Gå til innhold

Samsung har laget en en mobilskjerm med 4K-oppløsning for VR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umulig å se pixlene på en 5.5" skjerm med 1440p oppløsning, så hvorfor 4K? Den vil jo bare trekke mer strøm... På tide mobilprodusentene skjønner at vi trenger bedre batteri og ikke høyere oppløste skjermer!

Ehm... Du har tydeligvis ikke prøvd VR med en 1440p skjerm for du kan tydelig se pixlene. Har S7 med Gear VR så dette kan mer enn bekreftes. 4k er det de må opp til visstnok for å eliminere dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Umulig å se pixlene på en 5.5" skjerm med 1440p oppløsning, så hvorfor 4K? Den vil jo bare trekke mer strøm... På tide mobilprodusentene skjønner at vi trenger bedre batteri og ikke høyere oppløste skjermer!

Ehm... Du har tydeligvis ikke prøvd VR med en 1440p skjerm for du kan tydelig se pixlene. Har S7 med Gear VR så dette kan mer enn bekreftes. 4k er det de må opp til visstnok for å eliminere dette.

VR ja...for de som skal bruke det. Det jeg mente var at man ser ikke pixlene når man ser på mobil skjermen under normal bruk.

Lenke til kommentar

VR ja...for de som skal bruke det. Det jeg mente var at man ser ikke pixlene når man ser på mobil skjermen under normal bruk.

Det står jo i artikkelen at de vurderer 4K nettopp pga VR, så ser ikke helt argumentet ditt at det er bare for VR det trengs, fordi det er bare for VR det vurderes.

Måtte bare..

3936647.jpg

Samsung kuttet antall megapiksler, gjorde mobilene sine tykkere og gav dem mer batteritid.

Beklager, men denne fungerer ikke for Samsung lengre :) Du får spare den til alle de andre mobilprodusentene :)

Lenke til kommentar

Beklager misforståelsen der men artikkelen handler om 4k oppløsning for VR ;) Ellers så har du rett i at man ikke trenger 4k uten VR på en mobil!

Lenke til kommentar

Måtte bare..

3936647.jpg

Samsung kuttet antall megapiksler, gjorde mobilene sine tykkere og gav dem mer batteritid.

Beklager, men denne fungerer ikke for Samsung lengre :) Du får spare den til alle de andre mobilprodusentene :)

Jo takk for info! Visste ikke at Samsung gjorde det men er bare flott det at de utvider batteriet, for det trenger dem virkelig. Men likevel bruker mobilene dems mye strøm pga det søppelete systemet. Kan nesten ikke kalle det for Android, men for Samsung OS..

Sony, HTC etc gjør modifikasjoner ved siden av Android kjernen, der gjør Samsung det rett i kjernen  :blink:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqzORNGH

"Samsung har laget en en mobilskjerm med 4K-oppløsning for VR"

"en en" :p?

Blir vel to det. En flat og en kurvet ;)

Lenke til kommentar

Måtte bare..

3936647.jpg

Jo takk for info! Visste ikke at Samsung gjorde det men er bare flott det at de utvider batteriet, for det trenger dem virkelig. Men likevel bruker mobilene dems mye strøm pga det søppelete systemet. Kan nesten ikke kalle det for Android, men for Samsung OS..

Sony, HTC etc gjør modifikasjoner ved siden av Android kjernen, der gjør Samsung det rett i kjernen  :blink:

TouchWiz bruker ikke mer strøm enn andre mobiler. Gjerne kom med bevis hvis du mener det.

Forklar gjerne og at de får så bra batteritid i alle tester, om softwaren deres trekker så mye strøm.

Lenke til kommentar

Måtte bare..

3936647.jpg

TouchWiz bruker ikke mer strøm enn andre mobiler. Gjerne kom med bevis hvis du mener det.

Forklar gjerne og at de får så bra batteritid i alle tester, om softwaren deres trekker så mye strøm.

