AEBoye Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Vi har tenkt at vi skal få oss trådløst bredbånd på hytta, men det virker tullete å betale et fast abonnement når vi bare bruker det i sommermånedene. Telios kontantkorttilbud virket bra, men det ser ut til å ha forduftet, og Telias tilbud har noen helt vanvittige priser. Hva gjør man da? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Vi har tenkt at vi skal få oss trådløst bredbånd på hytta, men det virker tullete å betale et fast abonnement når vi bare bruker det i sommermånedene. Telios kontantkorttilbud virket bra, men det ser ut til å ha forduftet, og Telias tilbud har noen helt vanvittige priser. Hva gjør man da? Godt spørsmål, jeg lurer på det samme. Jeg har akkurat fått beskjed fra Telio at de stenger kontant mobilt bredbånd tilbudet sitt og jeg sitter med et SIM kort fra dem, til kontant mobilt bredbånd... Skaffer datatvilling til et abonnement dere har på mobilen fra før og kjøper ekstra datapakke når dere skal på hytta? Bare brainstormer her... Endret 2. juni 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Trenger ikke datatvilling. Du kan opprette en wifi-sone med mobilen, så har du wifi sålenge telefonen er der. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Trenger ikke datatvilling. Du kan opprette en wifi-sone med mobilen, så har du wifi sålenge telefonen er der. Korrekt Jeg tenkte ikke langt nok der. Datatvillinger koster penger hver måned hos de fleste operatører, og man kan jo bare legge til en datapakke og bruke mobilen som hotspot. Endret 2. juni 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Vi har tenkt at vi skal få oss trådløst bredbånd på hytta, men det virker tullete å betale et fast abonnement når vi bare bruker det i sommermånedene. Telios kontantkorttilbud virket bra, men det ser ut til å ha forduftet, og Telias tilbud har noen helt vanvittige priser. Hva gjør man da? Det kommer helt an på hvor mye data dere tror dere bruker. Vi er i samme situasjonen selv og bruker Telia sine pakker. Nå er vi på hytta hele året men det blir lenge mellom hver gang i perioden nov-april. Dersom du planlegger å se film via bredbånd eller du kanskje har unger i rett alder så kan det være at datamengden forsvinner fort. Vi har normalt et standard 7 GB abonnement til kr. 199/mnd og det holder til normalt bruk på hytta. I sommermåneden, hvor vi kan være på hytta i 3-4 uker i strekk og ungene er med (tenåringer) så blir det fort at jeg oppgraderer til et 200 GB for den måneden. Det koster veldig mye, men er billigere enn å legge inn fast Internett på hytta. Jeg kan legge inn fast 10 mbps bredbånd men det koster meg 5000 i året (pluss 4000 i installasjon første året), men slik som jeg gjør nå så koster det meg mellom 3000 og 3500 litt avhengig av bruk og datakvoter jeg kjøper. Telia sin sender er ca 3 km i luftlinje (men det er en liten fjelltopp i mellom) fra hytta og jeg har normalt 10-15 mbps download/5-10 mpbs upload fra dem og det er mer enn tilstrekkelig for oss. Det er ikke noe problem å bruke vanlig Internett med e-post/surfing/Facebook selv om noen ser på Netflix/HBO samtidig. Alternativet til dette er selvsagt å kjøpe ekstra datapakker til det vanlige mobilabonnementet du bruker ellers. Noen abonnement har gode muligheter her mens andre er heller dårligere til å kunne tilby dette. Det er bruksmønsteret som må avgjøre hvor mye du normalt tror du trenger. Streamer du film så går det fra 700 MB til 4 GB per time, avhengig av kvalitet. Og da kan en "fotballkamp som en bare på se" fort ta en 2 GB fra TV2 Sumo. Et tips her er å sette Netflix til å streame i standard SD-kvalitet (ca 700-800 MB/time) og slå av HD på Viaplay. Da varer gigabytene lenger når du er på hytta. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Vi har tenkt at vi skal få oss trådløst bredbånd på hytta, men det virker tullete å betale et fast abonnement når vi bare bruker det i sommermånedene. Telios kontantkorttilbud virket bra, men det ser ut til å ha forduftet, og Telias tilbud har noen helt vanvittige priser. Hva gjør man da? Det eksisterer fortsatt... https://nettbutikk.telia.no/4g-bredband-kontant Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Anbefaler Chess, når sommeren er over så sier du rett og slett opp abonnementet, i tillegg så lar Chess deg bytte abonnement så mange ganger du vil i løpet av en mnd. Dvs. at du kan starte med 1GB, bytte til 5GB og øke etterhvert som du bruker opp den inkluderte mengden. Du betaler kun for de dagene den aktuelle pakken er aktiv, den dagen du reiser hjem fra hytta så bare nedgraderer du abonnementet til 1GB pr. mnd. Lenke til kommentar
AEBoye Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Vi har tenkt at vi skal få oss trådløst bredbånd på hytta, men det virker tullete å betale et fast abonnement når vi bare bruker det i sommermånedene. Telios kontantkorttilbud virket bra, men det ser ut til å ha forduftet, og Telias tilbud har noen helt vanvittige priser. Hva gjør man da? Det eksisterer fortsatt... https://nettbutikk.telia.no/4g-bredband-kontant Telio =/= Telia. Telio er borte. Telia har et tibud, men prisene er jo helt vanvittige. Lenke til kommentar
AEBoye Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Anbefaler Chess, når sommeren er over så sier du rett og slett opp abonnementet, i tillegg så lar Chess deg bytte abonnement så mange ganger du vil i løpet av en mnd. Dvs. at du kan starte med 1GB, bytte til 5GB og øke etterhvert som du bruker opp den inkluderte mengden. Du betaler kun for de dagene den aktuelle pakken er aktiv, den dagen du reiser hjem fra hytta så bare nedgraderer du abonnementet til 1GB pr. mnd. Dette kan du vel gjøre med de fleste abonnementer? Billigste Chess-abonnement er p.t. 149 kr/mnd, og det er litt mye å betale for en forbindelse vi overhodet ikke bruker mellom oktober og mars. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) OP: Om du har en eldre mobiltelefon liggende så kan du gå for et mobilt bredbåndsabonnement hos en operatør uten binding. Så sette opp telefonen som hotspot og bare si opp abonnementet når du ikke trenger det lenger. Eller gjøre det om til mobilt bredbånd kontant om mulig. Da får du utgifter som tilsvarer forbruket ditt og ikke koster skjorta. Men les deg opp på vilkårene til aktuelle kandidater sånn at du ikke blir flådd eller får håpløs oppsigelsestid. EDIT; Jeg gikk for to kontantkort hos Telia. Et vanlig kontantkort en kan ringe med og et mobilt bredbånd kontant. Årsaken er at jeg og dama skal på ferie i 2 uker i sommer. Til det har Telia bredbånd kontant som gir 10 GB og koster 249,-. Ulempen med det er at man kun kan bruke det i Norge. Og da kommer man til alternativ 2. Vanlig kontantkort som kan få datapakke. 3 GB til 299,- som varer i 31 dager og virker i hele norden. 6 GB til 399,- som varer i 31 dager og virker i hele norden. Ellers krever sistnevnte 50,- i påfyll i kronebeløp minimum per 12 mnd for å fortsatt være aktiv. Sistnevnte passer f.eks oss utmerket da vi også tilbringer tid på en campingplass i Sverige og i tilfelle vi er 4-5 brukere som er avhengige av en trådløs router og ikke alle er tilstede samtidig. Telia kontant kan også endret til abonnement og tilbake til kontantkort som man selv ønsker det. Jeg har også et abonnement hos Chilimobil der jeg akkurat nå har 5 GB med EU pakka inkludert (298,-), kan oppgradere til 10 GB for 50,- ekstra per måned. Det funker også når vi skal til Amsterdam i sommer og bare jeg har EU pakke inkl. Dama har ikke dette og kan da bruke min wifi hotspot. Endret 3. juni 2016 av Kynxx Lenke til kommentar
AEBoye Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Det kommer helt an på hvor mye data dere tror dere bruker. Helt klart, og det blir vel neppe snakk om Netflix osv. med det første, selv om ungene nok kan skrense innom litt Youtube og sånn. Faste abonnementer til et par hundre kroner som løper hele året, virker litt tullete på meg. Har ice på mobilene, og det virker som om det økonomisk sett fort vil lønne seg å bruke dem som hotspots i sesongen. En datapakkke på 35 GB holder fint en måneds tid for oss og koster ca det samme som to måneder med abonnement på trådløst bredbånd. Det som trekker ned, er at det er litt mer upraktisk å styre med hotspots. Lenke til kommentar
