Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber på Minde/Wergelandsområdet i Bergen?

Anbefalte innlegg

Burde ikke klage. Ca hele danmarksplass/solheimsviken har 5/0,5. 408kr hos NGT. Sykt. Dette gjelder selvsagt bare selveierleilighetene og ikke de store borettslagene som ligger 50 meter unna

Vel, jeg mener at er det en ting vi må gjøre, så er det å klage. Det er helt hårreisende at det ikke finnes bedre muligheter til nett i Norges 2. største by. Jeg kommer fra vestlandet, en bygd med rundt 1500 innbyggere, og der har alle mulighet til fiber til rundt 400NOK/mnd med 100/75. Så flytter jeg til Bergen for å studere, og har aldri før hatt så store problemer med internett. 

Edit: Kommer kanskje frem som sutrende og klagende her, men jeg mener det jeg mener. Det burde gjøres som i Sverige, der ISP-er går mann av huse for å strekke fiber "over alt" I landet.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig. Der jeg kommer fra var det også fiber fra tidlig 2009. Flytter hit og hadde egentlig ikke tenkt tanken på at det kunne være så ille. Både BKK og Telenor har ingen planer i området, og mente at hvis behovet var "stort" nok ville de komme på befaring.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Burde ikke klage. Ca hele danmarksplass/solheimsviken har 5/0,5. 408kr hos NGT. Sykt. Dette gjelder selvsagt bare selveierleilighetene og ikke de store borettslagene som ligger 50 meter unna

Vel, jeg mener at er det en ting vi må gjøre, så er det å klage. Det er helt hårreisende at det ikke finnes bedre muligheter til nett i Norges 2. største by. Jeg kommer fra vestlandet, en bygd med rundt 1500 innbyggere, og der har alle mulighet til fiber til rundt 400NOK/mnd med 100/75. Så flytter jeg til Bergen for å studere, og har aldri før hatt så store problemer med internett. 

Edit: Kommer kanskje frem som sutrende og klagende her, men jeg mener det jeg mener. Det burde gjøres som i Sverige, der ISP-er går mann av huse for å strekke fiber "over alt" I landet.

Ja det er riktig å klage! Og jeg må si meg enig med deg. Du har så rett. Selv studerer jeg på UiB, men gidder ikke i å bo i "byen hvor alt går galt". Om du er riktig heldig med nettet du har i Bergen kan det være du får en til en brukbar vpn til fiberen din i hjembygda. Ellers så får du krangle deg til en SIB-hybel. De har fiber!

Men i Sverige må man ofte punge ut ett seriøst beløp for installasjon når fiberen kommer i hus.

Både 20 og 30000 er ikke uvanlig.

Selv har jeg Altiboks 5meter unna husveggen og nekter å punge ut 5000kr for å få det innlagt.

Storkoser meg på VDSL 72/22 til kampanjepris med logrende ping. Er voksen og spiller ikke mye, men ønsker og en brukbar IPTV løsning å erstatte parabolen snart så jeg hadde vell gitt etter en kostnad på 2000kr max.

Store konsern er trege på vedtak og skjønner ikke at en vanlig barnefamilie ikke bare kan hoste opp 5000 sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Men i Sverige må man ofte punge ut ett seriøst beløp for installasjon når fiberen kommer i hus.

Både 20 og 30000 er ikke uvanlig.

Det som er veldig frusterende med fiber er kostnadeneforskjellene det kan være å vente sant og tegne avtale tidlig i prosessen.

Ofte får de som tegnet avtalen sist ofte bedre avtale:

Et eksempel på dette fant jeg på facebook: Tror dette kan være for alle levrandører, har ligdene.

Ofte første kjøpere som betaler for fiberleggingen.

canal_digital_fiber.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at saken i samtalen ikke var to kunder i samme område, i endel utbygginger varierer egenandelen endel fra område til område.

Det burde variert mer. At eksempelvis jeg med koblingshus 5meter fra husveggen og ledig rør ved siden av coax hele veien til stuen skal betale det samme som en der trenger 30meter grøft og borring gjennom husvegg blir feil.

Agvg: Kan ikke si meg noe mer betalingsvillig selvom kostnadene kan spres utover 1 år. Prisen er fortsatt feil.

Må si meg veldig takknemlig for at vi har fått VDSL maxhastighet. Det blir ikke å støtte fiberleverandørene med disse ekstreme installasjonskonstnadene.

https://www.youtube.com/watch?v=J82_xd5XxXg

Endret av datageni
Lenke til kommentar

Betalingsvilje er jo en personlig ting, men betalingsevnen øker hvert fall hvis man kan fordele det og det er viktig skal man dra igang slike fiberutbygginger.

Du er jo i en slik situasjon at det ikke er noe poeng i og konkurrere om deg som kunde for fiberleverandøren, du har jo en løsning som fungerer bra nok, hvis ikke hadde du antagelig hatt betalingsvilje ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...