Nyll Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hei alle! Jeg har ikke satt sammen pc selv siden 2005, men gikk bra den gang så satser på å få det til med nok youtubing denne gang også. Det jeg er mest bekymret for er om de ulike delene jeg velger er kompatible, og om det evt. er noen råd å få på alternative valg. Jeg har nesten ikke brukt penger på kos de siste årene, så planen er å ta litt godt i over hele linjen. Det jeg tenker er: Mobo: Asus maximus viii hero z170 1151 CPU: i7 6700k CPU-kjøler: corsair h80i v2 GPU: Gtx 1080 (FE) PSU: RM650x RAM: HyperX Fury ddr4 2666mhz 4x8 (32) SSD: evo850 500GB HDD: SeaGate..3TB Kabinett: Fractal define r5 Det jeg lurer mest på er overall kompabilitet, om PSU er tilstrekkelig, og om jeg burde gå for en annen ram. Lurer også på hvor mye jeg burde jobbe med ekstra vifter utover dette og andre tips og triks tas også imot med stor takk! -Øystein Lenke til kommentar
JanFrode Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Dette ser greit ut det. Jeg hadde ventet med å kjøpe 1080 til MSI, EVGA og alle de andre har kommet med sine kjølere, hvis du vil ha mest ut av skjermkortet. Hvis du ikkje går for utseende på kortet da selvfølgelig. Flere vifter skader aldri, men det er jo alltids noe du kan undersøke, om du i det hele tatt har bruk for det. Lenke til kommentar
Nyll Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Talk for svar! En liten utelatt detalje i det at jeg er på et hotellrom i USA med et 1080FE(gigabyte, eneste de hadde) trygt plassert på nattbordet. Falt for fristelsen på $699 som blir litt billigere enn hjemme. Men RM650x skal holde fint altså? Lenke til kommentar
Nyll Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Hvor mye/hvordan er utbyttet av bedre ram? Ser at komplett kun fører en type 3000mhz i 32gb pakke. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Talk for svar! En liten utelatt detalje i det at jeg er på et hotellrom i USA med et 1080FE(gigabyte, eneste de hadde) trygt plassert på nattbordet. Falt for fristelsen på $699 som blir litt billigere enn hjemme. Men RM650x skal holde fint altså? Bare husk at du tar en kalkulert risiko ved å handle utenlands (med mindre du bor der). Selv om det kanskje er litt billigere i dag så blir det ikke fullt så billig om det feiler etter garantien er ute. Jeg har reklamert på flere kort og da er det greit å ha norske forbrukerrettigheter i ryggen. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Hvor mye/hvordan er utbyttet av bedre ram? Ser at komplett kun fører en type 3000mhz i 32gb pakke. Ved SLI er det ganske mye ytelsesforskjell mellom 2666mhz og 4000mhz. Ved bruk av bare ett skjermkort, så er det nok en del mindre. Dog ddr4 minne er så billig at det er bare tull å kjøpe kjip hastighet. Trenger du egentlig 32GB ram? Hvis du ikkje vet, så trenger du mest sansynlig ikkje det, og kan spare en tusenlapp, eller.no. Kjøp da heller 16GB 3733mhz ddr4, det er minanbefaling. Kjøp minne fra en annen plass davel 4x8GB 3600mhz http://www.prisjakt.no/product.php?p=3511509 4x8 3400mhz http://www.prisjakt.no/product.php?p=3383067 Ved SLI så er dette det råeste eksempelet: -------------- Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164 Endret 3. juni 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Nyll Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Takk for kjempefint svar Nizzen! Om jeg går for en hurtig ram, 16gb, kan jeg da gå for 2x8 (heller enn 4x4) for å kunne bygge på senere med nye 2x8? Om det er noen ulempe å ikke bruke alle fire slotter eller noe. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Takk for kjempefint svar Nizzen! Om jeg går for en hurtig ram, 16gb, kan jeg da gå for 2x8 (heller enn 4x4) for å kunne bygge på senere med nye 2x8? Om det er noen ulempe å ikke bruke alle fire slotter eller noe. Det er ulempe å bruke forskjellige kit, fordi når det er kit av f.eks 4x4, så er de "syncronisert" Altså de har samme timings og subtimings. Det er ikkje gitt at samme type kit er like, selv om hovedtimings er like. Forskjellige bin på nesten alle minnebrikker. Dermed kan 2 forskjellige kit gi ustabil ram sammen. