Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor lang tid bruker en snekker på følgende (MDF-panel,listverk)

Anbefalte innlegg

Ja, det som var i bunn og grunn poenget her var at 96 enkelttimer er helt ufattelig mye. Det er mye småting du nevner som er vanskelig å ta seriøst mht. at de må "hente isolasjonskniv i bilen", riktignok kunne du ikke vite at biloppstillingsplassen er ved sidenav huset, men det er vel også et redskap en snekker med noe oppegående hjernebark tar med sammen med isolasjonen.

Rommet var forsåvidt tomt når jeg ikke hadde flyttet hit enda, og var oppstillingsplass til verktøy og sag rett på utsiden av døra i samme etg.

Det er sikkert mange småting folk ikke tenker på, men om selve arbeidet tar etter min og andres mening her inne rundt 2 arbeidsdager for 2 mann, så er det RIMELIG mange timer til overs. Kan si det sånn at jeg hadde regnet med 30-40 enkelttimer før jobben startet (siden de sa at rommet var ferdig på 2 dager, før de startet jobben) noe det forsåvidt ikke var før det var gått 2 uker. Hadde i nøden sagt at 50 timer var greit, men når de slår i bordet med 96... Da vet man at man har havnet i gråsteinsbunka blandt håndverkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye småting du nevner som er vanskelig å ta seriøst mht. at de må "hente isolasjonskniv i bilen", riktignok kunne du ikke vite at biloppstillingsplassen er ved sidenav huset, men det er vel også et redskap en snekker med noe oppegående hjernebark tar med sammen med isolasjonen.

Rommet var forsåvidt tomt når jeg ikke hadde flyttet hit enda, og var oppstillingsplass til verktøy og sag rett på utsiden av døra i samme etg.

For alt jeg vet, kan ditt anslag på timeforbruk være riktig. :) Men mitt poeng, er at du (og de fleste byggherrer/Tiltakshavere) ikke ser helheten og tar med alle timer som er brukt inkludert kjøring, transpost, sjauing, o.l. og som et firma rettmessig har krav på å få betalt for. Og dermed forstår dere ikke tidbruket.

Nei jeg viste ikke at det var en oppstillingsplass rett på utsiden, da du ikke har nevnt noe om de lokale forholdene på byggeplassen. Du har heller ikke nevnt noe om det er flere etasjer, som det må sjaues opp, eller om oppstillingsplass og rommet det skal jobbes i er på samme plan. Har opplevd at lagerplass er både 50 til 100 m fra bygget og i et par tilfeller 25 - 35 trappetrinn, for åkomme opp til bygget. Og at bygget er på flere etasjer. Mye som kan ta tid. (For øvrig noe usikker på ditt 2. avsnitt, mulig jeg missforstår litt. Uten at det har vesenlig betydning).

Ja det med isolasjonskniven er kanskje en bagatell og tar kanskje 5 min. å hente. Men, "mange bekker små", får timene til å gå. :) Hvis det er trangt å gå med en isolasjonspakke, ville ikke jeg bært både den pakken og isolasjonskniven samtidig, selv om det er teoretisk mulig. Men poenget her - er ikke de minuttene for den ene tingen, men alt du IKKE tenker på, eller ønsker å nevne.

For rask tilpassning, skjæring, m.m., er det raskest på ha sag montert i et tilstøtene rom (eks. stue), til der en skal jobbe. Det er også utganspunktet når en kalkulerer et arbeid. (Som om det var et nygygg). Og så legger en til "dagtid", som sjauing/transport. Bakdelen er at det normalt må påregnes vas etterpå, men det er et vurderingsspørsmål.

Du er også vag, når det gjelder rommet. Var det tomt, eller ikke? Det har med fremkommelighet å gjøre, det er mye raskere å jobbe i et rom som er uten møbler og andre ting, som en må ta hensyn til.

Jeg skal kommentere en ting, angående en spesifikk arbeidsoppgave. Det er montering av vanlige inv. dører, med utforing på en side og girikter (lister) på begge sider. Hvis alle materialer er i huset (få meter fra rommet), beregnes gjerne 4 timer, pr dør. (Samme med vindu, hvis tilgjengeligheten er lett). Riving av gammel dør, listverk og foringer, samt transport kommer i tilegg. Samme med eventuelle tilpassninger av døråpning i vegg. Så uten sjauing og annet tileggsarbeid (bl.a. det som er nevnt over) blir tidsforbruket på dørene dine ca.: 4 stk. x 4 timer = 16 timer. Men under gunstige "forhold" (både vegg og enkel justering av MDF-foring)kan tiden reduseres. Detter er kun ment som et eksempel, uten at jeg kjenner forholdene.

Men jeg har gitt deg tips om hva du bør gjøre, så jeg anbefaler at du følger rådet. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Skrev i posten over at rommet var tomt, men kom kanskje ikke godt nok frem. Men takk for tips. 

Det var i 1etg. utgangsdøra er 1 meter unna rommet, god plass til sagmaskin på utsiden, lageret hadde de i gangen som var tom og disponibel, null trapper, en dørstokk og 1 meter med gang var alt som skilte dem fra samtlige ting de hadde med. :)

Men takk for grundig svar, 4 timer per. dør jeg er usikker på altså, men kan godt stemme. Nå skal det sies at alle dørene er på samme plan og like store, så mål burde være kjapt unnagjort. Jeg tror om JEG hadde vært snekker ville jeg tippet alene rundt 8 timer for alle, men nå er jeg ikke snekker så det er derfor jeg spør noen med litt mer peiling her inne :) 

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Syke satan... Her er det skrevet med gaffel..

Jeg er selv veldig handymann men ikke snekker.

Meg og kjerringa gjorde dette i en tom stue på 48 m2 i fjor.

Vi har mye vinduer så ble endel saging men vi satt opp alt og jeg listet stuen som er 4 x størrelsen på ditt rom på 2 dager.

Å skifte en innerdør med karm tar maks en time.

Jeg har hatt en kompis nå nettopp til å gjøre en jobb for meg.

Han jobbet daglig for meg fra 09-14 inkl lørdager i 2.5 uker. Da var jeg med på en del av tingene selv men han jobbet mye alene.

Da rev vi nesten alle vegger i 2 etasjen min, endret planløsning og bygde 4 nye rom - rev alt ned til skallet og satt opp nytt reisverk. Isolerte alt, inn med 5 nye dører med karm, 70 gipsplater og sparkling pluss maling av alt med listefrie overganger. I tillegg så monterte han nytt gulv, listet alt på gulv og rundt dører.

Dette tok 17-18 dager med jobb 6 timer per dag 6 dager i uken.

Tilogmed om vi tar i og sier det tok 21 dager så ender vi opp på 126 timer for 1 mann.

Nå er dette en kompis og han har svært høy arbeidsmoral så jobber seg blå og står på når han gjør noe men likevel så er det hinsides drøy timebruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...