Gå til innhold

De borgerlige partiene er enige: Bensin- og dieselbiler skal fases ut i 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På avisens forside slås det fast at partiene «stopper salg av diesel- og bensinbiler i 2025». Akkurat dette mener Høyre er «misvisende». «Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025», skriver Høyre i en pressemelding

 

Staten vil etterstrebe å nå et fastsatt måltall, og virkemidlene er ikke fastslått. Kanskje får bensin og dieselbiler høyere avgifter, eller nullutslippsbiler lavere avgifter. Eller kanskje satses det mer på kollektivtransport. Det som er sikkert er at om du vil fortsette å kjøre diesel eller bensinbil blir det som å gå i en oppoverbakke som blir brattere og brattere til du til slutt møter veggen.

Endret av Pliscin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må gjerne stoppe salg av personbiler på diesel allerede i dag, i lys av avsløringer tidligere publisert på TU.no.

 

Produsentene jukser og lyver (uten særlige konsekvenser), og det er vel etterhvert på tide at dette bør få følger? Både forbrukere og myndigheter blir holdt for narr!

 

http://www.tu.no/artikler/nye-dieselgate-funn-bilprodusentene-skrur-av-eksosrensing-allerede-ved-17-grader/347699

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jo fortere bilparken byttes ut til utslippsfrie biler jo mindre risiko er det for at det innføres for strenge restriksjoner på bruk av veteranbiler eller andre spesielle kjøretøy med behov for fossilt drivstoff.

De som har behov for fossilbiler bør jobbe for at flest mulig andre bytter til forurensningsfrie kjøretøy istedenfor å prøve å kjempe mot at andre bytter ut fossilbilene sine.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

De som har behov for fossilbiler bør jobbe for at flest mulig andre bytter til forurensningsfrie kjøretøy istedenfor å prøve å kjempe mot at andre bytter ut fossilbilene sine.

 

Det er ikke alltid snakk om behov, men heller lyst.

Hadde vært greit å fått leve livet litt også, ikke bare bli detaljstyrt av staten på absolutt alt.

Lenke til kommentar

 

Så bra at norge skal redde verden da, med hele vår 0.06% av verdens befolkning.

Noen må være de første, så hvorfor ikke vi, som faktisk har råd og muligheter til det? Forøvrig er det ingen som påstår at Norge, ved å gjøre dette, kommer til å redde verden - selv ikke MDG tror det.

 

 

Ja vi har jo råd til alt i norge. Alt bortsett fra å bruke penger på ting som faktisk gir mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så bra at norge skal redde verden da, med hele vår 0.06% av verdens befolkning.

Noen må være de første, så hvorfor ikke vi, som faktisk har råd og muligheter til det? Forøvrig er det ingen som påstår at Norge, ved å gjøre dette, kommer til å redde verden - selv ikke MDG tror det.

 

Har VI råd til det fordi staten har penger ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra at norge skal redde verden da, med hele vår 0.06% av verdens befolkning.

 

Og 0,27% av verdas oljeforbruk. Kanskje det er på tide å få desse tala litt meir i samsvar før andre land tek etter Noreg? Du reddar ikkje verda ved å prøve å vere verre enn gjennomsnittet.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

De som har behov for fossilbiler bør jobbe for at flest mulig andre bytter til forurensningsfrie kjøretøy istedenfor å prøve å kjempe mot at andre bytter ut fossilbilene sine.

 

Det er ikke alltid snakk om behov, men heller lyst.

Hadde vært greit å fått leve livet litt også, ikke bare bli detaljstyrt av staten på absolutt alt.

Velkomme til Norge, den siste kommunist stat.

Alt blir vedtatt uten at borgerne kan si noe på det eller stemme over det, dette kalles "demokrati", visstnok.

Ligner mer på tvang enn noe anna, istedenfor statsminister blir det snart "O store leder" eller riks kansler, trodde de gikk lei etter å ha prøvd å fått dette innført for 70år siden, men neida.

Endret av meg0709
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er et lite regnestykke som Elvestuen og de andre geniene kan gruble litt over:

 

En Tesla bruker 0.25 kWh/km. EU-miks gir 500 g CO2 per kWh. Dette blir 125 g CO2 per km. Med batteriproduksjon kan man legge på effektiv 50 g CO2 / km (minimum, det er 35 g/km for en Leaf). Tilsammen blir dette 175 g CO2 per km.

 

Nye Prius har CO2-utslipp på 70 g CO2 per km, altså mindre enn halvparten av Teslaen.

 

Norske politikere skal tvinge folk over fra Prius til Tesla. Smaker ikke dette en smule av idioti?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er et lite regnestykke som Elvestuen og de andre geniene kan gruble litt over:

 

En Tesla bruker 0.25 kWh/km. EU-miks gir 500 g CO2 per kWh. Dette blir 125 g CO2 per km. Med batteriproduksjon kan man legge på effektiv 50 g CO2 / km (minimum, det er 35 g/km for en Leaf). Tilsammen blir dette 175 g CO2 per km.

 

Nye Prius har CO2-utslipp på 70 g CO2 per km, altså mindre enn halvparten av Teslaen.

