Gå til innhold

Farlig for øyene og ha skjermen på 75Hz?


Nikkor

Anbefalte innlegg

har hørt at 85hz++ er å anbefale om mulig.

 

Dette gjelder CTR skjerm, i LCD skjermene (har jeg lest) er det veske som "lyses opp", og den blir ikke så rask mørk igjen(vesken henger igjen og blir oppdatert før den blir mørk)

 

Det er de mørke områdene som er "skadelige". (også masse annet sef, men uansett...)

Man vil unngå de, og ved 100Hz legger hverken øyene eller hjernen merke til noe (altså det blir ikke "sendt mørke signaler til hjernen"9

 

- rett meg om jeg tar feil

 

(hva legger jeg i skadelig? vel skadelig er ikke noe som fører til en behagelig, eller konstant tilstand)

Hjernen legger antakelig merke til de mørke områdene også ved 100hz, synet er forbløffende bra, og de fleste "begrensninger" på synet vi opplever til dagelig kommer av at hjernen behandler signaler på en måte som den føler er hensiktsmessig (ved feks å lage glidene bevegelser av mange enkeltbilder), som mange har poengtert, så er det neppe skadelig, bare slitsomt, den eneste skaden jeg kan tenke meg er en hertz på langt under 1 og sterk lysintensitet, slik at det er mørkt i 30 min, så kommer det ett veldig sterkt lys, da kan man kanskje få mer lys en ved sensorene tåler, men dette er jo ett eksempel som ligger hinsides alle normale scenarioer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ved lavere Hertz (ca 60) blir øynene mer stresset når det er så lav oppdatering av bildet, noe som kan føre til hodepine og lignende ved lang tids bruk.

 

ved desto høyere Hertz (høyere enn 72-75) går oppdateringen av bildet så raskt av øyet oppfatter det som et konstant bilde, noe som fører til at øyet må arbeide mindre.

 

disse eksemplene gjelder ved CRT, og er ikke noen referanseverdier.

verdiene er forskjellige fra person til person, hvor mye en tåler.

72 er vel noe lavt for de fleste tror jeg, jeg merker glatt om en skjerm står på 85 istedet for 100 ihvertfall.

 

AtW

disse eksemplene gjelder ved CRT, og er ikke noen referanseverdier.

verdiene er forskjellige fra person til person, hvor mye en tåler.

 

:nice:

Lenke til kommentar
ved lavere Hertz (ca 60) blir øynene mer stresset når det er så lav oppdatering av bildet, noe som kan føre til hodepine og lignende ved lang tids bruk.

 

ved desto høyere Hertz (høyere enn 72-75) går oppdateringen av bildet så raskt av øyet oppfatter det som et konstant bilde, noe som fører til at øyet må arbeide mindre.

 

disse eksemplene gjelder ved CRT, og er ikke noen referanseverdier.

verdiene er forskjellige fra person til person, hvor mye en tåler.

72 er vel noe lavt for de fleste tror jeg, jeg merker glatt om en skjerm står på 85 istedet for 100 ihvertfall.

 

AtW

disse eksemplene gjelder ved CRT, og er ikke noen referanseverdier.

verdiene er forskjellige fra person til person, hvor mye en tåler.

 

:nice:

Jeg så det, men når man har en "referanseverdi" så er det grunn til å annta at det er ett omtrentelig gjennomsnitt, ikke en "tilfeldig" verdi, du hadde vel reagert om det sto 20 hz der, selv om det kanskje finnes noen som synes dette er passe fordi de har en øyesykdom, jeg er ikke et unikum, de aller fleste ser glatt forskjellen på 85hz og 100, dermed tror jeg referanseverdien er feil/misvisende.

 

AtW

Lenke til kommentar

On topic:

Lav Hz er etter det jeg vet ikke skadelig, men kan være slitsomt -> vondt i hodet, etc.

 

Offtopic:

De fire vanligste fasene er fast, væske, gass og superkritisk fluid. Superkritisk fluid får du når trykket/temperaturen er over en viss verdi. For oksygen er kritisk trykk 50,43 bar og kritisk temperatur 154,6 K=-118,55 C. Superkritsik fluid vil si en tilstand der du ikke kan skille mellom væske og gass, og kan i visse sammenhenger være meget farlig. Vann f eks har totalt fem/seks faser (husker ikke eksakt i farta), noen av de er fast form, men har forskjellig fysikalske egenskaper....

 

Teknisk sett er glass en væske, men med VELDIG høy viskositet.

Lenke til kommentar

oppfatning av hz og hodepine kommer helt ann på hvem som eier øyene (og hodet..) og hvem som har produsert skjermen.