Eh ja.. Høres ut som du prøver å intervjue meg ang begrunnelser og kilder. Jeg skal ikke bevise noe for deg eller noen andre, men jeg personlig er tilhenger av ren system. Og er ikke særlig lett å finne offentlige tester siden Samsung blir sponset og dermed stemmer ikke alle disse testene  ;)

Har merket på Galaxy S2, S3, S4, S5, Note 3 og 4 holder på strømmen betydelig mye bedre når et custom rom kjører med apps man bruker til daglige formål. Surfing, snap, youtube osv.

Testet custom rom på eldre HTC M8, merket ikke noe nevnverdig forskjell på batteritiden.

Har også testet S7 edge. Syns animationen når du scroller, drar i menyer, på home skjermen, samsung keyboard virker rett og slett sluggy/jitter.

Jeg skjønner godt at iPhone eiere som går over til Samsung vender seg tilbake til iPhone etter par år  ;)

Lenke til kommentar

Leste du at det primært var pga vr bruk de økte oppløsninga hvis du har prøvd samsung gear vr med en 1440 Qhd skjerm vil du rask skjønne at vr trenger en 4 k skjerm da den fremstod så kornete på min s7 edge at jeg solgte hele vr brillene

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å sloss om best batteritid på en toppmodell er nok dog ikke så rart. Det er ikke veldig "sexy", eller noe nytt. Samtidig som det ikke er så lett å gjøre noe med, uten at det går på kompromiss med noe annet. Man forventer ny tech, og kule ting på slike modeller. Så kan andre mer spesialiserte undermodeller og tillegg øke batterilevetiden. For at man får non-4K på en del andre modelelr er vel uansett garantert. Og synes man ikke noe om "gimmicks", ser jeg heller ikke hvorfor en toppmodell er noe for deg. 

Måtte bare..

Eh ja.. Høres ut som du prøver å intervjue meg ang begrunnelser og kilder. Jeg skal ikke bevise noe for deg eller noen andre, men jeg personlig er tilhenger av ren system. Og er ikke særlig lett å finne offentlige tester siden Samsung blir sponset og dermed stemmer ikke alle disse testene  ;)

Har merket på Galaxy S2, S3, S4, S5, Note 3 og 4 holder på strømmen betydelig mye bedre når et custom rom kjører med apps man bruker til daglige formål. Surfing, snap, youtube osv.

Testet custom rom på eldre HTC M8, merket ikke noe nevnverdig forskjell på batteritiden.

Har også testet S7 edge. Syns animationen når du scroller, drar i menyer, på home skjermen, samsung keyboard virker rett og slett sluggy/jitter.

Poenget her er vel heller at Samsung generelt sett på en del toppmodeller har gjort det ganske så bra. Mange som også liker TouchWiz, da det på flere måter er mer oversiktlig og lettere å bruke. Merker det typisk i de brukerene med mindre ferdigheter. 
Egentlig i lik grad som Iphone, som også er kjent for å være ganske enkle i bruk. Dog batterilevertiden er ikke noe å snakke om der da. 

Og liker man det ikke, så velger man noe annet. Det er tross alt litt av Samsung sitt varemerke. Det finnes nok av andre alternativer med andre tilpasninger, eller bare plain. Så akkurat det ser jeg ikke hvorfor er så problematisk.  :hmm: Selvsagt, sier ikke nei takk til optimalisering av softwaren. Men ville på ingen måte byttet den ut. Både for min egen del, men også for mange andre som liker eller rett og slett er vant til den.

Jeg skjønner godt at iPhone eiere som går over til Samsung vender seg tilbake til iPhone etter par år   ;)

Lavmål. :nei: Samsung, LG, Apple, Sony etc... Det gjelder i grunn dem alle. Jeg skjønner godt at man holder seg til det systemet man forstår seg best på. Det er tross alt da man får mest ut av det. Har daglig folk som sliter med sin Iphone og forbanner seg over den, uten at jeg skal lage verdiløse kommentarer om det. 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...

Trodde denne topicen var død for lengst. Prøver ikke å skape en debatt eller noe slikt rundt hvorfor folk velger telefonene de velger, er egentlig helt greit.

