Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Bytte komfyr og platetopp


Anbefalte innlegg

Vi har en ca 17 år gammel komfyr m/platetopp fra Gorenje innfelt i benkeplate, men det ene hengselet på døra knakk plutselig. Vi kan fortsatt bruke komfyren, men vi må lirke litt. Derfor tenkte jeg å se på muligheter for å bytte den ut med noe nytt. En løsning for begge deler fra IKEA høres fint ut, men spørsmålet er hvordan jeg får det til med strøm.

 

I dag er det lagt opp en stikk til komfyren på 25A PN 2x4. I tillegg finnes det en stikk til oppvaskmaskinen på 16A PN 2x2.5 og en stikk til lys på 16A 2x2.5. Stikken til lys driver dessuten kjøleskap/frys, mikrobølgeovn, Nespressomaskin, melkesteamer, kaffetrakter, vannkoker, brødrister og eggkoker.

 

Det finnes med andre ord ingen dedikert kurs for platetopp. Hva kan jeg gjøre for å slippe å punge ut for ny kurs som igjen gjør at jeg må kjøpe komfyrvakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig. Men vil en sånn løsning være tilstrekkelig? Jeg ser det står 25A på platetoppene på IKEA. Glemte å nevne det, men vi tenkte på induksjonstopp og komfyr med pyrolyse.

 

Ellers er det 40 cm til høyre for dagens komfyr et gitter under kjøleskapet. Kunne man lagt Problemløseren bak dette? Ville det vært tilgjengelig nok for tilsyn og betjening? Er det noe krav på dette, eller er det bare for egen del at jeg må kunne slå på igjen sikringen hvis den går?

Lenke til kommentar

Hva som er tilstrekkelig kommer an på ditt forbruk. Platetoppens strømtrekk oppgir vel maksimal strømtrekk mulig, altså dersom alle plater står på maks samtidig, noe som i praksis ikke forekommer. Induksjon og pyrolyse er ikke så nøye, er ganske enkel matematikk i bunnen her, altså utstyrets strømtrekk. Personlig har jeg 25A hovedsikring hjemme per nå, og for mitt forbruk går det helt greit.

 

Så jeg må nesten spørre tilbake, hvor mange plater skal du ha på maks samtidig og skal disse kjøre samtidig som stekeovnen på maks? Slik du legger det frem så har du egentlig ikke så mange alternativer. Kunne kanskje brukt en av de andre kursene, men samme spørsmål oppstår; hvor mye skal stå på samtidig på den aktuelle kursen.

 

Det optimale med tanke på plassering vil jeg si er å plassere den i naboskapet med store nok hull boret slik at man får støpselene uhindret inn og ut av skapet. Under kjøleskap ville jeg ikke hatt det med tanke på større mulighet for fukt og i praksis ingen mulighet til å feste det opp. Er litt usikker på utformingen på denne problemløseren da jeg ikke har montert en selv, om den er bygget i en skjøteledningsformat eller om den må monteres som fast installasjon. Dersom den må fast tilkobles må du ha tak i elektriker uansett, og da kan han/hun ta stilling til det med hensiktsmessig plassering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Der jeg bodde tidligere var det elektriske anlegget fra 50-tallet. Jeg valgte en vanlig stekovn uten pyrolyse som dro ett par tusen watt, sånn cirka. Jeg valgte induksjonstopp fra Ikea som går på vanlig 20 amp sikring sammen med oppvaskmaskinen, og koblet stekovnen til en vanlig 10 amp kurs.  Dette fungerte smertefritt men passet på at jeg aldri vasket opp samtidig som jeg laget mat.

 

Det virket som om platetoppen justerte seg ned når den merket max belastning, men dette vet jeg egentlig ikke sikkert. Sikringen gikk iallefall aldri, men sjelden jeg har alle platene på full guffe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Med et elektrisk anlegg fra 50-tallet hadde du da trolig skrusikringer, med mindre det var renovert sikringsskap. Skrusikringer gir uslåelig driftsikkerhet, på bekostning av brann- og personsikkerhet.

Ja, skrusikringer - vil ikke ha noe annet.

