Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor lang tid bruker en snekker på følgende (MDF-panel,listverk)

Anbefalte innlegg

Har hatt noen snekkere som mener de har brukt 96 timer (48 timer per person) i huset. De har:

-Byttet 4 innedører (Også byttet karm)

-MDF-panel på rom 3x4 meter.

-Listet 4 dører og rommet på 3x4 meter.

Hvor lang tid BURDE dette tatt?

Endret av Paulex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ikke noen snekker og vet ikke hvor lang tid det tar å gjøre slik, men 2 mann i 48 timer hørest helt feil ut. Nå får jeg gleden av å prøve å overbevise arbeidslederen deres at de neppe har brukt mer enn halvparten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Til og med halvparten høres mye ut, men igjen, det kommer an på rommets utforming, er det mye skjæring etc. men et firkantet rom på 3x4m med en dør og et vindu skulle jeg nok som høyst amatør greid alene på 5-6t gitt at alt var klart når jeg begynte.

Lenke til kommentar

Handling foregikk 900 meter unna huset, så det er på mange måter irrellevant. Koster 139 per plate og de brukte 12 eller 15 tror jeg. Rommet er helt firkantet med kun 1 vindu og 1 dør, ingen skjevheter.

Det som nå blir problemet er at jeg som enkeltperson har lite å stille opp med mot noen som sier det motsatte. Noen som har noen tips der? Det er for meg en 15 timers jobb for 2 mann, 30 enkelttimer, og da tror jeg ikke jeg tar i.

Lenke til kommentar

Hvis det stemmer som du sier at det ikke var noen skjevheter, er dette voldsomt mange timer ja. Ble det lektet ut for panelet? Var det mye tilpasning rundt innedørene som måtte gjøres?

Ble det gitt noe anslag før de startet? Har du kontroll på når de kom og når de gikk?

Lenke til kommentar

Jeg bodde ikke i huset siden det var arbeid som pågikk og jeg leide ett hus "i mellom hussalg og kjøp", det ble ikke gitt noe anslag siden jeg så på dette som en kjapp og RIMLIG basic oppgave enhver kar med en fot innenfor tømmerfaget kan gjøre på ett blunk. Når de da slår 96 enkelt-timer i bordet er det lite jeg kan gjøre?

Det var ingen skjevheter, det var gipsvegger som var slått ned hvor man så rett inn på bjelkene, ferdig isolert på 3 av 4 vegger. Isolasjon på siste delen har jeg regnet ut at koster 299 hvorav arbeidet kan neppe ha tatt mer enn 20 minutter iom. at det er kun 3/4 av en 3 meters vegg som var klar til å gnu inn isola.

Lenke til kommentar

Har hatt noen snekkere som mener de har brukt 96 timer (48 timer per person) i huset. De har:

-Byttet 4 innedører (Også byttet karm)

-MDF-panel på rom 3x4 meter.

-Listet 4 dører og rommet på 3x4 meter.

Hvor lang tid BURDE dette tatt?

Jeg gjør selv en del på min leilighet og er treeeeeg... timene jeg oppgir her er overdrevet.

Bytte 4 dører med listing, 2 dører per person per dag, altså 1 dag på 2 personer bør være mer enn nok.

MDF panel 12 meter er ca 20 plater med tilpasning og utskjæring, noen plater går kjapt men andre må tilpasses litt mer. Dette skal 2 personer klare på en dag, altså 15 timer.

Liste gulv og tak på 3x4 meter rom, det burde de egentlig klare med tiden de har til overs fra det andre arbeidet.

Totalt burde 2 personer ha god tid på dette på 2 dager, altså 30 timer.... goooood tid.

Lenke til kommentar

Okei, det er supert å høre at jeg ikke er helt på kjøret når jeg syntes dette var en vannvittig sum timer nedlagt. For samme prisen kunne jeg kjøpt verktøy og gjort jobben selv, mens jeg satt igjen med et fullt verksted.

Når snekkere kjøper inn varer så går jeg utifra at jeg har krav på kvitteringer fra forhandler samt. timelister de påstår at de har arbeidet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ja, ta dette opp med forbruker rådet, for du er på god vei til å bli svindlet! De hadde ikke greid å bruke 90 timer engang om de brukte en time per del! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er omtrent dobbelt så mye som jeg ville akseptert.

En dag til handling og dørarbeid.

En dag til rommet.

Selv har jeg hatt en håndverker som har gjort omtrent det samme. Og han ville maks ha brukt to dager på dette. Det er klart at fastpris er en motivasjon til å jobbe raskere - så aldri få arbeidet gjort på timebasis.

Man kan kjøpe ferdigmalte lister som passer til dørene, slik at man slipper kapping og maling. Dette sparer man jo ganske mye tid på, så endel slike ting spiller inn her.

Lenke til kommentar

Ganske vanskelig å stipulere dette, uten å ha vært på stedet, samt vite hva det EGENLIG er brukt timer på. Og du unnerslår bevisst, eller ubevist en del her. Sted og arbeidsforhold har også betydning.

Høres ut til at timeantallet er for høyt, men ei spessifisert Timeliste ville forklart mer.

Lenke til kommentar

Handling foregikk 900 meter unna huset, så det er på mange måter irrellevant.

