Gå til innhold

Farlig for øyene og ha skjermen på 75Hz?


Nikkor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Åsså kan jeg være kjempemorsom og minne om at de fleste crt skjermer har en overflate av glass, som faktisk også er en væske.  :p:

En gass er selvfølgelig ikke en væske.. En gass kan derimot innta væskeform dersom den kjøles ned f.eks. Men dette er da strengt talt barnelærdom..

Jeg var nå ganske sikker på at glass inntok væskeform ved høy temperatur jeg da.. Ikke ved lav? :roll:

Jeg vet det er noen stoffer som egentlig er væske, men er så tregt flytende at vanlige folk så virker de som faste stoffer. Jeg tror at glass er et slikt stoff. Dette er ikke avhengig av temperatur, selv om en høy temperatur vil gjøre det mer flytende.

Lenke til kommentar
Åsså kan jeg være kjempemorsom og minne om at de fleste crt skjermer har en overflate av glass, som faktisk også er en væske.  :p:

En gass er selvfølgelig ikke en væske.. En gass kan derimot innta væskeform dersom den kjøles ned f.eks. Men dette er da strengt talt barnelærdom..

Jeg var nå ganske sikker på at glass inntok væskeform ved høy temperatur jeg da.. Ikke ved lav? :roll:

Jeg vet det er noen stoffer som egentlig er væske, men er så tregt flytende at vanlige folk så virker de som faste stoffer. Jeg tror at glass er et slikt stoff. Dette er ikke avhengig av temperatur, selv om en høy temperatur vil gjøre det mer flytende.

Glass er et FAST STOFF! Det er en urban legend at glass er flytende. Det holder å bruke litt sunn fornuft for å forstå dette!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Åsså kan jeg være kjempemorsom og minne om at de fleste crt skjermer har en overflate av glass, som faktisk også er en væske.  :p:

En gass er selvfølgelig ikke en væske.. En gass kan derimot innta væskeform dersom den kjøles ned f.eks. Men dette er da strengt talt barnelærdom..

Jeg var nå ganske sikker på at glass inntok væskeform ved høy temperatur jeg da.. Ikke ved lav? :roll:

Jeg vet det er noen stoffer som egentlig er væske, men er så tregt flytende at vanlige folk så virker de som faste stoffer. Jeg tror at glass er et slikt stoff. Dette er ikke avhengig av temperatur, selv om en høy temperatur vil gjøre det mer flytende.

Glass er et FAST STOFF! Det er en urban legend at glass er flytende. Det holder å bruke litt sunn fornuft for å forstå dette!

 

timtowtdi

Ikke ifølge molekylstrukturen.. men her gjelder det å ha litt mer enn bare sunn fornuft om man skal skjønne dette. Tror du burde ta deg et kurs eller ti i fysikk før du utaler deg videre.

Lenke til kommentar
Glass er et FAST STOFF! Det er en urban legend at glass er flytende. Det holder å bruke litt sunn fornuft for å forstå dette!

 

timtowtdi

Jeg er ikke sikker på det selv om du sier det. Som sagt er det væsker som er så tregtflyttende at de regnes vanligvis som faste. Det er ingenting av det jeg vet om hvordan glass lages som tilsier at det ikke kan være tilfelle for glass.

Lenke til kommentar
min er på 100hz og eg merker det når den blir satt ned

Bullshit. Øyet merker nullogniks over 85hz. Forskjellen 85-75 merkes av normale mennesker, men selv ved 72hz, som før var det man trodde var øyets refreshrate, er det ikke skadelig. Man får litt hodepine om man går under, men det er alt.

 

Ved 85hz er det såkalt flimmerfritt bilde, det vil si at øyet ikke klarer å oppfatte eventuell flimring. Å gå opp til 100hz har da kun psykisk effekt. Man tror det er bedre, derfor oppfatter man det som bedre.

 

Denne "tabellen" gjelder kun for CRT-skjermer. Når det gjelder LCD har man ikke behov for like høy refreshrate, da bildepunktene beholder fargen og lysstyrken sin til oppdatering skjer. Oppdateringsfrekvenser i LCD er vel mest for å unngå fuzzy kanter i objekter som beveger seg. Vi har vel alle prøvd billige håndholdte spill.

Lenke til kommentar
Glass er et FAST STOFF! Det er en urban legend at glass er flytende. Det holder å bruke litt sunn fornuft for å forstå dette!

 

timtowtdi

Jeg er ikke sikker på det selv om du sier det. Som sagt er det væsker som er så tregtflyttende at de regnes vanligvis som faste. Det er ingenting av det jeg vet om hvordan glass lages som tilsier at det ikke kan være tilfelle for glass.

Glass er en meget tregtflytende væske. Du kan se på gamle vindusruter at de er tykkere nederst enn øverst.

