nessuno Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 I alle mine år, har jeg aldri opplevd at Telenor har flyttet meg til en annen DSL sentral nærmere der jeg bor. Da jeg bodde på Nesodden (kun see rett over fjorden til Telenor) var det raskere å skyte wifi over fjorden enn å bruke DSL med linjevstand på nesten 8km. Tilsvarende nå som jeg bor i Oslo knappe 250m fra slottet har har jeg linjeavstand på 2km. Hvor går disse penge? Russland? India? Telenor innvister minimalt i bredbånd i Norge. Hadde de lagt alle de mrd de skryter av hadde langt flere i dag hatt fiber Så snart man har tatt i bruk fiber i noe vesentlig grad var det egentlig klart at dette ER fremtiden, og med mindre man plutselig finner opp noe nytt som baserer seg på en eller annen type avansert kvantemekanikk så vil fiber forbli den beste måten å overeføre data på. I samme slengen er det også den sikreste, det har jeg selv opplevd da lynnedslaget spredde seg gjennom telefonlinjen og tok livet av DSL modem, ruter, og NAS. At Telenor ikke satser 100% på fiber og at fiber er enda ikke noe prioritert infrastruktur viser vel bare hvor lite Telenor ønsker å gi sine kunder det beste alternativet og hvor lite regjeringen skjønner hvor viktig fiber er. Sånn sett er hele kobbernettet noe som burde finnes kun på museum, og ikke "oppgraderes" (yeah, right!) ved å kreve enda mer betalt fra de som har denne dr**en. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Canal Digital graver i området nå, men de krever at en betaler for både TV og internett, noe som er uaktuelt Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Telenor bygger ikke ut fiber til privatkunder lenger, det går kun gjennom Canal Digital (som vil slutte med koblingssalg av TV i løpet av året). Det Telenor imidlertid bygger ut nå er mini- og micronoder på en del steder hvor tilgangen til Internett er svært dårlig eller ikke-eksisterende. Da blir hovedfordelere bygget ut med en liten fibernode, og eksisterende kobberkabler brukes den siste biten inn til kunder. Som med alt annet tar dette mye tid og koster mye penger å bygge ut, men blir likevel billigere enn en FTTH-utbygging. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Her valgte Telenor å starte micronode-prosjektet i nabokommunen hvor nesten samtlige hus har lagt inn fiber, istedenfor her hvor nesten samtlige ikke har fiber.. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Husk at de bare er i startgropa med micronoder. Over tid kommer nok dette til å bli en reell erstatning for DSL de fleste steder. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Er svært takknemlig for at jeg ikke er Telenorkunde lenger. Altibox er som et annet univers i forhold. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Helt topp at det digitale veinettet blir vedlikeholdt og driftet av private etter prinsippet om hvem som gjør en nøye spesifisert jobb for lavest mulig pris, men eierskapet som det norske folk har opparbeidet gjennom generasjoner burde aldri blitt solgt! I dag er det gjerne geografisk inndelte monopoler som kan ta nærmest hva de vil fordi det ikke finnes noen andre leverandører i området. Hvem tror bygget på Fornebu var gratis? Eller at utenlandsinvesteringene (inkludert milliardsmellene) ikke er finansiert av norske forbrukere som praktisk talt ikke har noe valg? Økningen av linjeleien for linjer som allerede er betalt av det norske folk er bare ennå et steg i retningen av å misbruke sine geografiske monopoler. Når skal myndighetene innrømme at de begikk en giganttabbe på vegne av det norske folk? En blemme som har kostet oss et titalls (om ikke hundretalls) milliarder hittil og tydeligvis ennå mer fremover. Kanskje noen må fremme et forslag om å selge veinettet, vann og avløps-nettet også før de skjønner hva de har gjort? Det er nok omvendt. Staten har alltid hatt og har den dag i dag majoritetseierskap i Telenor. Staten har prøvd å melke mest mulig penger ut av folk ved å la Telenor ta høye priser via sitt monopol/duopol her hjemme med lave investeringer og få oppgraderinger mens de har satset hardt i utlandet med blandet suksess. Jo fortere man får staten ut av Telenor, jo bedre vil selskapet bli for det norske folk da det endelig kan få frie tøyler til å gjøre investeringer i Norge. Endret 2. juni 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hva om "vi" lager ett Cooperativt internett i norge? Bøndene nøt godt av cooperativ metoden da det gav lave priser ved innkjøp, vi kunne laget ett selskap hvis eneste funksjon er å levere fibernett i norge. finansiert med linjeleie. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) FrighetensRegn: Du glemmer helt å adressere monopol-problemet. Hvordan har du tenkt å skape sunn konkurranse om étt selskap har monopol på kabelnettet i et område? Akkurat som det er lite kostnadseffektivt å bygge en privat europavei parallelt med E6 så er det lite kostnadseffektivt å grave ned et nytt kabelnett i et område der konkurrerende infrastruktur finnes fra før. Lite kostnadseffektivt betyr at ingen gidder og monopolstillingen opprettholdes. Endret 3. juni 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Nå kunne strømlevrandørene\veivesenet ved graving bli pålagt å legge fiberrør ved vedlikehold. Det vil gjøre prisene langt billigere, slik det er i dag må ofte fiberlevrandørene ta urimlig priser for å legge ny asvalt\grave og i tillegg dokumentere arbeidet. Hvis rørene først er i bakken slik det er bare å trekke gjennom rør vil prisene blir langt billigere. Problemet hos meg er at borettslag\bedrifter også ikke vil leie fiberen sin eller slippe andre til. En bedrift\borettslag må ofte ta slike utgifter selv. Dermed blir det vanskelig for små felt å få fiber. Det og at microtrenching fiber ikke er tilatt mange steder heller ikke legge fiber i luftstrekk. Flere vurder å kun ha kablene i bakken, men kabelrør er det lite av. I praksis kan man legge fiber under broer, i tuneller etc. Togskinner, er sikkert på enkelte vurder det, siden det er billigere. Men da bør man være tidlig i byggprosessen. Da man ikke kan stoppe tog\biler å passere kun for å vedlikeholde fiberen. Sies til neste år blir gravereglene mere sentral i hele norge. Istedenfor sepererte regler i hver fylke\kommune, men fremdeles tror jeg det blir vanskelig å få billigere pris på fiber. Teknologisk sett burde fiberutbyggingen være mye billigere en før, folk får med tiden flere muligheter enkelte steder. Men det vil ta tid, og ikke regn med fiber midt inne i skogen. Endret 3. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hva om "vi" lager ett Cooperativt internett i norge? Bøndene nøt godt av cooperativ metoden da det gav lave priser ved innkjøp, vi kunne laget ett selskap hvis eneste funksjon er å levere fibernett i norge. finansiert med linjeleie. Vi har allerede gjort det. Det gamle telefonnettet (ADSL osv) er bygget på den måten, bare at staten var eier den gangen og nettet ble privatisert (selv om staten fortsatt sitter som passiv majoritetseier). Fornyingen av det nettet stoppet med privatiseringa. Nesten all fornyelse i form av fiber, coax og trådløse løsninger er gjort i private selskaper som ikke slipper til konkurrenter i sitt nett, altså det som kalles geografisk monopol eller område-monopol. Det gamle telefonnettet hangler og går sikkert et tiår til eller to, men før eller siden blir det så råttent utdatert at alle internettforbindelser går via selskaper som ikke slipper til konkurrenter i sine nett. Sammenlign gjerne med vei igjen. Tenk om DHL skulle eid sitt eget veinett, Linjegods et annet veinett osv og de ikke hadde sluppet hverandre inn på veinettene slik at Norge hadde blitt delt inn i vei-soner der man var pent nødt til å ta til takke med det den lokale leverandøren hadde. Forestill deg videre at de