Malvado Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Uansett så har jo også trådstarter noe å gå på : Trafikkreglene §14, 1. ledd: "Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt." 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 I tillegg til at en som tuter vilt må jo være forberedt på at bilen foran stopper? (At det kom som en overraskelse for ham er jo ganske utrolig i seg selv) I hans 'tute-vokabular' betydde det sikkert 'få rævva i gir', men for de fleste betyr det fare: stopp! 4 Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 Mye synsing her nå. Jeg setter pris på engasjementet deres :-), men grunnen til at jeg startet denne tråden var at jeg har hatt førerkort i snart 25 år, og har aldri vært borti noe lignende. Har heller aldri blitt anmeldt tidligere, så derfor lurte jeg på hvordan gangen er i slike saker, og hva som ev. vil skje fremover. Har jeg f.eks krav på å få lese anmeldelsen mot meg før jeg forklarer meg? Er det andre ting som jeg bør være forberedt på når jeg kommer for å avlegge forklaring? For øvrig kan jeg opplyse om, for de som lurer, at det er 50-sone på stedet, sammenstøtet skjedde ca 50-60 meter etter krysset (noe vi skisserte på tegningen i skademeldingen som begge signerte på), det var ingen bremsespor som tydelig var etter noen av oss (men begge bilene har ABS så jeg vet ikke om det er mulig å lage bremsespor da?), og jeg hadde vel kommet opp i kanskje 40 km/t før jeg bremset opp, og da hadde tutingen pågått nesten konstant siden vi kjørte ut i krysset. Det var heller ikke snakk om store skadene på min bil (taksert til 18.000), så jeg kunne bare kjøre videre, men på motpartens var det litt verre siden jeg har hengerfeste, så han måtte bestille berging. Og bare så det er sagt; det er overhodet ikke aktuelt for meg å fabrikkere eller konstruere noen opplysninger når jeg skal avlegge forklaring, jeg skal bare legge fram saken slik jeg husker den fra min side. Det har jo gått en stund siden det skjedde, og jeg anså hele greia som en kurant forsikringssak, så jeg tenkte ikke på å memorere alle små detaljer. Er forberedt på at motparten har en litt annen vinkling på saken enn meg, men uansett er jo alt veldig subjektivt unntatt det som kan legges fram som klare fakta. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Bare å fortelle/forklare slik du opplevde dette. Du bør også tenke på om du skal anmelde vedkommende for prinsippets skyld! Ja, den blir nok henlagt, men vedkommende har fått på seg anmeldelse! Jeg hadde hvertfall gjort dette! Evnt hva som kommer frem på hva han har anmeldt for osv, så ville jeg kanskje tatt en samtale med en advokat om videre gange i anmeldelse og søksmål. Men dette er jo helt opp til deg og hva som står i anmeldelsen! Dette er prinsipp sak til tusen. (min mening) Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 .. og jeg hadde vel kommet opp i kanskje 40 km/t før jeg bremset opp, og da hadde tutingen pågått nesten konstant siden vi kjørte ut i krysset. Jeg er bare litt nysgjerrig på hendelsesforløpet. Skjedde det ingenting i forkant av krysset? Dere må vel ha diskutert skyldspørsmålet når dere skrev skademelding...tok vedkommende ingen selvkritikk ved hans aktive bruk av tuta og var eneste begrunnelse at du akselererte for sent? Jeg synes dette høres ut som en mentalt forstyrret person, var det ditt inntrykk også? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Hvorfor bremse for at man tror det er noe feil, når tuting startet når man sto stille - kan være et argument for motparten? Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Hvor står det at den startet når de stod stille? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1726325&p=23284681 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Hvorfor bremse for at man tror det er noe feil, når tuting startet når man sto stille - kan være et argument for motparten? Det er vel ganske åpenbart? Trådstarter ventet på en luke, bakenforliggende signaliserte (antakelig -trådstarter formodet i alle fall det) "få ræva i gir og kjør", trådstarter kjørte -og her kunne historien sluttet, men motparten fortsatte altså å tute, som naturlig nok antyder at meningen med tutingen faktisk var noe annet. 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. juni 2016 Del Skrevet 6. juni 2016 Hvor står det at den startet når de stod stille? I åpningsinnlegget...: "Motparten kom opp bak meg og begynte å tute mens jeg sto stille og ventet, og da jeg fant en luke og kjørte ut fulgte han på og fortsatte tutingen." Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hvis situasjonen forløp sånn som du beskreiv så har du ikke så mye å frykte ville jeg mene. Om det skulle bli ord mot ord og han skulle påstå noe annet så tenk litt på hvor det skjedde. Rett etter et kryss i ei lav-fartsgrense-sone. Det skal helt spesielle omstendigheter til for at du skal få noe skyld her, siden motparten tydelig har liggi og sleika fangeren din og klarte ikke stoppe i tide. 1 Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 Vi får se hva som skjer. Var og avla forklaring i dag, helt kurant sesjon hvor jeg beskrev hele hendelsesforløpet slik jeg opplevde det og slik jeg også har beskrevet i denne tråden. Fikk ikke vite nøyaktig hva motparten hadde sagt eller skrevet, kun at han anmeldte meg fordi han mente jeg hadde skylden fordi jeg med vilje hadde forårsaket uhellet ved å bråbremse. Fikk noen få tilleggsspørsmål underveis i forklaringen som helt klart var basert på motpartens forklaring, men disse var helt greie å svare på. Fikk til slutt spørsmål om jeg erkjente straffeskyld for å med vilje ha forårsaket sammenstøtet, og det nektet jeg selvfølgelig for da det i mine øyne var et hendelig uhell grunnet en misforståelse mellom partene. Sa også at motparten kanskje burde passe seg litt for å kaste stein i glasshus da han bevisst brøt veitrafikkloven ved å bruke hornet ulovlig, men gidder ikke legge inn en anmeldelse på det, det får være måte på smålighet. Nå blir papirene sendt inn til behandling, og så får jeg forhåpentligvis svar innen 3-4 uker. 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hva slags dialog har du hatt med forsikringsselskap? Vil de vektlegge utfallet an anmeldelsen når de skal avgjøre skyldspørsmålet? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Håper du holder oss oppdatert Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 Hva slags dialog har du hatt med forsikringsselskap? Vil de vektlegge utfallet an anmeldelsen når de skal avgjøre skyldspørsmålet? Har ikke hatt noen dialog med forsikringsselskapet overhodet, annet enn den første tilbakemeldingen etter at de mottok skadeskjemaet og anslo at motparten ville få ansvaret. Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 Håper du holder oss oppdatert Skal selvfølgelig oppdatere denne tråden når jeg vet hvordan det ender, ut fra innleggene er det visst mange som er interessert :-) 6 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Jajajjaaa ekstremt gøy å se hvordan det ender! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Saken blir nok Henlagt på bevisets stilling enn at du bor i en veldig liten kommune hvor de har lite å gjøre. Personlig ville jeg anmeldt vedkommende pga prinsippet i og med at han anmeldte deg, men dette er nå min mening Venter spent på hva som skjer videre i saken din Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Personlig ville jeg anmeldt vedkommende pga prinsippet i og med at han anmeldte deg, men dette er nå min mening Men anmelde hvorfor og på hvilket grunnlag? Det er jo ikke straffbart å anmelde noen, det er en rett alle har! Deretter er det opp til politiet å vurdere om det finnes et straffbart forhold. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå