Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem beholder huset etter samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Begge ønsker å overta boligen.

Min samboer flyttet ut i midten av april.

50/50 eierbrøk ifjg banken ved lån til bolig

Jeg gikk inn med over 500 000 i egenkapital ved boligkjøp.Hun hadde ingenting.

Har jeg noen form for kjøpsrett siden jeg gikk inn med egenkapital?

Kan hun kreve å få kjøpsrett på boligen, da hun frivillig har flyttet ut?

Jeg står på mitt, enten kjøper jeg henne ut ellers selges boligen på åpent marked.

Uttak av egenkapital+renter og verdiøkning samt alt av løseøre hver av partene gikk inn med har vi en avtale på.

Skal ta opp dette med advokat da jeg har noe fri rettshjelp gjennom jobben, men ønsker å lufte det her for å se om andre har vært borti samme tilfelle.

-A

Anonymous poster hash: aef6c...2fd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egenkapitalen burde vært gjenspeilet i eierbrøk på boligen, altså at du hadde et prosenter tilsvarende 500.000kr mer i eierbrøken.

Det kan jo tenkes at du kan få til noe skjevdeling, men siden eierbrøken er kontraktsfestet 50/50 er det nok vanskelig. Uansett er ikke skjevdeling relatert til gjenstand (bolig), men verdien av gjenstanden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet ved oppløsning av et sameie i bolig er at ingen har rett til å kjøpe ut den andre. Det man har rett til er tvangssalg, og man har "forkjøpsrett" ved tvangssalg i den forstand at de som allerede eier boligen har rett til å tre inn i (matche) høyeste bud og likevel få boligen.

Etter husstandsfellesskapsloven § 3 kan en person etter samlivsbrudd kreve å få overta bolig og felles innbo når sterke grunner taler for det. Her foretas det en konkret vurdering av alle relevante forhold, f.eks. eierskap, forutsetninger for reetablering på boligmarkedet, hensynet til eventuelle felles barn, hensynet til status quo...

At hun frivillig har flyttet er et moment i vurderingen etter § 3, men ikke et tungtveiende moment.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir man ikke enig om hvem som skal ha huset og utkjøpsum, så er beste (og forsåvidt eneste) å selge på åpent marked, og evt. by på huset selv!

Lykke til!

Jeg har vært gjennom dette selv, og angrer på at jeg i kjøpsprosessen ikke var nøye med å få satt riktig sameiebrøk!

Banken setter ellers alltid 50/50 automatisk når to samboende kjøper hus sammen! Uten å spørre!

Jeg gikk inn med 1,5 mill, hun 0,5... Men vi endte opp med 50/50 like fullt... Så når huset ble solgt etter bruddet, fikk hun massevis av mine penger  :lol:

Lenke til kommentar

Det høyrest merkeleg ut. Er dei fleste så sikre på forholdet at dei satsar store summar på det? Skulle ein halde lag ut livet vil ikkje eigarandelen bety noko, men skulle det gå skeis så blir det fordelt riktig.

Lenke til kommentar

Det er megler som setter eierbrøken på skjøtet. Hvordan lånet står fordelt i banken har lite å si.

Jeg var nøye på å få dokumentert eierbrøk i skjøtet når jeg og samboer kjøpte sammen, da jeg eier betraktelig mer enn henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...