Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe stasjonær gaming PC, og trenger litt hjelp. Tenkte å kjøpe fra komplett og få de til å sette sammen. Hva slags deler burde jeg skaffe? Tenker ca 10-12 tusen og med nvidia grafikkort da jeg har god erfaring med det. Hva slags deler velger jeg? Har lyst på en pc som drar nyere spill med god kvalitet og at PCen varer en stund uten at jeg trenger å oppgradere med det første. Har også tenkt på å kjøpe brukt på finn. Hva bør jeg se etter? Setter stor pris på alle bidrag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dataen Jonerlend linker til er veldig god. Det er så og si samme setup som jeg har og jeg kjører alt jeg kommer over av spill. Det er ikke alt jeg makser men stort sett high/medium+ settings på de mest krevende spillene. og siden du kjøper skylake serien er du forberedt på evt oppgraderinger i fremtiden siden dette er Intel sin nyeste serie.

Lenke til kommentar

Den dataen Jonerlend linker til er veldig god. Det er så og si samme setup som jeg har og jeg kjører alt jeg kommer over av spill. Det er ikke alt jeg makser men stort sett high/medium+ settings på de mest krevende spillene. og siden du kjøper skylake serien er du forberedt på evt oppgraderinger i fremtiden siden dette er Intel sin nyeste serie.

Hehe, det var op (meg) selv som linket til den Så du tror den vil være et godt valg? Ville du anbefale å oppgradere kjølingen på den? Har litt å gå på i forhold til pris. Evt. noe annet du ville ha endret på den?

Lenke til kommentar

Det er ikke lenge til GTX 1070 er i hyllene og de vil få ca samme pris som GTX 970 men ha betydelig bedre ytelse. Du får snart kastet GTX 970 og GTX 980 etter deg på bruktmarkedet, 980 har også rast godt i pris på nettbutikkene.

Å vente på maskinvare er ofte "teit", men når det er så nærme som nå så vil det lønne seg. Du vil også tape mye hvis du bytter skjermkort innen si bare en uke da det må et betydelig avslag til for å rettferdiggjøre ytelsestapet i forhold til pris med et 970 vs 1070.

Bortsett fra det så er det noen andre mangler på den PC'en. Strømforsyningen er litt laber som begrenser oppgraderingsmulighetene, du vil ikke dra maks av det den klarer over tid da det sliter veldig på den, er heller ikke av  "topp kvalitet". CPU kan ikke overklokkes noe som gjør at du mister muligheten til å få litt ekstra kraft ut av den når den blir "for dårlig". Mange som fortsatt sitter på 2500K og de holder godt pga god overklokking. Kjøleren på CPU'en suger balle :p Så kan du også få raskere RAM for et par hundrelapper ekstra noe som vil lønne seg, hvertfall på sikt.

Skal du kjøpe en PC med de spesifikasjonene som den fra Komplett så er det like greit å kjøpe brukt. Bruktpris på den vil jeg ikke sette til mer enn 7.000,-.

Lenke til kommentar

Jeg er som deg, vet lite om valg av deler til pc. Men etter å ha startet tråd på reddit, lærte jeg faktisk mye. F.eks så er visst i7 prosessor overkill hvis PCen bare skal brukes til gaming. i5 holder visst i massevis. Og hvis du ikke skal overklokke så holder i5-6600 i massevis. Da sparer du 900 kr. I tillegg er det penger å spare på å bygge selv også.

Lenke til kommentar

Jeg er som deg, vet lite om valg av deler til pc. Men etter å ha startet tråd på reddit, lærte jeg faktisk mye. F.eks så er visst i7 prosessor overkill hvis PCen bare skal brukes til gaming. i5 holder visst i massevis. Og hvis du ikke skal overklokke så holder i5-6600 i massevis. Da sparer du 900 kr. I tillegg er det penger å spare på å bygge selv også.

Takk for tips. Er hjelpeløs på å bygge selv. ikke sjekkam så vet ikke hvor mye det er å spare på det. Ikke tenkt på å overklokke nei.

Lenke til kommentar

https://www.reddit.com/r/norge/comments/4mdd0q/kjøpe_stasjonær_pc/

Det er linken til tråden jeg startet på reddit. Som du kan se var jeg innstilt på å kjøpe ferdig pakke, men ble overbevist om å bygge selv. Hvis du ser på innlegget til brukeren lixn, linket han til et oppsett som jeg gikk for. Eneste forskjellen jeg gjorde var å velge en annen Ssd, gå ned til 1 Tb harddisk og legge til en cpu kjøler jeg ble fortalt at var en del bedre enn den som følger med prosessoren. Det som gikk igjen mye var at jeg burde vente på de nye grafikkortene, men da hadde jeg måttet ventet en god stund, som jeg ikke ville da jeg står helt uten pc akk nå. I tillegg ville det nye 1070 kortet som kommer på fredag ha kostet 2000 kr mer og det synes jeg ble litt for mye i denne omgangen. Derfor gikk jeg for et Gainward Gtx 970 kort som i tillegg var på salg. Her er også link til oppsettet jeg ble anbefalt å kjøpe. http://i.imgur.com/lnG2GtY.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...