 

Norske politikere skal tvinge folk over fra Prius til Tesla. Smaker ikke dette en smule av idioti?

 

Nå må du passe på å ikke gå alt for mye i strupen på elbil elitistene tross alt.

For du vet, co2 "gjelder" ikke lengre, men de er gode til å ro, kanskje noen burde kjøpt de en el påhengsmotor.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et lite regnestykke som Elvestuen og de andre geniene kan gruble litt over:

 

En Tesla bruker 0.25 kWh/km. EU-miks gir 500 g CO2 per kWh. Dette blir 125 g CO2 per km. Med batteriproduksjon kan man legge på effektiv 50 g CO2 / km (minimum, det er 35 g/km for en Leaf). Tilsammen blir dette 175 g CO2 per km.

 

Nye Prius har CO2-utslipp på 70 g CO2 per km, altså mindre enn halvparten av Teslaen.

 

Norske politikere skal tvinge folk over fra Prius til Tesla. Smaker ikke dette en smule av idioti?

 

Dokumentasjon, eller fant du på tallene selv?

 

I praksis slipper Prius Plug-in ut 102 g CO2/km ved kjøring på flate veier i Nederland: 

http://www.tu.no/artikler/eus-testsyklus-27-gram-co2-km-faktisk-test-110-gram/275102

 

Her er oversikt for CO2 fra strøm i EU fra 2009, men tror ikke det har skjedd endringer i Norge siden da:

 

CO2kWh2009.png

Endret av Frobe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er et lite regnestykke som Elvestuen og de andre geniene kan gruble litt over:

 

En Tesla bruker 0.25 kWh/km. EU-miks gir 500 g CO2 per kWh. Dette blir 125 g CO2 per km. Med batteriproduksjon kan man legge på effektiv 50 g CO2 / km (minimum, det er 35 g/km for en Leaf). Tilsammen blir dette 175 g CO2 per km.

 

Nye Prius har CO2-utslipp på 70 g CO2 per km, altså mindre enn halvparten av Teslaen.

 

Norske politikere skal tvinge folk over fra Prius til Tesla. Smaker ikke dette en smule av idioti?

Det er lov å mene hva man vil, men å jukse med tall blir bare dumt.

 

Er du klar over;

at det å produsere bensin krever enorme mengder elektrisitet?

at det å produser olje er veldig forurensende?

at det å transportere olje og benisn rundt i verden/landet er svært forurensende?

 

Det holder ikke å kun regne med hva en Prius faktisk slipper ut, når den absolutt største delen av utslippet fra bensinen kommer før det forbrennes i motoren.

 

Uten å ha tid til å lete frem kilder, så sies det at det brukes mer strøm i å produsere nok bensin til å kjøre en kilometer, enn en Tesla bruker på å kjøre en kilometer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Så bra at norge skal redde verden da, med hele vår 0.06% av verdens befolkning.

Og 0,27% av verdas oljeforbruk. Kanskje det er på tide å få desse tala litt meir i samsvar før andre land tek etter Noreg? Du reddar ikkje verda ved å prøve å vere verre enn gjennomsnittet.

 

 

Og om vi ofret alt på å komme oss på 0% så hadde det fortsatt ikke spilt noen rolle i den store sammenhengen, bortsett fra at vi hadde gjort livene våre mye vanskeligere.

 

Det beste man kan gjøre for miljøet er å ikke få barn.

Lenke til kommentar

"Det holder ikke å kun regne med hva en Prius faktisk slipper ut, når den absolutt største delen av utslippet fra bensinen kommer før det forbrennes i motoren."

 

Ja her vil jeg veldig gjerne se en kilde. Så vidt jeg vet er "Energy returned on energy invested" for olje av størrelsesorden 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så bra at norge skal redde verden da, med hele vår 0.06% av verdens befolkning.

Og 0,27% av verdas oljeforbruk. Kanskje det er på tide å få desse tala litt meir i samsvar før andre land tek etter Noreg? Du reddar ikkje verda ved å prøve å vere verre enn gjennomsnittet.

Og om vi ofret alt på å komme oss på 0% så hadde det fortsatt ikke spilt noen rolle i den store sammenhengen, bortsett fra at vi hadde gjort livene våre mye vanskeligere.

Jaudå. Det spreier seg. Det kjem stadig utanlandske delegasjonar som ser på norsk elbilpolitikk og reiser heim for å implementere det same heime. Vi inspirerer andre ved å demonstrere at det er mogeleg. Ikkje minst vil det i seg sjølv vere eit vesentleg bidrag å fjerne 0,27% av dei globale utsleppa frå brenning av olje. Mesteparten av det norske oljeforbruket er drivstoff. Om vi sluttar å bruke olje til drivstoff, kan vi i det minste komme oss ned på gjennomsnittet.

 

Livet er ikkje vanskelegare med elbil. Tvert imot. Du slepp å bruke tid og pengar på å tanke støtt og stadig. Det er berre å plugge inn når du parkerer.

 

Det beste man kan gjøre for miljøet er å ikke få barn.

 

Det er ingen som tvingar deg.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...