store selskapene kjøper opp de små i mange runder så vi til slutt står igjen med ett eller noen få store monopolister som tar skyhøye bompenger for hver kilometer man kjører, og ler hele veien til banken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Nå kunne strømlevrandørene\veivesenet ved graving bli pålagt å legge fiberrør ved vedlikehold. Det vil gjøre prisene langt billigere, slik det er i dag må ofte fiberlevrandørene ta urimlig priser for å legge ny asvalt\grave og i tillegg dokumentere arbeidet. Hvis rørene først er i bakken slik det er bare å trekke gjennom rør vil prisene blir langt billigere. Problemet hos meg er at borettslag\bedrifter også ikke vil leie fiberen sin eller slippe andre til. En bedrift\borettslag må ofte ta slike utgifter selv. Dermed blir det vanskelig for små felt å få fiber. Det og at microtrenching fiber ikke er tilatt mange steder heller ikke legge fiber i luftstrekk. Flere vurder å kun ha kablene i bakken, men kabelrør er det lite av. Helt enig i at bedre samarbeid mellom ulike infrastrukturbyggere hadde vært veldig bra. Vei, vann, kloakk, strøm og nett burde blitt koordinert under én infrastruktur-etat som eide disse nettene og drev kostnadseffektivt ved å sette ut all bygging, vedlikehold og drift på anbud. Microtrenching, eller slissing som det heter på norsk, bør helt klart bli mer utbredt. Jeg tror det er uvitenhet som gjør at det somles så mye med å tillate det. Det burde blitt kjørt igjennom på nasjonalt nivå og koordinert med asfalteringsarbeid. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Uvitenhet? Har snakket med min kommune, de sier: Problemet ,med Microtrenching, eller slissing er at først og fremt det blir vanskeligere for vegvesenet å legge ny asvalt, da å ødlegge asvalten også kan ødlegge fiberen. Andre problem fleste internetlevrandører fjerner ikke fiberen senere, så ofte blir den ligget utbrukt i all tid. Slik er nok problem med coax\DSL kobbernettet at det ikke blir fjernet da det er større kostnad. Det er også et problem. Siste problemet er det ikke tillates å ha fibere på kryss\tvers på sidevei, slik at det må gå i linjer med veien. Så skal naboen ha fiber på andre siden av veien kan man ikke bruke asvalt til det. Beste ville vært om flere internetlevrandører hadde samarbeidet da det kunne fungere, markedet blir mere rettferdig på den måten. Eller det finnes andre måter å få flere å bidra, det snakkes om bygdefiber med innsats i enkelte området kan man få til et dugnadprosjekt men tror det er vanskelig å få til. Man ser vel på vann, kloakk at prisene varierende i norge? Egentig burde det være ganske likt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bor-du-i-norges-dyreste-kommune/a/23232013/ Endret 3. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Får see om telenor gjør som hafslund tar linjeleie utifra bruk... de prøvde jo dette på 2000 tallet. Det har de allerede prøvd. Mener det var på tidlig 2000-tallet. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Uvitenhet? Har snakket med min kommune, de sier: Problemet ,med Microtrenching, eller slissing er at først og fremt det blir vanskeligere for vegvesenet å legge ny asvalt, da å ødlegge asvalten også kan ødlegge fiberen. Andre problem fleste internetlevrandører fjerner ikke fiberen senere, så ofte blir den ligget utbrukt i all tid. Slik er nok problem med coax\DSL kobbernettet at det ikke blir fjernet da det er større kostnad. Det er også et problem. Siste problemet er det ikke tillates å ha fibere på kryss\tvers på sidevei, slik at det må gå i linjer med veien. Så skal naboen ha fiber på andre siden av veien kan man ikke bruke asvalt til det. Beste ville vært om flere internetlevrandører hadde samarbeidet da det kunne fungere, markedet blir mere rettferdig på den måten. Eller det finnes andre måter å få flere å bidra, det snakkes om bygdefiber med innsats i enkelte området kan man