Skal innrømme min første smarttelefon var Samsung S2, ble såklart frelst og kjøte neste modell. Helt til noen bekjente viste meg fordelene med rent system med custom roms og slikt. Det som tok oppmerksomheten min var hvor rask enheten ble.

Så jaja  :wee:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Gjest medlem-329093

Har lyst til å prøve VR briller, men den nyeste telefonen min er galaxy S5. Hvor kan jeg finne en bra VR brille å bruke til den? Vil ha en billig en i tilfelle jeg synes det er bare møkk, men papp-briller blir litt for billig da :p

Redigert: Fant en! :) eneste som er på lager her, men koster bare 200 kroner :) så perfekt pris.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok da har jeg vært og hentet VR brillene og fått prøvd dem ut på en VR film ("The fight for fallujah 360 VR video") og jeg må si jeg er overrasket, min samsung galaxy S5 har bare 1920x1080 pixler men den "nettingeffekten" som man skal få mellom pikslene med lav oppløsning merker jeg nesten ikke noe til, det ser mer ut som veeeldig små svarte prikker i "kryssene" mellom fire og fire piksler. Det er definitivt til å leve med.

Det fulgte ikke med fjernkontroll til disse brillene, (Trust Urban Exa) men de har en dyrere modell med "3D" og kontroll og luke for mobilkameraet så man får AR (augmented reality) mulighet også. Med de dyrere brillene kan man spille spill også, men jeg vet ikke hvorfor de sier at vanlig VR ikke er 3D når man står midt i handlingen i filmene.

Det er gode justeringsmuligheter på brillene, med borrelås på toppreima og sidereimene, magnetlukking av luken telefonen skal i, og justering for avstand mellom øynene og justering for fokus. Man kan ikke spille med disse brillene så jeg kjøper meg noen andre briller med kontroll og har disse som reserve eller til å se film med.

Eller funker alle VR briller med telefon som skjerm, med bluetooth kontroll som pares med telefonen og får man kjøpt kontroll løst uten å kjøpe briller i pakkeløsning?

TV'en er dau, lenge leve VR!! Kan ikke forestille meg hvordan dette ser ut i 4K! :-)

Jeg plukket opp et tips om at man kan sitte på en kontorstol som kan snurre rundt, ellers må man drive og skifte sittestilling hele tiden, det blir slitsomt når ting foregår rett foran den og så må du snu deg 180 grader, flere ganger i minuttet.

Man bør ikke stå når man bruker VR for man kan miste balansen og falle og slå seg skikkelig.

(Jeg bruker briller men trenger dem ikke når jeg har på VR brillene, for det er akkurat nok fokus på VR brillene til å fokusere skikkelig.)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Oppdatering: Jeg har lastet ned Cardboard appen og registrert QR koden på brillene, så de er registrert i appen. Men fikk ikke til å synkronisere fullt med appen for det må være en knapp på VR brillene som ikke er på mine. Men jeg lastet ned en annen dritbra app, FullDive VRTube, der har man en peker som gjør at man bare trenger se med pekeren på tastatur et par sekunder per tast så kan man søke og gå frem og tilbake og stille på lyd og bilde osv. uten kontroll. Det virker som det meste som ligger på YouTube er i den appen. Har bare søkt på noen få ting enda men synes det er mye materiale der i både 2D og 3D. Men 3D funker ikke for meg, blir bare dobbeltsyn.

Men hvis jeg bruker bare den Fulldive VR Tube appen så slipper jeg å kjøpe kontroll, gidder ikke spille likevel liksom :) Men alt i alt er jeg kjempefornøyd med brillene! Og det er noen lange hull i sidene så man kan stikke inn øretelefoner og koble til. Litt vanskelig å få telefonen til å ligge helt på midten, men det funker. Den er litt lengre enn firkanten som mobilen skal ligge i men det er skum på frem og bakside så det går bra, den ligger stødig og det er kraftig magnetlukking av luken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...