Gå til innhold

Stoppe tjenester, hvilke må ikke stoppes?

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Har en gammel Aspire 5920 som jeg ikke bruker lengre, så jeg tenkte å gi den bort til en niese, som KUN skal streame filmer fra Viaplay, HBO og Netflix via Firefox.

Det er ikke all verdens futt her,
Vista Home Premium, Service Pack 2, 3gb minne, IntelCore Duo Processor 1,83 GHz 667 MHz L2 Cache -står det på maskinen.

Så tenker å stoppe alle tjenester som kan stoppes, uten at det ødelegger for WiFi og de viktigste tingene som må kjøre.

-Men hvilke kan jeg stoppe og slå av, og hvilke MÅ gå (være startet) ?
Er igrunn bare Nettsurfing med Firefox / streaming, og selfølgelig WiFi, ellers trådløst mus og tastatur.
Ingen mailprogram eller annet, utenom OpenOffice som blir brukt, men det er jo innlagt program.

Hadde vært supert hvis noen kom med tips til tjenestene, og hva ellers som kan gjøres, for å få brukt all processor og minne til de tingene, hvis det lar seg gjøre?....

Takker på forhånd for tips og triks, og ellers hint!

-Det bare datt meg inn nå : Vil det være en ide å bare installere f.eks Windows 7 Beta, for å bli kvitt gammelt "møkk" , og da stå igjen med et enkelt basic system, siden den kun skal brukes til å surfe og streame ?
(Er ikke så inne på dette, men ved å installere Windows 7 Beta, fjernes da den originale installerte Vista ?
Det beste hadde jo sikkert vært å gjøre noe i den duren ? Eller? )

-Ha en fin dag :)

Endret av Reveenka90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den enkleste løsningen er å velge lavere kvalitet på avspillinga.

Videre ville jeg begynt med å se om det faktisk brukes mye CPU/RAM i bakgrunnen når du ikke kjører noe. Tilbakestilling kan være aktuellt, men da får du vel inn igjen all unødvendig programvare som fulgte med.

Jeg tipper CPU er flaskehalsen her. Det beste er om du kan få til maskinvaredekoding på grafikkortet. Hvis du har varianten med Intel X3100 så tror jeg ikke det er mulig, men hvis du har Nvidia Geforce 8000-serie så er det håp.

En mulighet kan være å oppgradere CPU. Det er ganske rissikabelt om du ikke vet hva du gjør. Men så er den jo ikke mye verdt lengre. Foreslår T9500 som kan kjøpes til 160kr inkl. frakt på ebay. Det forutsetter at du allerede har kjølepasta og egnet rensemiddel, at kjølinga takler det, og BIOS har fått oppgradering til å støtte den.

Selv en oppgradert CPU vil nok ikke klare FullHD helt feilfritt. Og den vil nok slite med nyere formater som er mer CPU-krevende. Og før du styrer for mye vil jeg minne deg på at støtten for Vista avsluttes en gang i 2017.

Ved installering av windows 7 forsvinner fort muligheten for å få tilbake Vista uten CD.

Lenke til kommentar

Hei, Kongeskipet, og takk for mye nyttig info!

Lavere kvalitet på avspilling kan jeg velge ved :

-avspilling på Viaplay (tror jeg det var) , der kan jeg høyreklikke i spilleren og velge 3 nivåer, men det gav faktisk bare dårligere bilde, som allikevel hakker og mangler flyt.. Mener det er Flashplayer som kjører da?

-avspilling på Netflix går "greit"..

-avspilling på HBO går bra, der er det SilverLight som kjøres.

(Kan være jeg blander sammen nettsted og avspillere, jeg sitter ikke ved maskinen nå)

CPU/RAM ligger "lavt" når maskinen hviler. Jeg har slått av det jeg vet om av div, så den låg på

CPU : 5-10% er i bruk , og

RAM : 30-40% er i bruk.

Har fulgt med Cpu og Ram under avspilling, og ja, det er CPU'en som ligger og max'er , da den ligger på 70-100% da!

Avspilling fra f.eks VLC går greit, det er når nettleser og en avspiller for streamingen går samtidig at den "hoster og går" :p

Det er NiVida-kort ! :) Det er NiVida GeForce 8600M som står i den. Oppdaterte driver går fra en side som var anbefalt herfra, men hvordan jeg skal forbedre noe nå via den, det vet jeg ikke? Har du ett godt råd der?

Oppgradering av CPU for Kr. 160,- høres jo ut som dagens deal !! :) Har en kamerat som tidligere jobbet i Data salg/reperasjon, så det tar han! Så bra!

Ja, jeg er klar over at denne aldri vil kunne oppleves som det jeg selv kjører og er vant til, men sålenge bildet iallefall ikke hopper/hakker og stopper opp, så er det helt OK! Bildekvalitet som = Dvd kvalitet er "godt nok" , det er jo en gammel maskin vi har med å gjøre, og Niesen min er 17 år og vant til å se fra iPad'en sin, så å kunne få streame til Tv'en endelig, (hun får en 38" Plasma også som jeg ikke bruker) , så blir dette tatt imot med, og brukt med stor glede! :)

Noe annet jeg da kan oppdatere/justere?

-Jeg tok "snarpakka" jeg fant på en anbefalt side herfra angående stopping av Tjenester, så det gikk greit. Såkalla "safe-modus".

Takker og bukker, dette var super hjelp!

-Ha en fin dag videre.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen av strømmetjenestene selv. Du må nesten forsøke litt forskjellige instillinger og nettlesere og se på CPU-bruken. Se til at maksinvareaksellerering er aktivert i innstillingene for silverlight, flash og eventuell nettleser.

Viaplay skal støtte HTML5-video gjennom Chrome. Vet dog ikke hvilken codec de bruker og om den støttes av grafikkortet ditt. Hvis du vil se om maskinvareaksellerering er aktivert i Chrome går du til chrome://gpu og ser på Video decode.

På Netflix tror jeg du endrer kvalitet ved å justere dataforbruk under profil-innstillingene. Også må du sørge for at du får HTML5-avspilleren. Det kan du sannsynigvis sjekke ved å høyreklikke i videioen.

Når det gjelder HBO var det ikke så mye hjelp å få.

post-146429-0-10424500-1464961600_thumb.png

Så regner jeg med du forstår at kjøp av brukt CPU på ebay ikke er helt rissikofritt. Andre oppgraderinger kan være RAM og SSD, men det er jo begrenset hvor mye det er verdt å bruke på noe så gammelt. Det burde holde med 2+4GB RAM, men 4GB-brikker er veldig dyre i Norge og jeg vet ikke om maskinen din støtter det.

Lenke til kommentar

Maskinen burde være grei om den er rimelig ren.

Støtter tipset om tilbakestilling. Kjør også denne. Fjerner mye standard crap som kommer med maskinen.

https://www.pcdecrapifier.com/download

Slå av ting som indexing av filsystemet og evt eyecandy. Ellers er det svært få ting som tar noe spesielt med ressurser, men du kan jo slå av det som ikke trengs, da alle monner drar litt. Slå av virtual memory.

Ellers er tipsene i denne høvelig aktuelle. Du får selv bedømme hva som er viktig å beholde og hva du kan endre på.

http://www.prime-expert.com/articles/a07/performance-tuning-of-windows-7-and-vista.php

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...