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Prisforskjellen er 100,- mellom RM650X og RM750X, så hadde nok tatt RM750X uansett. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) 650W PSU virket litt svakt, men det hold nok sikkert til de komponentene du har valgt. Takk for kjempefint svar Nizzen! Om jeg går for en hurtig ram, 16gb, kan jeg da gå for 2x8 (heller enn 4x4) for å kunne bygge på senere med nye 2x8? Om det er noen ulempe å ikke bruke alle fire slotter eller noe.Det er ulempe å bruke forskjellige kit, fordi når det er kit av f.eks 4x4, så er de "syncronisert" Altså de har samme timings og subtimings. Det er ikkje gitt at samme type kit er like, selv om hovedtimings er like. Forskjellige bin på nesten alle minnebrikker. Dermed kan 2 forskjellige kit gi ustabil ram sammen. Mener du kit fra forskjellige produsenter. Går det ikke bra med 2stk 4x8 av akkurat samme kit fra samme leverandør? Endret 5. juni 2016 av DJViking Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 650W PSU virket litt svakt, men det hold nok sikkert til de komponentene du har valgt. Takk for kjempefint svar Nizzen! Om jeg går for en hurtig ram, 16gb, kan jeg da gå for 2x8 (heller enn 4x4) for å kunne bygge på senere med nye 2x8? Om det er noen ulempe å ikke bruke alle fire slotter eller noe.Det er ulempe å bruke forskjellige kit, fordi når det er kit av f.eks 4x4, så er de "syncronisert" Altså de har samme timings og subtimings. Det er ikkje gitt at samme type kit er like, selv om hovedtimings er like. Forskjellige bin på nesten alle minnebrikker. Dermed kan 2 forskjellige kit gi ustabil ram sammen. Mener du kit fra forskjellige produsenter. Går det ikke bra med 2stk 4x8 av akkurat samme kit fra samme leverandør?Anbefales ikkje nei. Ett kit er tingen Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 (endret) 650W PSU virket litt svakt, men det hold nok sikkert til de komponentene du har valgt. Takk for kjempefint svar Nizzen! Om jeg går for en hurtig ram, 16gb, kan jeg da gå for 2x8 (heller enn 4x4) for å kunne bygge på senere med nye 2x8? Om det er noen ulempe å ikke bruke alle fire slotter eller noe.Det er ulempe å bruke forskjellige kit, fordi når det er kit av f.eks 4x4, så er de "syncronisert" Altså de har samme timings og subtimings. Det er ikkje gitt at samme type kit er like, selv om hovedtimings er like. Forskjellige bin på nesten alle minnebrikker. Dermed kan 2 forskjellige kit gi ustabil ram sammen. Mener du kit fra forskjellige produsenter. Går det ikke bra med 2stk 4x8 av akkurat samme kit fra samme leverandør?Anbefales ikkje nei. Ett kit er tingen Hvis man da skal ha maks minne på 128GB så blir det dyrt førsteinnkjøp. Endret 5. juni 2016 av DJViking Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 650W PSU virket litt svakt, men det hold nok sikkert til de komponentene du har valgt. Takk for kjempefint svar Nizzen! Om jeg går for en hurtig ram, 16gb, kan jeg da gå for 2x8 (heller enn 4x4) for å kunne bygge på senere med nye 2x8? Om det er noen ulempe å ikke bruke alle fire slotter eller noe.Det er ulempe å bruke forskjellige kit, fordi når det er kit av f.eks 4x4, så er de "syncronisert" Altså de har samme timings og subtimings. Det er ikkje gitt at samme type kit er like, selv om hovedtimings er like. Forskjellige bin på nesten alle minnebrikker. Dermed kan 2 forskjellige kit gi ustabil ram sammen. Mener du kit fra forskjellige produsenter. Går det ikke bra med 2stk 4x8 av akkurat samme kit fra samme leverandør?Anbefales ikkje nei. Ett kit er tingen Hvis man da skal ha maks minne på 128GB så blir det dyrt førsteinnkjøp. Alternativet er at det kanskje ikkje funker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå