Gå til innhold

Når man har gjort noe dumt

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper folk kan ta seg tid til å lese dette innlegget og komme med tips til hva jeg kan og bør gjøre.

Jeg er en mann på 27 år som for tiden er arbeidsledig. Mistet jobben som møbelmontør i november 2015 pga nedskjæringer. Ikke så mye dramatikk i dette, og jeg ser ikke på dette som urettferdig eller noe. Har man jobb, kan man alltids miste den.

Det som er dumt er noe som skjedde i 2010. Jeg jobbet på hotell fra 2007 til 2010. Jeg var godt likt, gjorde en god jobb og koste meg hver dag på arbeidsplassen. Gjestene var hyggelige og mange kjente meg igjen etter mine 3 år der. Dessverre var ikke privatlivet like enkelt. Jeg var spilleavhengig og dette tok mer og mer over min hverdag. Jeg underslo penger på arbeidsplassen, og spilte de vekk. Problemet utviklet seg fra jeg var rundt 16 år gammel, og jeg skulle selvfølgelig sett varsellampene lyse.

En dag ble jeg kalt inn på teppet da mine underslag hadde blitt oppdaget. Da var det inn til direktøren, og jeg fikk muligheten til å legge kortene på bordet i stedet for at de konfronterte meg med deres funn. Beløpet jeg underslo var på rundt 160 000 kr, der de hadde avdekket ca halvparten, men jeg la alle korta på bordet og var svært ærlig. De ble litt forbauset over at jeg var såpass ærlig, det var iallfall inntrykket jeg satt igjen med. Jeg var på det tidspunktet veldig deprimert, og litt utbrent pga svært mye jobb, mange dobbeltvakter osv. Derfor ønsket jeg meg bare bort fra arbeidsplassen. Jeg husker fortsatt at direktøren sa at han aller helst ville ``tenke på saken i en dag`` og ta sin avgjørelse. Kanskje jeg hadde fått en ny sjanse siden jeg var såpass godt likt og såpass fleksibel som jeg var. Det er sjeldent jeg skryter av meg selv, men på denne arbeidsplassen stilte jeg ALLTID opp.

Jeg fikk ingen referanse eller attest fra min jobb på dette hotellet, på tross av 3 år med blodslit og topp innsats. Det oppleves som surt og kanskje litt urettferdig, men det er klart jeg forstår arbeidsgiver i denne situasjonen.

Uansett, det som har skjedd har skjedd. Nå sitter jeg på arbeidssøker kurs hos NAV, og har tid til å skrive dette innlegget. Jeg trenger å få svaret på noen spørsmål:

- Fortjener jeg noen gang å jobbe i hotell resepsjon igjen?
- Ville du ansatt meg hvis jeg fortalte hele historien på et jobb intervju?
- Skal man straffes livet ut for en feil man har gjort når man lang tid tilbake?
- Hvordan kan jeg forklare at jeg ikke har noe referanse fra hotell-jobben?

Jeg har lyst til å ha jobben oppført på min CV, da jeg lærte veldig mye i den jobben og fikk bra kompetanse. Jeg må vel bare lære meg å leve med dette handicapet, og gå videre. Min motivasjon for å jobbe i hotell igjen er enorm. Jeg trenger en ny sjanse, og er sikker på at det er mulig.

Spilleproblemet er ute av verden, bare for å bekrefte dette.

Kanskje du jobber med bemanning? Kanskje du kjenner noen som gjør det og kan tipse de om dette innlegget?

Takker på forhånd for alle svar jeg evt får.

Hilsen Stefan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med den din gamle sjef og forklar problemstillingen. Er du ærlig om saken så kan du godt benytte deg av han som referanse og attest har du uansett krav på mener jeg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

For å snu litt på det, se for deg at du har hatt innbrudd og har funnet tyven, ville du gitt han husnøklene dine noen år etterpå?

- Fortjener jeg noen gang å jobbe i hotell resepsjon igjen?

Tja, hvorfor ikke? Er jo opp til hotellet å vurdere risikoen.

- Ville du ansatt meg hvis jeg fortalte hele historien på et jobb intervju?

Nope

- Skal man straffes livet ut for en feil man har gjort når man lang tid tilbake?

Dine handlinger definerer deg, at du for noen år siden stjal 160 000 betyr ikke at du gjør det nå, men mange vil nok ikke ta sjansen. Dumme handlinger kan forfølge deg lenge. Det er tross alt hva du har gjort tidligere som sier mest om deg, ikke hva du selv mener du kommer til å gjøre i fremtiden.

- Hvordan kan jeg forklare at jeg ikke har noe referanse fra hotell-jobben?

Det er problematisk ja.

Så vidt jeg vet har du krav på attest, men en attest fra den arbeidsgiveren vil antagelig bare nevne at han har vært ansatt, noe som ikke akkurat er positivt det heller.

Referanse har han vel ikke krav på tror jeg(usikker), men som referanse kan det uansett være veldig dumt da arbeidsgiver stiller litt friere til hva man kan si.

Lenke til kommentar

Ville jeg ansatt deg? Tvilsomt. Det er så pass mye å velge mellom, kvifor ta sjanse?

Skriv at du jobbet på hotell, skriv at du har ikke noe kontakt med gamlesjefen din. Siden det er så pass lenge siden, så er ikke det like relevant som den siste jobben din.

Evt. be om grattis arbeidspraksis ved hotell i løpet av sommer (1-2 månad) og bruk de som referansen. 

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å fortelle hele historien på ett intervju, holder med å si at du gjorde noe dumt og helst ikke vil gå nærmere inn på det om det skulle komme opp. Men ta nå å tenk over hva du vil evt. er villig til å legge ut om i tilfelle de skulle presse for mer info.

Referanse trenger forøvrig ikke være sjefen, kan like gjerne være kollegaer ol. som har kjennskap til deg.

Klart, at du har brent den broa setter jo nødvendigvis litt begrensninger på muligheten for å fortsette i hotellbransjen, men det går - for all del.

Lenke til kommentar

Jeg har arbeidet en del med ansettelser, blant annet i hotell bransjen og har sett og opplevd det meste. Men er det noe en intervjuer setter svært høyt, er det ærlighet. Du trenger ikke si hva du gjorde, men at du sier du gjorde noe dumt og at du derfor ikke har noen referanse fra tidligere arbeidsgiver kommer du langt med. Til syvende og sist vil arbeidsgiver finne ut av hva du har gjort, så vil eventuelt ta den fulle sannheten i andre intervju runde om du bli innkalt til det.

Underslag er ikke enkelt å riste av fortiden, underslag blir sett svært alvorlig på - kanskje enda mer alvorlig enn annen og mer omfattende kriminalitet. Men om du virkelig ønsker deg tilbake i bransjen vil jeg råde deg til å arbeide hardt og bevise at du har forandret deg. Det kan hende du må innom andre bransjer for å gjøre dette, men du vil ende opp i hotellbransjen igjen om du virkelig står på.

Men jeg kan love deg at det vil bli tøft, spesielt i disse nedgangstider. Men jeg har tro på mennesker, så arbeid med selv. Tren, stå på og ta hver sjanse du får i servicebransjen, så kommer du deg tilbake til slutt.

Lenke til kommentar

Eigentleg vil eg råde deg til å holde tilbake tilbake så mykje informasjon som mulig, og ellers være så diffus på detaljane som du klarer å sleppe unna med. Eigentleg burde du sikkert lyge om heile greia, men då må du være oppmerksom på at dette kan få konsekvensar for ansettelsesforholdet dersom det seinare blir oppdaga.

Du kan nok fint få jobb i ein hotellresepsjon, ,men det vil nok ta tid før du får opparbeida nok tillit til at du kan få ansvar for økonomiske verdiar.

Om du legger fram dette med underslaget til ein framtidig arbeidsgivar så ville eg nok utelukka den delen som går på spelavhengigheit. Det kan godt være at du tenker at dette er eit moment som både forklarer og til dels unnskylder underslaget, men for mange vil det få varsellampene til å lyse. Personar som har vært avhengige vil alltid kunne være i faresona for å bli avhengige igjen. 

I mine auger så ville eg derfor fortare lagt tillit til ein vanlig tjuv enn til ein tjuv som også var spelavhengig.

Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg lurer på:

- Ble du anmeldt for dette eller ble det ordnet internt?

- Har du gjort opp for deg?

Dersom forholdet ble holdt internt og pengene er tilbakebetalt er det vel mulig å prate med direktøren? Saken er gammel og ting har roet seg ned, så kanskje det er mulig å få den attesten? Kanskje direktøren synes du er en grei fyr som gjorde en dum ting i ung alder og fortjener en ny sjanse? Kanskje han sier seg villig til å være referanse?

Det er mange kanskje her, og dessverre ingen fasitsvar, men det som er helt sikkert er at CV'en din har godt av all erfaring du har samtidig som løgn/ unnlate å fortelle ting man burde opplyst om kan få kjipe konsekvenser i fremtidig jobb. Personlig tror jeg den beste løsningen er å prate med direktøren og høre om hvilke muligheter som finnes. Det verste som skjer er at han ikke ønsker å prate med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...