klarte å spore opp ene motoren opp i mot et norsk rammenr, så er bare å finne den som utmonterte motoren, og prøve å få skriv av vedkommende. Merke har jo ingenting å si egentlig? Men er snakk om 80 talls BMW. Lenke til kommentar
burgertyv Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Nå kjenner ikke jeg så godt til BMWs systemer ved registrering i Norge, men feks Opel Norge har aldri hatt et register på motornummer mot rammenummer før de senere år. Letteste løsning som er litt i gråsonen da, er å få en proformakvittering på et motorkjøp fra en hogget norsk bil, og problemet er løst. SVV skal egentlig bare kreve kjøpskvittering og kvittering på betalt mva ved innførsel av motor/girkasse eller hel bil,, hvis dette ikke kommer fra en norsk bil. Dette er jo for å hindre omsetning og slakting av stjålne biler og deler. Endret 3. juni 2016 av burgertyv Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hva med skriftlig dokumentasjon fra produsent, burde ikke det være nok? Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 (endret) Kan alltids ordne en proforma kvittering. Men kjedelig å levere søknad om ombygging på motornr som allerede er brukt tidligere osv. Kan fort bli mye styr, vil gjøre det på rett måte. Har skriftlig fra produsent hvilken rammenr motorene kommer ifra. Men for alt Vegvesenet vet kan motoren være stjålet i utlandet om det ikke finnes noe import papirer på de. Og vet flere tilfeller av bekjente som hentet motorer i gamledager der Toll ikke registrerte serienr på motoren når de betalte momsen. Før i tiden var ting litt mer udefinert, og syntes det er litt vel strengt å håndholde regler i dag som kan hindre bruk av ting som kommer fra en tid hvor ting var litt mindre restriktivt. Men har troa på at det skal ordne seg. Har fått nøstet litt mer opp i ting nå. De sa kvittering nødvendigvis ikke holder. Den skal eventuelt også inneholde rammenr motoren kommer ifra, og må ha vært registrert hos vegvesenet eller Toll tidligere. Men finnes mange tilfeller hvor det ikke er mulig, og motoren er lovlig. Så de svarte meg nok litt strengt. Men jeg har jo lært at ved fremtidig kjøp av uansett hva slags kjøretøy skal jeg ha serienr på motor, gir, og andre komponenter skrevet i kontrakten. Endret 4. juni 2016 av Nervevrak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå