Rævkjørt Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 For noen uker siden ble jeg påkjørt bakfra etter å ha bremset ned og stoppet. Motparten lå bak meg og brukte lydhornet sitt intenst, jeg trodde det var noe alvorlig galt og stoppet kanskje litt uventet brått, da kjørte han inn i meg. Vi kjeftet litt så klart da vi gikk ut av bilene, men roet oss etter hvert og fylte ut skademelding sammen, før vi tok hverandre i hånden og jeg kjørte videre. Det var snakk om mindre skader (taksert til 18.000 på min bil, bakre støtfanger og hengerfeste, hans skade kostet nok endel mer pga hengerfestet mitt) og ingen personskader, og jeg tok det som en ren forsikringssak hvorpå også selskapet mitt anslo ansvaret hos motparten. Inntil jeg fikk telefon fra lensmannskontoret her om dagen, med beskjed om at motparten hadde lagt inn en anmeldelse på meg, og jeg måtte inn og avlegge forklaring uten noe info om hvorfor... OK, hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Populært innlegg nightowl Skrevet 2. juni 2016 Populært innlegg Del Skrevet 2. juni 2016 Forteller sannheten. 11 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Møt opp, si at han kjørte på deg, vent på avgjørelse fra forsikringsselskapet? Med mindre det skjedde noe særdeles uvanlig som vedkommende har filmet med dashcam, så skal det hardt gjøres at du får skylda. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Fortell sannheten og vis til skademelding og kontakten med ditt forsikringsselskap. Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Ja, selvfølgelig, men hele greia er jo bare helt bak mål. Han sa han skulle ta saken videre, og jeg tenkte kanskje han ville prøve å få til skylddeling pga forsikringen, men å anmelde det var overhodet ikke i tankene mine. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Bruk pengene du får til dashcams 6 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) For meg høres det ut som skremmepropaganda fra motpart... og kanskje litt rar reaksjon fra politi også. Endret 2. juni 2016 av Nasciboy 5 Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Jeg skal selvfølgelig møte opp hos politiet og avlegge min forklaring og legge frem min versjon av hendelsen, men det er jo uansett litt skremmende å få beskjed om at man har en anmeldelse på seg. Jeg kan selvfølgelig også legge inn en motanmeldelse mot motparten, og påstå at han har brutt veitrafikkloven, holdt for liten avstand osv., men det blir bare for dumt i mine øyne... 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Jeg skal selvfølgelig møte opp hos politiet og avlegge min forklaring og legge frem min versjon av hendelsen, men det er jo uansett litt skremmende å få beskjed om at man har en anmeldelse på seg. Jeg kan selvfølgelig også legge inn en motanmeldelse mot motparten, og påstå at han har brutt veitrafikkloven, holdt for liten avstand osv., men det blir bare for dumt i mine øyne... Ut fra omstendighetene og at forklaringen din her er rett så hadde jeg hørt med politi hva de mener om det... 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Når han kjører på deg, så er det han feil i 99.999% av tilfeller. Han må tilpasse farta si slik, at han greier å stoppe om det kommer en hinder i veien (eller om du skulle stoppe). Det har ikke han gjort, så han som bryter loven.Grunnen til at du bremsa kan bli avgjørande. Er du litt smart, så sier du at han tutta så mye, du ble redd og stresset, du trudde noe var alvorlig galt og ønsket å stoppe raskest mulig. Du kan også si at katta hoppa ut i veien, fungerer like bra.Så kan du alltids gå med motanmeldelse, så skal ikke du se bort i fra at han mister førerkortet pga det. Kjøre på noen bakfra er relativt alvorlig sak.At politiet kaller deg til avhør/avgi forklaring kan vare 2 ting.1. Han har kontakter i politiet og prøver å bruke de for å få peng ut av deg (anmeldelse, saken går i konfliktrådet, han prøver å legge skylda på deg og få peng av deg). 2. Gud vet hva han sa til politiet? Kanskje at du rygga på han? Så politiet vil rett og slett høre din side av historien.Men som sagt, det er hans feil. Jeg syns du bør anmelde han. En som ligger rett opp i ræva, tutter, kjører på deg - har ingenting på veien å gjøre. Fint om han må ta buss i 1 års tid. 1 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Bare av ren nyskjerrighet, hvorfor drev han å tuta så fælt? (Han drev å tuta FØR du bremsa ikke sant? Det var derfor du bremsa ned?) Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Hele situasjonen begynte ved et kryss hvor jeg hadde vikeplikt og sto stille og ventet på en luke. Motparten kom opp bak meg og begynte å tute mens jeg sto stille og ventet, og da jeg fant en luke og kjørte ut fulgte han på og fortsatte tutingen. Det var jo derfor jeg bremset opp og stoppet såpass fort, jeg trodde det var noe galt. Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Høres ut som motparten er idiot her ja. Man skal jo ikke bruke hornet med mindre det er strengt nødvendig for å forhindre en eventuell ulykke. Høres jo derimot ut som han forårsaket en! 3 Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Aner ikke hva som evt vil skje, jeg får bare møte opp og avlegge min forklaring som de ønsker, så får vi se. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Passende nick Forøvrig så bør du tenke deg godt om før du skal forklare deg, tror ikke jeg ville beskrevet situasjonen med at du stoppet kanskje litt uventet brått, høres litt ut som et tilfelle av road rage. Forøvrig, fikk du noe forklaring fra vedkommende hvorfor hans aktive bruk av lydhorn? Endret 2. juni 2016 av Bond007 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Ett fett hvor "brått" du stoppa vel, man skal avpasse avstand slik at man til enhver tid skal klare å stoppe uten å treffe bilen foran. 6 Lenke til kommentar
Rævkjørt Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Tutingen skulle visstnok være beskjed om at jeg var for treig og måtte få opp farta ifølge motparten. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Forøvrig så bør du tenke deg godt om før du skal forklare deg, tror ikke jeg ville beskrevet situasjonen med at du stoppet kanskje litt uventet brått, høres litt ut som et tilfelle av road rage. Forholdsvis dårlig forslag. Starter han først å lyve eller "pynte på sannheten", er det fryktelig lett å røpe seg. Da er plutselig troverdigheten lik null. Sannheten kommer man alltid lengst med. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Virker som om motparten ikke helt har blodomløp i hele hjernen, så lenge situasjonen er slik du forklarer den. Enig i at du skal fortelle hva som skjedde, men også hvorfor du stoppet. Er knekkende likegyldig om hvor fort du stoppet, da som folk har skrevet tidligere: Det er den som ligger bak sitt ansvar å holde stor nok avstand. Så ser ikke noe poeng ut av å nevne noe om hvordan du stoppet. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Du kan slappe helt av! Uansett hvorfor du bråbremset er det fører bak som har skylden for evt. påkjørsel. Man skal alltid holde stor nok avstand til at man klarer å stoppe selv om (rent hypotetisk) hjulene på bilen foran plutselig skulle låse seg p.g.a. teknisk feil. Ikke "mot-anmeld", ikke stress, vær dønn ærlig. Det holder i massevis i denne saken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå