Gå til innhold

Kjøpe og selge aksjer.

Anbefalte innlegg

Jeg vet basic hvordan man gjør dette, men hvordan er det om man skal foreksempel selge aksjer flere ganger omdagen. Jeg prøvde å selge endel aksjer idag, men det virket ikke ut som dem ble solgt, så jeg avsluttet ordre om salg. Er det slikt at andre må selge sine aksjer for at du skal få kjøpt? Er det slikt at firma du kjøper av, har ledige aksjer så det er ingen problem å kjøpe, eller selge?

Hvordan er det når du selger noe aksjer, er det slikt at andre må kjøpe dem, eller kjøper firmaet tilbake aksjene? Dobbelt opp spørsmål, og dumme spørsmål. Men finner ikke en side for dummies, som forklarer slike ting.

Anonymous poster hash: 0f46d...797
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at du skal få selge, så må noen være i markedet med en kjøpsordre. Det samme gjelder motsatt. Du kjøper av andre investorer (med mindre du deltar i en emisjon, i praksis i forbindelse med børsnotering), og som hovedregel selger du også til andre investorer. Av og til kjøper imidlertid selskapet selv tilbake egne aksjer. Uansett må noen være villige til å kjøpe til den prisen du har lagt ut salgsordre til, og motsatt. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Kjøp kun aksjer i selskaper hvor det er stor daglig omsetning av aksjer slik at det er lett (at det går på et blunk) å få solgt dem igjen når du vil ut... Men du kjøper av andre personer, og når du vil selge må noen andre personer være villig til å kjøpe aksjene dine til den prisen du vil ha. Hvis ikke får du ikke solgt eller må ta et tap ved å selge billigere. Selskapet som aksjene gjelder for, har vanligvis ingenting med handlene å gjøre.

Unnskyld at jeg sier det men hvordan kan du ta sjansen på å handle aksjer når du ikke vet dette helt grunnleggende om aksjehandel?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Det hadde vært greit om du var litt mer detaljert, hvilket selskap prøver du å selge aksjer i? Er det notert på Oslo Børs, gråmarkedet, eller en annen børs? Hvor mange aksjer prøver du å selge og til hvilken kurs? Er dette reelle aksjer eller en simulering/spill? Hvilken klient/bank/programvare er det du bruker?

Det kan hende du satte en salgskurs som ingen kjøpere var interessert i å betale. Da kan du risikere at ingen eller 1 aksje blir solgt. Sistnevnte gir deg ganske høy kurtasje.

Her fant jeg en enkel introduksjon: https://finanssans.no/dine-forste-aksjer

Men generelt vil jeg si, hvis du ikke har peiling, så ikke kjøp aksjer, kjøp heller indeksfond, dvs. fond som har veldig lav kurtasje.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at såfremt du ikke har en tjeneste som gir deg det, så får du heller ikke verdiene i sanntid og de verdiene du ser på skjermen (f.eks hos Skandiabanken, Nordnet osv), er opp til 15 minutter forsinket. Ellers så gjelder regelen at de høyeste kjøpsbudene eller laveste salgsbudene går inn først. I selskaper som har stor omsetning så varierer prisene mange øre eller kroner fra minutt til minutt så for å være sikker på å få aksjen så må man legge seg litt over/under. De fleste aktørene har utdrag fra ordreboken hvor det er en oversikt over hvilke bud som ligger inne, ofte kategorisert på antall aksjer innenfor et prisinterval som f.eks hos Skandiabanken.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Jeg vil også si at du bare skal investere i store selskaper da de vanligvis har en høy omsetningsrate på sine aksjer. Det er vanligvis du kan alltid selge og kjøpe når du vil.

Husk at det må være en kjøper. Så hvis du investerte i et lite selskap, kan du ikke nødvendigvis finne en kjøper selv om du vil selge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...