 

Husker jeg forsøkte å få sikringen til induksjonstoppen til å gå ved å sette platene på fullt men lyktes ikke. Testet bare ett par minutter vel og merke.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som er "problemet" med skrusikringer i forhold til brann- og personsikkerhet. De ryker ikke ved feil like kjapt og pålitelig som moderne kombiautomater. Et par minutter er ingenting. Selv nye kombiautomater er laget for å kunne overbelastes en del i inntil en time uten å ryke.

 

Men, dette blir litt off topic egentlig, beklager det ovenfor TS.

Lenke til kommentar

Hva som er tilstrekkelig kommer an på ditt forbruk. Platetoppens strømtrekk oppgir vel maksimal strømtrekk mulig, altså dersom alle plater står på maks samtidig, noe som i praksis ikke forekommer. Induksjon og pyrolyse er ikke så nøye, er ganske enkel matematikk i bunnen her, altså utstyrets strømtrekk. Personlig har jeg 25A hovedsikring hjemme per nå, og for mitt forbruk går det helt greit.

 

Så jeg må nesten spørre tilbake, hvor mange plater skal du ha på maks samtidig og skal disse kjøre samtidig som stekeovnen på maks? Slik du legger det frem så har du egentlig ikke så mange alternativer. Kunne kanskje brukt en av de andre kursene, men samme spørsmål oppstår; hvor mye skal stå på samtidig på den aktuelle kursen.

 

Det optimale med tanke på plassering vil jeg si er å plassere den i naboskapet med store nok hull boret slik at man får støpselene uhindret inn og ut av skapet. Under kjøleskap ville jeg ikke hatt det med tanke på større mulighet for fukt og i praksis ingen mulighet til å feste det opp. Er litt usikker på utformingen på denne problemløseren da jeg ikke har montert en selv, om den er bygget i en skjøteledningsformat eller om den må monteres som fast installasjon. Dersom den må fast tilkobles må du ha tak i elektriker uansett, og da kan han/hun ta stilling til det med hensiktsmessig plassering.

 

Jeg vil tro at et relativt vanlig 'maks scenario' er 225 grader ovn og maks styrke på to plater. Ellers kan det i teorien forekomme poteter i ovnen på 225 grader, én plate til biff, én plate til grønnsaker og én plate til saus. Men alle vil jo neppe være maks samtidig.

Lenke til kommentar

Ledningen på IKEA-komfyrer er 1,5 m, men jeg tror det er omtrent til 3 meter til stikket til oppvaskmaskinen.

 

Tror dere det går å bruke både oppvaskmaskin og stekeovn på 225 grader samtidig i så fall?

Lenke til kommentar

Eneste måten å finne ut på er å prøve. En oppvaskmaskin har vel noe varierende strømtrekk, akkurat som en vaskemaskin. Den trekker jo mest strøm når den varmer opp vannet og slikt vil jeg tro. En stekeovn vil jo også ha varierende strømtrekk da termostaten slår den inn/ut når den har nådd riktig temperatur. Så det går litt på tilfeldigheter, men tror ikke det blir store problemet å kjøre de samtidig.

Lenke til kommentar

Peiling på hva det eventuelt vil koste å trekke en ny 16 A kurs til stekeovnen? Avstand fra sikringsskap til ovn er kanskje 5 meter i luftlinje hvis det har noe å si. Jeg tenkte man i så fall også måtte kjøpe komfyrvakt, men det må jeg vel ikke hvis jeg bare bruker eksisterende 25 A til platetoppen?

Lenke til kommentar

Komfyrvakten er til platetoppen i så fall, og det kravet har ikke tilbakevirkende kraft. Altså, dersom man ikke gjør noe på den kursen så utløser ikke det nye krav. Vanskelig å si hvor mye det vil koste uten å se på forholdene. Men elektriker er dyrt, og det kommer vel fort på minst 3-4000 kr dersom ny sikring må inn og arbeid med å trekke kursen bort. Ring et lokalt elektrikerfirma og be om en befaring og pris på jobben, så er det noe du kan forholde deg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...