Det som nå blir problemet er at jeg som enkeltperson har lite å stille opp med mot noen som sier det motsatte. Noen som har noen tips der?

Er det irrelevant, at byggevaren lå 900 meter fra din bolig? Skal de ikke beregne kjøretid til byggevaren, vente på betjening, så opplasting og kjøring tilbake og avlessing og sjauing? Din andre setning er så ufullstendig, at jeg vet ikke hva den betyr. Vær litt mer pressis. :)

Du har mulighet til å kontrollere dette, ved å bruke en Taksmann som er godkjent for Verditakst (fortrinnsvis en tømrermester), da får du en takst du kan benytte ovenfor tømrerfirma ved en klage og i Forliksrådet, hvis det går så langt. Det er bedre enn å bruke oss!

Lenke til kommentar

... det var gipsvegger som var slått ned hvor man så rett inn på bjelkene, ferdig isolert på 3 av 4 vegger. Isolasjon på siste delen har jeg regnet ut at koster 299 hvorav arbeidet kan neppe ha tatt mer enn 20 minutter iom. at det er kun 3/4 av en 3 meters vegg som var klar til å gnu inn isola.

Vet ikke helt hva du mener med dette. Men det nevnes stadig noe mer arbeid, etterhvert som du kommenterer her. Så det er tydelig at jobben er noe større enn du først antydet. Og det er som forventet. Hvorfor blander du inn materialpris, når det diskuteres timeforbruk? Blir bare uryddig og forvirrende. Hold deg til en ting.

Ser du stipulerer et tidsforbruk, på det med isolasjonsjobben. Var isoleringen av de 3/4 tilfredstillende? Kanskje du måtte justere, eller tilpasse den også, før de isolerte resten. Lå ny isolasjon ved veggen, eller måtte den transporteres? Vanligvis så må folk se jobben og hva de trenger av redskap, så henter de redskap (eks: isolasjonskniv) fra bilen, utfører isolasjone og bringer redskap tilbake til bil. Det er mange slike småting, som kan bidra til et stort tidsforbruk. Dette er nok ikke av de store tidstyvene, bare et lite eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg gjør selv en del på min leilighet og er treeeeeg... timene jeg oppgir her er overdrevet.

Regnestykket ditt er vel både feil og ufullstendig. Samtidig er det mye tidsforbruk, som er utelatt og som et firma må ta seg betalt for.

Det er vel feil i utgangspunktet å tolke det som ett regnestykke.

Estimeringen er omtrent den tiden jeg ville ha brukt selv alene og da bør to stk fagarbeidere klare det inkludert ekstra tid for kjøring og litt handling.

Lenke til kommentar

TS. Jeg har kommentert litt, av det som er skrevet i tidligere poster. Men mange kunder (og amatører)forstår ikke helt hva jobben går ut på og glemmer også alt timeforbruk som er nødvendig. Synes selv timeforbruket høres noe for høyt ut, i utgangspunktet. Trolig er det for høyt.

Uten å gå systematisk tilvrks her, vil jeg likevel kommentere noen ting, som kanskje både du og flere kommentatorer har glemt, eller ikke tenker på. Vil også nevne at for slike småjobber, er det få firmaer som vil gi fastpris. Det er for stor risk. I så tilfelle x de selvkost med 3 - 4 ganger, for å sikre seg.

Ved slike jobber på "regningsarbeid", er det vanlig å beregne tidforbruk/reisetid, fra og til kontoret. Og ved småjobber, kan slike alle timer som du ikke tenker på, være like store (eller mer), enn den egenlige jobben du beskriver.

Alle jobber besiktiges før arbeidet avtales, eller begynner, oppmåling foretaes og materialforbruk utregnes. Timer skrives av alt timeforbruk! Så skal materialer hentes, ventetid på byggevare, samt opplasting og transport tilbake. Så sjaulig fra bil, til arbeidssted, eller lagerplass. Timer skrives. Tillrigging av byggningssag, kompressor, o.l., skrives det timer for. Samme med henting og tilbakelegging av vektøy fra bil. Sjauing materialer fra lagerplass/sag, eller til aktuelt rom, skrives det timer for. Hvis håntverkerene var avhening av å ha bygningssag ute, lang transport veg, øker tidforbruket betydelig. Tilgjenelighet i lelighet har også betydning, for fremdrift. Eks. møbler o.l. i transportveg, eller i rom, arbeidet utføres.

Du nevner heller ikke, om foringer (på dør/vindu) var nødvending. Det er mye som er uklart og som kan ha betydning for tidsforbruket. Vil også nevne at på en slik jobb, hadde det vært mer rasjonellt å benyttet KUN en rutinert tømter. Men mange firmaer lar folk jobbe i "team" og noen ganger er det fordi den ene er en læregutt. Dette øker tidforbruket.

Jeg skal ikke forsøke kalkulere dette, som andre har gjordt. Men har registrert at de benytter feil b.a. antall l.m. og glemmer vanlige arbeidsoppgaver, i tillegg til slikt jeg har nevnt her.

Be om spesifiserte Timelister og helst alle regninger. Men vær klar over at firmaet da, har krav på påslag på materialpriser. Eller at de benytter korrekt forbruk og veiledende materialpriser, i sin Faktura.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...