Gå til innhold

Farlig for øyene og ha skjermen på 75Hz?


Nikkor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har hørt at 85hz++ er å anbefale om mulig.

 

Dette gjelder CTR skjerm, i LCD skjermene (har jeg lest) er det veske som "lyses opp", og den blir ikke så rask mørk igjen(vesken henger igjen og blir oppdatert før den blir mørk)

 

Det er de mørke områdene som er "skadelige". (også masse annet sef, men uansett...)

Man vil unngå de, og ved 100Hz legger hverken øyene eller hjernen merke til noe (altså det blir ikke "sendt mørke signaler til hjernen"9

 

- rett meg om jeg tar feil

 

(hva legger jeg i skadelig? vel skadelig er ikke noe som fører til en behagelig, eller konstant tilstand)

Endret av genesis
Lenke til kommentar

vet ikke hvor skadlig det er men det er iallefall ikke en veske i skjermen som det kommer lys ut av (noe alla avømmebasseng)

 

Det er tre filtere et for rød et for gult og et for blått som danner farge, det er disse som oppdateres med elektrisitet.

 

Kjører 85hz og det fungerer ok, 60 blir for lite.

 

Husk at jo høyere hz du har jo lenger kan du sitte foran pcn, så det å kjøre på 10hz blir vel slik at man beiner fra pcn etter 10 min :p den perfekte, ikke sitt for lenge på pcn sikring :D (aner ikke om det går ann men det må bli jævlig slitsomt)

Lenke til kommentar
men det er iallefall ikke en veske i skjermen som det kommer lys ut av (noe alla avømmebasseng)

Jo, i en LCD skjerm er de veske. LCD står for "liquid crystal display". Hvor flytende det er vet jeg ikke, men vet at det er mer flytende enn hardt, og at stoffet derfor kalles betegnes som "liquid".

Ellers så vet jeg ikke hvor skadelig det er for øynene å kjøre på 75, men vil tro at det ikke er spesielt skadelig. En annen ting er om det kan være skadelig på andre måter. Som f.eks å utvikle eplepsi eler lignene. Men vil igjenn tro at du da må lengre ned enn 75hz. En annen ting er at lave oppdateringsfrekvenser kan utløse ting som migrene o.l, men det merker du raskt.

Lenke til kommentar
men det er iallefall ikke en veske i skjermen som det kommer lys ut av (noe alla avømmebasseng)

Jo, i en LCD skjerm er de veske. LCD står for "liquid crystal display". Hvor flytende det er vet jeg ikke, men vet at det er mer flytende enn hardt, og at stoffet derfor kalles betegnes som "liquid".

Ellers så vet jeg ikke hvor skadelig det er for øynene å kjøre på 75, men vil tro at det ikke er spesielt skadelig. En annen ting er om det kan være skadelig på andre måter. Som f.eks å utvikle eplepsi eler lignene. Men vil igjenn tro at du da må lengre ned enn 75hz. En annen ting er at lave oppdateringsfrekvenser kan utløse ting som migrene o.l, men det merker du raskt.

wooops, sorry leste feil. Trodde fyren preiket om crt skjermer.

Lenke til kommentar

Altså, det svir ikke i øynene av for lav hz. Da er det nok også noe brightness og contrast instillinger som spiller inn i bildet. På 60Hz får man vondt i hodet og ser at det flimrer, men ikke på 85hz. Lcd oppdaterer ikke skjermen på det vanlige "sende elektroner mot en plate" -måten, men som sagt at den aktiverer og deaktiverer krystaller. Derfor flimerer ikke lcd-skjermer.

Lenke til kommentar
men det er iallefall ikke en veske i skjermen som det kommer lys ut av (noe alla avømmebasseng)

Jo, i en LCD skjerm er de veske. LCD står for "liquid crystal display". Hvor flytende det er vet jeg ikke, men vet at det er mer flytende enn hardt, og at stoffet derfor kalles betegnes som "liquid".

Åsså kan jeg være kjempemorsom og minne om at de fleste crt skjermer har en overflate av glass, som faktisk også er en væske. :p:

Lenke til kommentar
Åsså kan jeg være kjempemorsom og minne om at de fleste crt skjermer har en overflate av glass, som faktisk også er en væske.  :p:

En gass er selvfølgelig ikke en væske.. En gass kan derimot innta væskeform dersom den kjøles ned f.eks. Men dette er da strengt talt barnelærdom..

Jeg var nå ganske sikker på at glass inntok væskeform ved høy temperatur jeg da.. Ikke ved lav? :roll:

Lenke til kommentar
Jeg var nå ganske sikker på at glass inntok væskeform ved høy temperatur jeg da.. Ikke ved lav?  :roll:

Med fare for at innlegget ditt var en spøk: noen har tydligvis ikke kokt poteter før.. Vet ikke om jeg behøver å si så mye mer jeg.

Med fare for at du ikke vet hva du snakker om så sier jeg følgende:

 

Fast -> Væske -> Gass

 

Dette er de tre formene et stoff kan ha. Den skalaen går fra kald til varm.

 

Edit: Håper ikke det bare var jeg som leste glass der.. Det var jo tross alt det vi snakket om.. :lol:

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Jeg var nå ganske sikker på at glass inntok væskeform ved høy temperatur jeg da.. Ikke ved lav?  :roll:

Med fare for at innlegget ditt var en spøk: noen har tydligvis ikke kokt poteter før.. Vet ikke om jeg behøver å si så mye mer jeg.

tja.. sånn går det når noen snakker om glass og andre om gass ;)

TAKK!! SBS,

 

Et øyeblikk trodde jeg at jeg var den eneste som koplet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...