AEBoye Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 OP: Om du har en eldre mobiltelefon liggende så kan du gå for et mobilt bredbåndsabonnement hos en operatør uten binding. Så sette opp telefonen som hotspot og bare si opp abonnementet når du ikke trenger det lenger. Eller gjøre det om til mobilt bredbånd kontant om mulig. Da får du utgifter som tilsvarer forbruket ditt og ikke koster skjorta. Men les deg opp på vilkårene til aktuelle kandidater sånn at du ikke blir flådd eller får håpløs oppsigelsestid. Smart løsning. Har ikke noen til overs, men kan jo forsøke å skaffe. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Anbefaler Chess, når sommeren er over så sier du rett og slett opp abonnementet, i tillegg så lar Chess deg bytte abonnement så mange ganger du vil i løpet av en mnd. Dvs. at du kan starte med 1GB, bytte til 5GB og øke etterhvert som du bruker opp den inkluderte mengden. Du betaler kun for de dagene den aktuelle pakken er aktiv, den dagen du reiser hjem fra hytta så bare nedgraderer du abonnementet til 1GB pr. mnd. Dette kan du vel gjøre med de fleste abonnementer? Billigste Chess-abonnement er p.t. 149 kr/mnd, og det er litt mye å betale for en forbindelse vi overhodet ikke bruker mellom oktober og mars. Litt usikker på hvordan de andre operatørene gjør dette, noen lar deg kun endre ved månedsskifte, andre avregner datamengde med gjenstående dager. (Om du bytter denn siste dagen i måneden så får du f.eks bare 1/30 del av 100GB om du bytter til 100GB abonnementet denne dagen Hos Chess får du full pupp). Det billigste er 79 kr pr. mnd for 1GB (men det får du ikke endret til før etter at du har blitt kunde). Når oktober kommer sier du bare opp abonnementet hos Chess. Endret 3. juni 2016 av Krokan Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Jeg lurer på å selge min Netgear AirCard 785S men vet ikke om jeg gidder... Den har 4G. Kostet meg 1600 å kjøpe i begynnelsen av april i år, men vet ikke hva jeg kan få for den. AirCard 785 (ikke S?) går for 12-1300 kr. på billigste nettbutikk nå, og jeg må legge meg godt under den når kjøper skal betale frakt også... er det egentlig noen vits i? Jeg har jo ikke pengeproblemer, men litt bortkastet å ha en ruter uten SIM-kort (Telio stenger kontantkortene) tenker jeg likevel... Men gidder ikke selge den hvis jeg ikke får ihvertfall halvparten av det jeg betalte for den. Jeg fikk meg jo plutselig fiber og jeg trenger den derfor ikke lenger, annet enn som backup men da kan jeg jo like godt koble opp gjennom mobilen hvis fiberen streiker innimellom... Endret 3. juni 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Jeg lurer på å selge min Netgear AirCard 785S men vet ikke om jeg gidder... Den har 4G. Kostet meg 1600 å kjøpe i begynnelsen av april i år, men vet ikke hva jeg kan få for den. AirCard 785 (ikke S?) går for 12-1300 kr. på billigste nettbutikk nå, og jeg må legge meg godt under den når kjøper skal betale frakt også... er det egentlig noen vits i? Jeg har jo ikke pengeproblemer, men litt bortkastet å ha en ruter uten SIM-kort (Telio stenger kontantkortene) tenker jeg likevel... Men gidder ikke selge den hvis jeg ikke får ihvertfall halvparten av det jeg betalte for den. Jeg fikk meg jo plutselig fiber og jeg trenger den derfor ikke lenger, annet enn som backup men da kan jeg jo like godt koble opp gjennom mobilen hvis fiberen streiker innimellom... OneCall tar jo kun 300 for sitt lommemodem (ikke låst, ingen bindingstid, men krever at du er kunde hos dem, f. eks kontantkort), så personlig ville jeg nok ikke gitt stort mer enn det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Jeg lurer på å selge min Netgear AirCard 785S men vet ikke om jeg gidder... Den har 4G. Kostet meg 1600 å kjøpe i begynnelsen av april i år, men vet ikke hva jeg kan få for den. AirCard 785 (ikke S?) går for 12-1300 kr. på billigste nettbutikk nå, og jeg må legge meg godt under den når kjøper skal betale frakt også... er det egentlig noen vits i? Jeg har jo ikke pengeproblemer, men litt bortkastet å ha en ruter uten SIM-kort (Telio stenger kontantkortene) tenker jeg likevel... Men gidder ikke selge den hvis jeg ikke får ihvertfall halvparten av det jeg betalte for den. Jeg fikk meg jo plutselig fiber og jeg trenger den derfor ikke lenger, annet enn som backup men da kan jeg jo like godt koble opp gjennom mobilen hvis fiberen streiker innimellom... OneCall tar jo kun 300 for sitt lommemodem (ikke låst, ingen bindingstid, men krever at du er kunde hos dem, f. eks kontantkort), så personlig ville jeg nok ikke gitt stort mer enn det. Hmmm... jeg falt visst for "betal blodpris nå"- meme'en Eller vent litt... Man må ha månedlig abonnement hos onecall for å få den ruteren til 300 kroner. Tror det er gode sjanser for å få noe mer for min ruter likevel jeg. Endret 3. juni 2016 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå