Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktskarakter samfunnsfag (Grunnskolen)

Anbefalte innlegg

Fikk vite standpunktskarakterene mine i dag og jeg er fornøyd med det meste. Likevell føler jeg at jeg fortjener en 6er i samfunnsfag, selv om jeg fikk 5er som karakter.

I løpet av det siste halvåret har jeg fått en 6er på en stor fordypningsoppgave og en 6er på en vanlig kapitellprøve. (Dette er de karakterene jeg kan huske, det kan være prøver jeg har glemt...)

Læreren min har tidligere begrunnet karakterene mine med at jeg har vært for lite aktiv muntlig i timene og i diskusjonene. Jeg har lest at muntlig aktivitet ikke skal ha noe å si, stemmer dette?

Tidligere har jeg fått en 6er og fem 5ere på karakterkortet, har de tidligere karakterene noe å si når man setter standpunktskarakteren eller er det bare det siste halvåret?

Er det verdt å klage på karakteren og er sannsynligheten høy for at karakteren kan gå opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele året teller, men ikke hva du fikk tidligere trinn. Muntlig aktivitet teller kun positivt, det vil si i ditt tilfelle så kunne du kanskje blitt vippet opp til 6 hvis du hadde vært mer aktiv i timen. 

Vil det si at det jeg har lest om at muntlig aktivitet ikke skal ha noe å si på karakteren ikke er sant?

Lenke til kommentar

Hele året teller, men ikke hva du fikk tidligere trinn. Muntlig aktivitet teller kun positivt, det vil si i ditt tilfelle så kunne du kanskje blitt vippet opp til 6 hvis du hadde vært mer aktiv i timen. 

Vil det si at det jeg har lest om at muntlig aktivitet ikke skal ha noe å si på karakteren ikke er sant?

De fleste lærere vektlegger muntlig aktivitet i timen. Det at du har lest det en plass, tror jeg ikke har så mye å si. Til slutt er det uansett læreren din som bestemmer standpunkt. Du kan jo snakke med vedkommende og vise til at du selv føler du har bidratt muntlig og at du er åpen for en ekstra prøve for å bevise at du fortjener 6 i standpunkt.

Lenke til kommentar

H*n kunne ikke trukket deg ned til en firer nei, om du har ligget stabilt over fem hele veien. Samtidig kan h*n velge å ikke gi deg sekser, dersom du er i en vippesituasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...