Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du har dummet deg ut.... Dessverre.

Dersom du ønsker å stå på ditt så kan du si at du føler deg lurt og at selgeren ikke har opplyst om at dette var valgfritt.

Fakturaen vil automatisk sendes til inkasso når du ikke betaler. Deretter kan du bestride kravet og si at det har oppstått en tvist om kravet mellom deg og selger.

Er du heldig droppes kravet.

Ellers kan du stille i retten og tale din sak. Det kan godt være at retten hører din sak da du ikke er den første som har blitt lurt av dette selskapet.

Selskapet bygger på god gammeldags svindel og selger et verdiløst produkt for å kunne kreve inn penger.

Edit: Et google søk på "bedriftsøket" gir enormt mange "svindel" artikler og forumtråder. Så her kan du sikkert lese deg opp på tidligere erfaringer og råd.

Endret av Strato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har dummet deg ut.... Dessverre.

Dersom du ønsker å stå på ditt så kan du si at du føler deg lurt og at selgeren ikke har opplyst om at dette var valgfritt.

Fakturaen vil automatisk sendes til inkasso når du ikke betaler. Deretter kan du bestride kravet og si at det har oppstått en tvist om kravet mellom deg og selger.

Er du heldig droppes kravet.

Ellers kan du stille i retten og tale din sak. Det kan godt være at retten hører din sak da du ikke er den første som har blitt lurt av dette selskapet.

Selskapet bygger på god gammeldags svindel og selger et verdiløst produkt for å kunne kreve inn penger.

Edit: Et google søk på "bedriftsøket" gir enormt mange "svindel" artikler og forumtråder. Så her kan du sikkert lese deg opp på tidligere erfaringer og råd.

Som student er det ikke bare bare å ta det til retten. Om jeg skulle tape saken, sitter jeg med kostnadene. Da må jeg heller betale de 2999kr og se på det som en tabbe og lærepenge

Lenke til kommentar
Personen ba meg bekrefte en melding med "ok". Det som stod i meldingen var dette:

"Ved å svare på denne meldingen bekrefter jeg avtalen iht gjeldende villkår på static.bedriftsoket.no/avtalevilkar/ den 2016-05-27 mellom orgnummer "orgnr." "FORETAKSNAVN" og 988 095 974 Bedriftsøket NO AS. Periode 6.måneder. Faktura kr 2998.00 eks mva"

Jeg trykket aldri på linken som ble sendt, da jeg trykket på den i etterkant skjønt ejeg hva som hadde skjedd. Personen på telefonen sa jeg skulle få faktura tilsendt, på epost, med forfall på 10 dager. Jeg har enda ikke fått en faktura. Jeg ønsker jo egentlig ikke å betale dette. Jeg er student og har veldig lite penger til tull som dette. Har noen tips i forhold til dette? Og hva gjør jeg om jeg får inkassovarsel på en faktura jeg ikke har fått. 

Jeg føler meg selvfølgelig litt dum og var vel litt for ivrig når de ringte, men jeg føler fremdeles at jeg ble lurt. Jeg ser også at det veldig mange andre som har hatt problemer med disse typer "tjenester".

Jeg har akkurat startet eget firma selv, og er også student. Jeg var ute å kjørte når jeg ble ringt. Jeg ventet telefon fra annet firma, og tenkte ikke noe over dette når han ringte. Jeg sa jeg ønsket å lese igjennom senere når jeg ikke var ute å kjørte, men han pushet veldig på ettersom han ville prøve å bli ferdig før kl 16. Endte opp med at jeg fikk sms'en du nevnte på, som jeg svarte Ok med etternavn. Etter å ha sjekket dette opp på nettet idag skjønner jeg at jeg har blitt lurt med på noe jeg ikke ønsker. Har ikke noe faktura på mail, og ønsker heller ikke å få dette i posten. 

Lest noen av innleggene her, og håper dette kommer til å ordne seg.. jeg skal ikke betale den fakturaen, men ønsker ikke inkassovarsel eller betalingsanmerkning

Kontakt dem NÅ og si at du trekker samtykket ditt i henhold til avtaleloven § 39. Dette er tidssensitivt.

Si også at du avbestiller tjenesten, da det ikke er tilstrekkelig dokumentet hvilken tjeneste som ytes (i standardvilkårene står det kun at de tilbyr "ulike produkter", og de opplyser ikke hvilket produkt/hvilken produktpakke du er tilbudt, du har dermed ikke fått tilstrekkelig informasjon til å vurdere hva du betaler for), og at det mellom en bedrift og bedriftens markedsføringstjenester må bestå et særskilt tillitsforhold til at markedsføringen utføres på en etisk forsvarlig måte. På bakgrunn av hvordan bedriften presset deg til å inngå avtale foreligger ikke dette tillitsforholdet, og du er bekymret for at dine potensielle kunder vil avstå fra å velge deg som leverandør hvis et kundeforhold til Bedriftsøket blir kjent.

Ikke en garantert vinnersak dersom de skulle gå til retten, men det beste jeg kommer på på så kort varsel.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Som student er det ikke bare bare å ta det til retten. Om jeg skulle tape saken, sitter jeg med kostnadene. Da må jeg heller betale de 2999kr og se på det som en tabbe og lærepenge

Hvis du bestrider kravet straks med en noenlunde holdbar begrunnelse vil det ikke være lovlig å pålegge deg inkassogebyrer og inkassosalærer (da skal kravet straks tas inn for retten). Det du risikerer etter en runde i forliksrådet er inntil 5,5R (2,5R hvis de krever inkassokostnader), dvs. 5638 kr.

Hvis begrunnelsen din for å motsette deg kravet er god kan du ofte kreve å få slippe saksomkostninger etter tvisteloven § 20-3 (3).

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IKKE BETAL! Jeg ble lurt på akkurat samme måte. Jeg ringte lensmannskontoret da jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. De sa med en gang at dette var bare svindel og at jeg ikke skal betale. Mest sannsynlig går det ikke til inkasso i det hele tatt. Han sa jeg kunne sende de en mail å si at eg ikke kom til å betale og at jeg ser frem til å møte dem i forliksrådet. (men det kommer sannsynlig vis ikke til å skje) de sender inkassovarsler for å skremme folk i håp om at de betaler..
Politimannen jeg snakket med sa jeg bare måtte ta det heelt med ro, for de kom ikke til å gå noe lenger med dette uansett, og om de gjør det har de ikke noe å stille opp med, da det de driver med er ren svindel!!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare å bestride. Bedriftsøket er ikke i sammarbeid med noen inkasso selskap.

Bare selgerne som purrer på og få inn regning, for å få utbetalt sin provisjon..

Lover du ikke vil få noen inkasso fra Bedriftsøket.

Tidligere ansatt hos dem, slutten etter 1 mnd når jeg forsto hva de holdt på med.

Skal selv ta de for retten grunnet de lurte meg som ansatt samt kunder!!

Hva? Et firma som har slike stillingsannonser på finn.no har ikke rent mel i posen? Nei, nå har jeg sannelig hørt alt!

Lenke til kommentar

Herre min hatt for en annonse.

I følge proff.no har selskapet 143 ansatte med totate lønnskostnader på kr. 22,1 mill i 2015. Dette gir i snitt kr. 10.500 per ansatt i lønnskostnader per måned. I tillegg har daglig leder i selskapet en årslønn på kr. 730.000.

At dette selskapet har ansatte med månedslønn på kr. 130.000 må være løgn. I så fall tjener vedkommende dobbelt så mye som daglig leder og står for 9% av de totale lønnskostnadene i et selskap med 143 ansatte...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dette selskapet har temmelig høy turnover. Det har vært 143 ansatte i løpet av 2015, men det er ikke det samme som at de har brukt 143 årsverk: Temmelig mange har nok startet, funnet ut at dette ikke var noe for dem og sluttet. Det finnes sikkert ansatte som tjener seks-sifret i enkeltmåneder, og det er godt mulig 30 000 er en standard månedslønn for de (relativt få) som blir værende i firmaet over tid.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det.

Men å annonsere månedslønn på 30-130 tusen kroner er likevel veldig misvisende dersom det er på grunnlag av at en ansatt klarte 130k en gang.

Når man forespeiler månedslønn i forbindelse med jobbtilbud er det vanlig å dele årslønnen i 12.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dette selskapet har temmelig høy turnover. Det har vært 143 ansatte i løpet av 2015, men det er ikke det samme som at de har brukt 143 årsverk: Temmelig mange har nok startet, funnet ut at dette ikke var noe for dem og sluttet. Det finnes sikkert ansatte som tjener seks-sifret i enkeltmåneder, og det er godt mulig 30 000 er en standard månedslønn for de (relativt få) som blir værende i firmaet over tid.

Strengt tatt (rskl § 7-30) er det antall årsverk som skal rapporteres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IKKE BETAL! Jeg ble lurt på akkurat samme måte. Jeg ringte lensmannskontoret da jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. De sa med en gang at dette var bare svindel og at jeg ikke skal betale. Mest sannsynlig går det ikke til inkasso i det hele tatt. Han sa jeg kunne sende de en mail å si at eg ikke kom til å betale og at jeg ser frem til å møte dem i forliksrådet. (men det kommer sannsynlig vis ikke til å skje) de sender inkassovarsler for å skremme folk i håp om at de betaler..

Politimannen jeg snakket med sa jeg bare måtte ta det heelt med ro, for de kom ikke til å gå noe lenger med dette uansett, og om de gjør det har de ikke noe å stille opp med, da det de driver med er ren svindel!!

Har du fått noe videre informasjon om denne saken? Jeg har nylig havnet i samme situasjon, og har bestridt alle nåværende og fremtidige krav av dem. Jeg har ikke mottatt noe faktura eller noe dokumentasjon på avtalevilkårene fra før av heller. Jeg har bedt de sende meg alt de har av dokumentasjon med meg, samt lydopptaket de sier de har av samtalen vår. Men dette svarer de ikke på. Da de ringte meg å sa jeg hadde en faktura jeg aldri hadde betalt skjønte jeg ingenting og sa at jeg ikke var interessert i å være med, de kunne avslutte alt. Da sa han at det ikke gikk, jeg måtte få fakturaen og sånn var det bare. Da sa jeg at jeg vil ha alt sendt til meg for å se hva jeg har inngått. Han jeg snakket med i bedriftsøket hadde nemlig ringt min bror for å få kontakt med meg, min bror ble etter dette, da jeg fortalte han hva som hadde skjedd rimelig irritert da det tydelig er svindel og lureri de holder på med. Han ringte dermed opp denne mannen igjen å sa at på vegne av meg så bestrider jeg kravene og vi snakkes i forliksrådet. Da la han i bedriftsøket bare på, noe han dagen etter på forklarer til meg at det hadde han aldri gjort... For noe tull. Videre i samtalen hvor de overkjører meg med informasjon jeg har null peiling på klarer jeg å nevne noen paragrafer fra avtaleloven. Han jeg pratet med ble helt satt ut da jeg nevnte avtalelovens paragrafer; 

§ 31. Dersom noen har utnyttet en annens uerfarenhet til å oppnå eller betinge fordeler, blir den annen part ikke bundet ved sin viljeserklæring.

OG

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende

Da jeg gjorde dette måtte han sette meg over til en annen mann, som kanskje har mer peiling, aner ikke. Han også overkjørte meg og var sykt urimelig. Jeg sa at jeg ikke har mer å si enn at jeg bestrider saken, han sa at han da skulle notere dette ned. Jeg sa da at det kunne han, jeg har også sendt det på mail så du har det jo der også forklarte jeg. Vi snakkas i forliksrådet sa jeg og da sa han hade og la på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Disse selskapene tar ingenting til forliksrådet. Der hadde de nemlig tapt.

Det er bare å bestride kravet og droppe betaling.

Ja håper virkelig det er det som skjer. Kan ikke fatte at de får fortsette sånn som de holder på. Nå begynner en ny uke, så får vi se hva slags telefoner jeg får da. Bestride kravet skal jeg fortsette med, det er helt klart. 

Endret av Niilo
Lenke til kommentar

Har du fått noe videre informasjon om denne saken? Jeg har nylig havnet i samme situasjon, og har bestridt alle nåværende og fremtidige krav av dem. Jeg har ikke mottatt noe faktura eller noe dokumentasjon på avtalevilkårene fra før av heller. Jeg har bedt de sende meg alt de har av dokumentasjon med meg, samt lydopptaket de sier de har av samtalen vår. Men dette svarer de ikke på. Da de ringte meg å sa jeg hadde en faktura jeg aldri hadde betalt skjønte jeg ingenting og sa at jeg ikke var interessert i å være med, de kunne avslutte alt. Da sa han at det ikke gikk, jeg måtte få fakturaen og sånn var det bare. Da sa jeg at jeg vil ha alt sendt til meg for å se hva jeg har inngått. Han jeg snakket med i bedriftsøket hadde nemlig ringt min bror for å få kontakt med meg, min bror ble etter dette, da jeg fortalte han hva som hadde skjedd rimelig irritert da det tydelig er svindel og lureri de holder på med. Han ringte dermed opp denne mannen igjen å sa at på vegne av meg så bestrider jeg kravene og vi snakkes i forliksrådet. Da la han i bedriftsøket bare på, noe han dagen etter på forklarer til meg at det hadde han aldri gjort... For noe tull. Videre i samtalen hvor de overkjører meg med informasjon jeg har null peiling på klarer jeg å nevne noen paragrafer fra avtaleloven. Han jeg pratet med ble helt satt ut da jeg nevnte avtalelovens paragrafer; 

§ 31. Dersom noen har utnyttet en annens uerfarenhet til å oppnå eller betinge fordeler, blir den annen part ikke bundet ved sin viljeserklæring.

OG

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende

Da jeg gjorde dette måtte han sette meg over til en annen mann, som kanskje har mer peiling, aner ikke. Han også overkjørte meg og var sykt urimelig. Jeg sa at jeg ikke har mer å si enn at jeg bestrider saken, han sa at han da skulle notere dette ned. Jeg sa da at det kunne han, jeg har også sendt det på mail så du har det jo der også forklarte jeg. Vi snakkas i forliksrådet sa jeg og da sa han hade og la på. 

Ca. en mnd. siden jeg fikk faktura nå, jeg kastet den rett i ovnen og tente på. har ikke hørt noe mer fra dem heller. De må gjerne sende meg inkasso men de får ikke en krone til av meg hvertfall.. jeg betalte første faktura jeg fikk på ca 3000 kr.. trodde det var ett eller annet med registrering av ny bedrift eller noe, jeg hadde jo ikke peiling! De fikk det liksom til å virke sånn da jeg snakket med de i telefon at dette var noe som hang sammen med registrering/etablering av bedriften og at det var noe alle nye bedrifter måtte betale. Så fikk jeg en til på nesten 4000 og det var da jeg begynte å stusse. Etter noen raske søk på google fant jeg ganske fort ut at jeg hadde blitt lurt trill rundt. Jeg pleier egentlig å være veldig skeptisk og sier alltid nei til sånn telefonsalg, fordi jeg vet det er mye tull. Men han jeg snakket med la det liksom frem på en måte som at jeg måtte bekrefte opplysningene jeg har oppgitt til folkeregisteret eller noe. Så jeg trodde jo dette var noe jeg måtte gjøre. 

Da jeg fant ut at dette bare var lureri prøvde jeg å ringe til bedriftsøket. ikke noe svar.. satte telefon på høyttaler og lot den ligge å ringe over en time uten noe svar. prøvde flere ganger før jeg ga opp. så sendte jeg mail og der fikk jeg svar, men han jeg snakket med der sa at det ikke var noe han kunne gjøre og når jeg sa at jeg ville si opp denne avtalen så fikk jeg beskjed om at det kunne han ikke gjøre. prøvde å finne ut hvordan jeg kunne si opp avtalen ved å lese alt som sto på nettsiden deres men fant ikke ut noe. 

Jeg tror nok eneste utvei er å bare la vær å betale. De tørr ikke stille opp i forliksrådet likevel.

Lenke til kommentar

OG

Ca. en mnd. siden jeg fikk faktura nå, jeg kastet den rett i ovnen og tente på. har ikke hørt noe mer fra dem heller. De må gjerne sende meg inkasso men de får ikke en krone til av meg hvertfall.. jeg betalte første faktura jeg fikk på ca 3000 kr.. trodde det var ett eller annet med registrering av ny bedrift eller noe, jeg hadde jo ikke peiling! De fikk det liksom til å virke sånn da jeg snakket med de i telefon at dette var noe som hang sammen med registrering/etablering av bedriften og at det var noe alle nye bedrifter måtte betale. Så fikk jeg en til på nesten 4000 og det var da jeg begynte å stusse. Etter noen raske søk på google fant jeg ganske fort ut at jeg hadde blitt lurt trill rundt. Jeg pleier egentlig å være veldig skeptisk og sier alltid nei til sånn telefonsalg, fordi jeg vet det er mye tull. Men han jeg snakket med la det liksom frem på en måte som at jeg måtte bekrefte opplysningene jeg har oppgitt til folkeregisteret eller noe. Så jeg trodde jo dette var noe jeg måtte gjøre. 

Da jeg fant ut at dette bare var lureri prøvde jeg å ringe til bedriftsøket. ikke noe svar.. satte telefon på høyttaler og lot den ligge å ringe over en time uten noe svar. prøvde flere ganger før jeg ga opp. så sendte jeg mail og der fikk jeg svar, men han jeg snakket med der sa at det ikke var noe han kunne gjøre og når jeg sa at jeg ville si opp denne avtalen så fikk jeg beskjed om at det kunne han ikke gjøre. prøvde å finne ut hvordan jeg kunne si opp avtalen ved å lese alt som sto på nettsiden deres men fant ikke ut noe. 

Jeg tror nok eneste utvei er å bare la vær å betale. De tørr ikke stille opp i forliksrådet likevel.

Det var sånn ho dama jeg snakket med også la det frem, ho la det frem som at jeg måtte svare OK for å komme videre og at dette var en nødvendighet og i samarbeid med Brønnøysundregisteret. Jeg har sendt mail til de om at jeg vil ha alt sendt over til meg, men de har enda ikke sendt ett eneste dokument av avtalevilkårene vi har ''inngått'', eller lydopptaket som jeg har bedt om å få. Samtidig som at den fakturaen de mener de har sendt til meg har heller aldri dukket opp. Så der får jeg gjort lite uansett for å si det sånn. Men han jeg har snakket med senere sa det samme til meg om at denne avtalen ikke funker å si opp, så han sa jeg bare måtte betale. Men som sagt, verken hørt noe siden fredag og heller ikke noen faktura å se. De vet vel at de ikke har så mye å stille med i ett forliksråd, så er vel bare å droppe betaling. Men hadde vært fint å bare fått en beskjed om at alt dette var avsluttet og slettet. 

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at når folk virker veldig interessert i å hjelpe deg sånn ut av det blå (les: rett etter man har startet foretak), så er det noen ugler i mosen. Det er rett og slett sunn fornuft. Ingen i hele verden, selv ikke Jesus, eller Buddah ville ringt deg for å hjelpe deg uten å tjene noen penger på det.

Tror folk bare trenger å få plantet beina på jorden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...