 

jeg for min del greier ikke å sitte mer en 5 minutt på min Samtron skjerm med 60hz, da har jeg en dundrende hodepine. ved 85hz så kan jeg sitte i ett døgn i strekk uten å merke annet enn trøttet av for lite søvn.

min søster har en eldre Acer skjerm som ikke greier mer enn 75hz og for meg så er 75hz på den skjermen ingen problem, ved 60hz kan jeg sitte i ett par timer før jeg legger merke til hodepinen.

lånte en 21" hitachi skjerm av en kamerat for ett par dager siden, med den skjermen i 85hz så hadde jeg etter 30 minutt den samme dundrende hodepinen som jeg får viss jeg sitter på min egen skjerm i 60hz.

 

bottom line er, produsenten av skjermen og øyenene som ser er hva som avgjør hva som er 'behagelig' å se på og ikke.

 

PS. som sikkert mange har konstantert før, så er glass en væske ved romtemperatur..

Lenke til kommentar
oppfatning av hz og hodepine kommer helt ann på hvem som eier øyene (og hodet..) og hvem som har produsert skjermen.

 

lånte en 21" hitachi skjerm av en kamerat for ett par dager siden, med den skjermen i 85hz så hadde jeg etter 30 minutt den samme dundrende hodepinen som jeg får viss jeg sitter på min egen skjerm i 60hz.

 

bottom line er, produsenten av skjermen og øyenene som ser er hva som avgjør hva som er 'behagelig' å se på og ikke.

Jeg tror noe av denne "hodepineforskjellen" mellom skjermene som du snakker om har mye med kontrast og brightness instillingene. Hz skal bli vist likt på alle skjermer (ikke lcd kontra crt selvsagt, men det sa vel seg selv).

Lenke til kommentar

Jeg merker med èn gang at refresh raten ligger på 75 eller 60 hz - skjermen oppleves som om den "blinker", og hodepinen melder seg innen kort tid. Til vanlig er oppløsingen 1280x1024 @ 85hz, noe som jeg synes er en veldig behagelig kombinasjon.

 

LCD-skjermer er det ikke like farlig med, siden bildepunktene ikke må "oppdateres" for at de ikke skal miste lys.

Lenke til kommentar

Her var det mye snakk. CRT montorer bør stå den høyeste frekvens de klarer, min 75Hz. Jeg kjører 85Hz og synes det er greit, iallfall på Sony's trinitron skjermer. LCD kan stå på hva som helst så lenge det er innenfor spec. Det kan muligens være litt forskjell på LCD om du velger å sende analogt signal, men ikke dersom du bruker digital overføring.

 

Ang. vann så har jeg hentet dette fra www.forskning.no:

"I de fleste faste stoffer ligger nemlig molekylene fint stablet som ryddige murstein i en pen mur. Når stoffet smelter, glir byggesteinene ut til en stor kaotisk dunge. Glass er en slik dunge som har stivnet til et fast stoff igjen, mens molekylene fortsatt ligger hulter til bulter."

Legg merke til at de sier stivnet til fast stoff igjen. Skulle tro det da var et stoff og ikke en væske.

 

mvh

Lenke til kommentar

Hiver meg på off-topic glassdiskusjonen her: sjekket http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Gene...lass/glass.html

 

Konklusjonen er at man både kan argumentere for at glass både er et amorft fast stoff og en høyviskøs væske, men at alle praktiske formål tilsier at betegnelsen fast stoff blir brukt.

 

"Nevertheless, from a more common sense point of view, glass should be considered a solid since it is rigid according to every day experience. The use of the term 'supercooled liquid' to describe glass still persists, but is considered by many to be an unfortunate misnomer that should be avoided."

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Et lite tips for å stille inn skjermen:

 

1. Sett bakgrunnsfargen på desktopen til 100% svart

 

2. Bruk skjermens innstillinger for å gjøre bilde mindre slik at du ser en svær svart ramme rundt bildet

 

3. Still på kontrast/brightness til bakgrunnsfargen er så lik som mulig den svarte rammen rundt

 

4. Blås opp bildet igjen og nyt mye mer "riktige" farger og kontraster :)

Lenke til kommentar
Var en gutt i korea som spilte diablo 2 sammehengende i 2 døgn på en 50Hz skjerm. Han ble blind.

Den kjøper jeg ikke for fem flate før jeg ser konkrete bevis (avisutklipp er ikke nok, aviser trykker mange vandrerhistorier, vet det er vanskelig å bevise på andre måter, men dog), høres ut som en typisk vandrerhistorie (fant desverre ikke noe om den på snopes).

 

Hvofor skulle gutten bli blind? Hva eksakt i øyet skull bli ødelagt? Linsa? reseptorene? nervene? Og hvorfor?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...