 

Standard barnelærdom (2fy :) )

Lenke til kommentar

Altså. Jeg bruker 1280x1024 med 60Hz, og jeg merker egentlig ikke at jeg blir så sliten når jeg sitter foran pcen.

 

Dere folka må ha super-sensitive øyne eller noe. Merker ikke så mye jeg. Bortsett fra etter et ordentlig "hard-kjør" på 5-6-7 timer da, men det er jo ingen som ikke blir litt slitne etter et sånt "hard-kjør".. :scared:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

hva er glass?

 

 

Glass er egentlig laget av sand, og vanlig vindusglass består stort sett av en blanding av grunnstoffene silisium og oksygen. Det er imidlertid ikke ingrediensene eller utseende som avgjør om noe er glass eller ikke, men derimot måten molekylene sitter, inni stoffet.

 

I de fleste faste stoffer ligger nemlig molekylene fint stablet som ryddige murstein i en pen mur. Når stoffet smelter, glir byggesteinene ut til en stor kaotisk dunge. Glass er en slik dunge som har stivnet til et fast stoff igjen, mens molekylene fortsatt ligger hulter til bulter.

 

En slik fast molekylsmørje lager man ved å varme stoffene opp til de blir flytende, og så avkjøle dem uten at de får ordnet seg i ryddige strukturer før de stivner. Det betyr i prinsippet at man kan lage glass av det meste, bare man får kjølt ned stoffet før molekylene rekker å legge seg i stabler.

 

Link til mer

 

Når dere skal argumentere så gjør det litt mer grundig enn på barneskole nivå da;)

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg sitter nesten foran pc'en døgnet rundt .... men har hørt at det ikke er bevist at det er skadelig for øynene og at man ikke får dårligere syn.... er det sant eller ?

 

Kansje det ikke er så bra å sitte her hele tiden ?

 

Håper på mange svar ....

Moren min (som har sykepleier utdanning + litt til) sier ihvertfall til meg at jeg av og til burde ta noen pauser. Sitter en god del foran kassa jeg og :D

Lenke til kommentar
Glass er et FAST STOFF! Det er en urban legend at glass er flytende. Det holder å bruke litt sunn fornuft for å forstå dette!

 

timtowtdi

Jeg er ikke sikker på det selv om du sier det. Som sagt er det væsker som er så tregtflyttende at de regnes vanligvis som faste. Det er ingenting av det jeg vet om hvordan glass lages som tilsier at det ikke kan være tilfelle for glass.

Glass er en meget tregtflytende væske. Du kan se på gamle vindusruter at de er tykkere nederst enn øverst.

 

Standard barnelærdom (2fy :) )

Og dette mener du er fordi glasset 'flyter' nedover og at vindusrutene i utgangspunktet var produsert helt rette??? Du tar feil! Vindusrutene var ikke plane den dagen ble produsert pga. at produksjonsteknikken på den tiden ikke gjorde det mulig.

 

Det er nettopp slike feilkonklusjoner som gjør at jeg forfekter mitt standpunkt, ikke ut fra molekylær fintenkning, men utfra at glass er et fast stoff slik vanlige mennesker kjenner det i dagliglivet.

 

Og JA takk: jeg har både 2FY og 3FY!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
i lengden er alle crt skjermer skadelig for øyenen, derfor bruker man LCD skjermer for å unngå dette.

"skadelig" er det nok ikke - men jeg (og sikkert alle her) merker jo at øynene har vanskelig med å tilpasse seg med en gang etter en del timer foran PCn.

Har man sittet foran skjermen i 8 timer så er det ikke bare-bare å gå ut i solskinn og se på noe på lang avstand.

Øynene tilpasser seg jo etterhvert slik at man kan se det som er på lang avstand, men da føles det tilnærmet vanskelig å stirre på en skjerm med en gang...

 

Og tro meg - jeg blir minst like sliten i øynene av LCD som av CRT!

Jeg kjører 1600x1200 i 100Hz på en CRT, og takke meg til det fremfor å jobbe på en NEC Multisync LCD...

Lenke til kommentar

Men for å svare på topic: Kan du ikke forsøke forskjellig refresh-rates og se selv? Blir du mer sliten av 72Hz enn av 85Hz f.eks.? Jeg tviler /meget/ sterkt på at det skal være skadelig for øynene med for lav refresh! Personlig synes jeg at alt over 70Hz er til å leve med, mens 60Hz blir litt ubehagelig i lengden...

 

Men som jeg skrev i et tidligere svar her: TV har refresh på 50Hz, og har en litt lenger historie enn PC skjermer, riktignok sitter man vanligvis litt lenger fra TVen enn PC skjermen, men jeg tror nok vi ville hørt om det hvis synsskader, blindhet eller en for tidlig død var en vanlig følge av å se på TV. Vondt i hodet er nok mer vanlig iallefall, men det merker man jo, og hvis det er et problem kan du jo evt. prøve med høyere refresh eller en LCD skjerm...

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...