få til et dugnadprosjekt men tror det er vanskelig å få til. Man ser vel på vann, kloakk at prisene varierende i norge? Egentig burde det være ganske likt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bor-du-i-norges-dyreste-kommune/a/23232013/ Bygdefiber er ganske utbredt der jeg bor. NTE Bredbånd (altibox) er ganske samarbeidsvillige her, og når lokale entrepenører og bønder i tillegg spiller på lag, har det ført til at det er fiber i fantastisk mange grender og bygder her om kring. Baksiden av det er at tilkoblingsavgiften som regel blir en god del høyere med bygdefiber enn der NTE bestemmer seg for å bygge på egen hånd. Jeg betalte 2500,- for oppkobling. De som koblet seg på etter "innsalgstiden" måtte ut med 5000,-. De som får bygdefiber må gjerne betale 10.000,- til 15.000,- ... alt etter som hvor mange kunder det er snakk om i grenda. Noen synes dette blir for mye og ender opp med å ikke skrive under kontrakten. Er det på grensa med kunder i grenda i utgangspunktet, skal det ikke mange avhoppere til før at prosjektet blir skrinlagt eller i det minste utsatt. Men ofte er det både bønder og spesielt entrepenører ute i disse grendene som har et ELENDIG tilbud via DSL eller mobilt bredbånd i dag, som gjerne betaler over snittet for å få fiber. Endret 3. juni 2016 av JKJK Lenke til kommentar
serpaul Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Jeg har blant annet et Bredbånd 2 bedriftsabonnement (som er maks Telenor kan tilby i det gamle industriområdet hvor vi har kontor). Det er tregt. Netcommobilen min har ti ganger høyere hastighet i samme bygg. Men mobilt bredbånd har datakvoter. Datakvoter er kjipt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Problemet i Norge er at nesten ingen samarbeider Svært ofte så graves det en dag, så noe tid senere graves det igjen for å legge noe annet Det er og helt unødvendig å grave for å legge fiber, trenger ikke borti asfalten en gang, og det er mange som kan borre hull under veien nå Lenke til kommentar
kkimjangs Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Tar heller Telenor any day of the week, istedenfor den røkla som Get tilbyr i hovedstaden. Selskapet som er Norgesmestere i å skape nye ord om løsningene sine, kunne nesten sammenlignes med mediebransjen og sine fancy ordvalg. Telenor, som eneste i Norge, og blant de yderst få i hele Europa som har peering-avtaler med Blizzard og Valve, gjør at Telenor overgår alt i dette landet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Telenor, som eneste i Norge, og blant de yderst få i hele Europa som har peering-avtaler med Blizzard og Valve, gjør at Telenor overgår alt i dette landet. Drit i peeringavtalene, det er opplevelsen som gjelder. Kan si alle ISP ikke har CDN med steam så minimal forskjell i ping hjelper lite i bruk. Det er som å selge is med karamell\multe og påstå det er mye bedre en bringebær bare fordi det er dyrere. Går uansett ganske mange timer å laste ned 50 GB eller mere på Canaldigital\Telenor sin 500 mbit. Hadde man hatt 2 gigabit\s ville ting gått mye raskere. Endret 3. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Tilsvarende nå som jeg bor i Oslo knappe 250m fra slottet har har jeg linjeavstand på 2km. Hvor går disse penge? Russland? India? Telenor innvister minimalt i bredbånd i Norge. Hadde de lagt alle de mrd de skryter av hadde langt flere i dag hatt fiber Er helt enig her, ser aldri noe til fiber, så man må ha borettslag avtale for å få fiber hos telenor\canaldigital som regel. Tror pengene blir brukt enten feil telenor betaler overpris for en avtale gjort i 1980. Derfor må de betale 2 miliarder kr for 10 gigabit utstyr. Dlink DXS-1100-10TS koster jo bare 10 000 kr. Så er tydlig telenor\canaldigital ikke har peiling på økonomi. Ut i fra resultatene deres, så er det helt klart DU som ikke har peiling på økonomi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå